توسط حجت الاسلام دکتر مهدی علیزاده انجام داد: گزارش کمیسیون معنویت علوی و دنیای امروز گزارش کمیسیون معنویت علوی و دنیای امروز کمیسیون معنویت علوی و دنیای امروز با ریاست هیئتی متشکل از آقایان دکتر مهدی علیزاده، محمدهادی یعقوب نژاد و دکتر محمدجواد رودگر در طبقه منفی 2 مرکز همایش های غدیر از ساعت 12:10- 11:20 برگزار شد. در ابتدای جلسه حجت الاسلام دکتر مهدی علیزاده ضمن خیر مقدم به نویسندگان مقالات و شرکت کنندگان گفتند 10 مقاله برای این کمسیون ارائه شده است که به ترتیب عبارتند از:
1.    تحلیل سطوح عدالت و مراتب معنویت در حیات فردی و کنش سیاسی امام
2.    راهکار متفاوت برای معنویت گستری
3.    امام علی(ع) و مهم ترین آفت معنویت گرایی در جامعه اسلامی
4.    انگاره معنویت در حیات تمدنی امام علی(ع)
5.    بررسی انتقادی ویژگی «اکنونی بودن» در معنویت مدرن از دیدگاه نهج البلاغه
6.    مؤلفه ها و شاخص های ترابط معنویت و عدالت در الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت
7.    معنویت در سیره معیشتی امیرمؤمنان
8.    مدل زیست معنوی امام علی(ع) در انتخاب نوع خوراک و پوشش و واکاوی علل آن
9.    معنوی علوی در آثار سنایی
10.    معنویت در سیره امام علی(ع) و بازکاوی آن در آثار خاورشناسان

در ابتدای جلسه دکتر مهدی علیزاده به بیان مقاله خود با عنوان« تحلیل سطوح عدالت و مراتب معنویت در حیات فردی و کنش سیاسی امام» پرداختند.  این مقاله در گام نخست به تبیین سطوح عدالت و رابطه آن با حکمت و مراتب معنویت را مورد بحث قرار می دهد و در گام دوم ظهور تام و کامل سطوح و مراتب متناظر عدالت و معنویت را در الگوی عدالت و معنویت بنیاد امیرالمؤمنین را ترسیم می کند.
مقاله بعدی « انگاره معنویت در حیات تمدنی امام علی(ع)» با ارائه دکتر سیدعلیرضا واسعی بود.
وی با بیان این که انگاره در دوره های اخیر معانی متعددی دارد و مراد از انگاره در این مقاله به معنای الگو و فرضیه است گفتند که در این مقاله به حیات تمدنی امام توجه شده است.
وی با تقسیم حیات امام علی(ع) به سه دوره 1) دوره حیات پیروانه(دوره پیامبر(ص)؛ 2) دوره حیات پیروانه(دوره ای که به همراه خلفای سه گانه سپری کردند)؛ 3) دوره پیشوایانه(دوره خلافت آن حضرت) گفتند که امام در هر سه دوره شخصیت واحدی دارد که با هیچ فردی قابل مقایسه نیست و افرادی در این سه دوره بودند که شخصیت واحدی نداشتند و در طول این سه دوره عوض شدند.
یکی از شرکت کنندگان پرسیدند شما گفتید سعی کردید جاهایی نگاه نقدی داشته باشید و نقد معنای خاص خودش را دارد آیا پرسشی در مورد حضرت علی(ع) مطرح بوده و به چه نتیجه ی رسیده اید؟
ایشان جواب دادند منظور از نگاه نقدی یعنی این که خواستم به عنوان فرد بیرونی به قضیه نگاه کنم نه اینکه نقد کرده باشم ضمن اینکه نقد با انتقاد متفاوت است لذا سعی شد با نگاه بیرونی به جریان معنویت گرایی امام علی(ع) نگاه شود با این حال چیز منفی پیدا نکردم.
وی در جواب این که آیا آن حضرت در حیات پیشوایانه از هیچ کسی پیروی نداشتند؟ گفتند امام در این دوره پیشوای مطلق است و وجاهت اجتماعی ایشان پیشوایانه است. البته آن حضرت از دیانت پیروی می کند و پیشوایی آن حضرت بر اساس سنت نبوی است و پیروی از آموزه های دینی بحث دیگری است.

در ادامه بخش اول محمدهادی یعقوب نژاد مقاله خود را با عنوان «راه کاری متفاوت برای معنویت گستری» را ارائه کردند. وی راهبرد امام علی(ع) را نفوذ قرآن در زندگی انسان دانستند. و راهکار آن را از طریق فراگیری، فهم و انس با قرآن و نحوه استفاده از قرآن در احتجاج ها و مناظرات بیان کردند و آن حضرت برای معنویت گستری تأکید بر نفوذ فرهنگ قرآن داشتند.
در جلسه بعد از ظهر که از ساعت 16-14 در این مکان ادامه یافت ابتدا آقای عیسی عیسی زاده مقاله خود را با عنوان« امام علی(ع) و مهم ترین آفت معنویت گرایی در جامعه اسلامی» ارائه کردند.
وی بعد از بیان ساختار مقاله گفتند امروز دنیاگرایی و مادی گرایی مسأله ای است که باید جدی مورد توجه قرار گیرد و لذا احساس شد این موضوع کاربردی تر شود. ایشان افزودند حقیقت دنیا در نگاه امیرالمؤمنین(ع) و مقصود از دنیاگرایی توضیح داده شده که در جاهایی منشأ ارتداد افرادی شده است ضمن این که از دنیا می توان برای رسیدن به کمال استفاده کرد. آنچه مهم بود منشأ دنیا دوستی بود که فرمایشات امام در این زمینه دارد. وی همچنین به راهکارهای دنیا گریزی مانند ایمان و زهد، یادآوری مرگ و قیامت اشاره کردند.
سپس جناب آقای دکتر محمدجواد رودگر مقاله خود را با عنوان« مؤلفه ها و شاخص های ترابط معنویت و عدالت در الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت» ارائه کردند و گفتند ما سطوحی از عدالت داریم و معنویت نیز در سطوح فقهی و اخلاقی و عرفانی قابل تعریف و تحقق است و رابطه معنویت و عدالت دوسویه است. در این مقاله عدالت بینشی، گرایشی و کنشی مترتب بر معنویت یادشده و معنویت معهود متکی برعدالت یاد شده می باشد و درهم تنیده اند.
دکتر ابوذر رجبی مقاله« بررسی انتقادی ویژگی «اکنونی بودن» در معنویت مدرن از دیدگاه نهج البلاغه» را مطرح کردند و گفتند اصل معنویت یک نیاز ضروری برای انسان مطرح شده است.
 متفکرینی در غرب و برخی از افراد در داخل کشور مدلی از معنویت را با عنوان معنویت مدرن ارائه می دهند. در معنویت مدرن از اینجایی و اکنونی بودن سخن گفته می شود و در نقد معنویت های دینی در ادیان الهی به وعده های نسیه وار این ادیان خرده می گیرند. وی پس از گزارشی از محتوای مقاله به این نکته اشاره کردند که از فرمایشات حضرت امیر(ع) می توان فهمید که مدل دینی بهترین مدل رضایتمندی زندگی را به دنبال دارد.

یدالله مقدسی مقاله «معنویت در سیره معیشتی امیرمؤمنان» را ارائه کردند. معنویت پژوهی در سیره معیشتی آن حضرت تلاشی است در جهت کشف ویژگی های معنوی در رفتار مالی ایشان در دو بخش درآمد و مصرف و در پی آن ارائه برخی راهکارهای از ایشان در عرصه یادشده.  وی در محور بعدی بحث خود به تولید مال اشاره کرد که امام هم زیرساخت¬ها را آماده کرد و هم بهره برداری از این زیرساخت¬ها. در بخش مصرف نیز به مواردی از قبیل اسراف گریزی، دستگیری از نیازمندان و تأثیرگذاری آن در تربیت فردی و اجتماعی اشاره کرد.
در ادامه دکتر یدالله حاجی زاده مقاله «مدل زیست معنوی امام علی(ع) در انتخاب نوع خوراک و پوشش و واکاوی علل آن» را ارئه کردند و گفتند واکاوی مدل زیست آن حضرت در انتخاب نوع خوراک و پوشش و آگاهی از سیره آن حضرت می تواند تحول آفرین باشد. وی با اشاره به زهد و ساده زیستی آن حضرت در این زمینه افزودند این انتخاب از روی فقر نبود و پنج دلیل برای انتخاب چنین روشی برشمرد: 1) نوع نگاه آن حضرت به دنیا و آخرت؛ 2) ریاضت نفس و توانمندسازی خویش در برابر مشکلات؛ 3) اقتدا به سیره رسول خدا(ص)؛ 4) پرهیز از غروز و خودپسندی؛ 5) مهم تر از همه همدردی با نیازمندان و فقرای جامعه.
نهمین مقاله با عنوان «معنویت علوی در آثار سنایی» بود که توسط خانم سمانه کاظمی ارائه گردید.
وی ضمن اشاره کوتاه به تحول درونی حکیم سنایی و روی آوردن به عرفان اسلامی بیان کردند که مقاله در چهار محور بحث شده است:
1) جایگاه معنوی امام علی(ع) نزد پروردگار؛
2) جایگاه معنوی آن حضرت نزد رسول خدا(ص)؛
3) مقام علمی امیرالمؤمنی(ع)؛
4) مقام معنوی و عبادی امیرالمؤمنین است. وی شواهدی نیز از اشعار سنایی در این زمینه بیان کردند.

آخرین مقاله را آقای سیدقاسم رزاقی موسوی با عنوان« معنویت در سیره امام علی(ع) و بازکاوی آن در آثار خاورشناسان» در سه محور ارائه کردند:
1. تبیین معنویت دینی از نگاه امیرالمؤمنین(ع)؛
2. شاخصه های معنویت در سیره امیرالمؤمنین(ع)؛
3. بازکاوی آن در آثار خاورشناسان.
وی بیان کردند که خاورشناسان در بررسی زندگی آن حضرت بیشتر به حیات سیاسی و اجتماعی ایشان پرداخته اند و کمتر به حیات معنوی آن حضرت توجه داشتند.


 
کلمات کليدي
کمیسیون تخصصی همایش امام علی الگور عدالت و معنویت, حجت الاسلام مهدی علیزاده
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 365
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما