توسط آیت الله یوسفی غروی انجام شد: گزارش کمیسیون امام علی علیه السلام و حقوق انسانی هیئت رئیسه : آیت الله محمد هادی یوسفی غروی، حجت السلام و المسلمین سیف الله صرافی و دکتر داریوش رحمانیان  در ابتداء آیت الله یوسفی غروی پس از خوش آمدگویی، دقایقی کوتاه را در باره موضوع همایش عدالت و معنویت پرداخته آن گاه به معرفی نویسندگان و مقالاتی که ارائه خواهد شد اشاره می نماید،

سپس آقای دکتر داریوش رحمانیان اولین ارائه دهنده با مقاله «نقش مردم در بر پایی حکومت عدل از نگاه امام علی (ع)» به بیان چکیده و نتایج بدست آمده از این مقاله پرداختند.
مقاله دوم : آقای احمد صابری مجد با مقاله «پژوهشی در ابعاد حقوق فردی و اجتماعی زن از  منظر امام علی (ع)». 
مقاله سوم : خانم دکتر  امل سهیل الحسینی به ارائه مقاله «حقوق المراه و مکانتها فی فکر الامام علی (ع)» پرداختند و بیان کردند دیدگاه امیر المؤمنین را در باره زنان باید باتوجه به تمام سخنان ایشان معرفی کرد و آنچه معروف است مربوط به جریان جنگ جمل است و دیدگاه کلی حضرت در باره زنان نیست.
مقاله چهارم: از آقایان حسین اشرفی و احسان ابراهیمی بود که جناب اشرفی آن را  ارائه کردند با موضوع «حقوق اجتماعی شهروندان از منظر امیرمومنان علی(ع) با تکیه بر نهج البلاغه» که به روش تحقیق و دست آوردهای مقاله در باره حقوق شهروندان پرداختند. 

بعد از ظهر ارائه مقالات ادامه یافت.
مقاله پنچم: آقای دکتر محمود سامانی با مقاله «عدالت اجتماعی امام علی(ع) و نقش آن در رویش موالی و گرایش آنان به اهل بیت (ع)» و از نقش برخورد مهربانانه امیر المؤمنین با موالی که اکثرا ایرانی بودند و گرایش آنان به اهل بیت سخن بود.
مقاله ششم: خانم لیلا کردی با مقاله «امام علی (ع) یگانه مرجع برای فریاد بی صدای اقلیت¬ها در عصر غیبت». این مقاله بر گرفته از پایان نوسنده بود . وی بر این باور بود که در گذشت حاکمان به قرار دادهای خود با اقلیت ها پایبند نبودند ولی امام علی هر قراردادی را که می بست به آن پایبند بود و با مردم غیر مسلمان رفتاری مهربانانه داشت.
مقاله هفتم: حجت السلام آقای علی اکبر ذاکری با مقاله «سیره امیرالمومنین(ع) درباره اقلیت¬ها»، محقق در این خصوص بعد از معرفی اتواع اقلیت ها، هفت نکته مهم از سیره امیر المؤمنین در باره اقلیت ها مذهبی و غیر مذهبی بیان کرد که اول آن توجه به حق حیات و آزادی تمام اقلیتها بود. از جمله بیان داشت محمد بن ابی-بکر در نامه ای خدمت حضرت علی علیه السلام چنین نگاشتند: در مورد ادیان غیر توحیدی مانند خورشید و ماه پرستان چه رفتاری باید داشته باشد، حضرت فرمودند: اگر قوانین را رعایت می¬کنند اجازه بدهید آنچه می خواهند پرستش کنند. امام در کلمات خود به جای اصطلاح اهل کتاب بیشتر از اصطلاح  اهل ذمه و معاهد استفاده می  کند که شامل گروهی خاص نباشد.
مقاله هشتم: خانم دینا فواد جواد با مقاله «الامن الانسانی بین امیرالمومنین و بین الامم المتحده» نویسنده در این مقاله به مقایسه ای میان حقوق و امنیت انسان در دیدگاه حضرت علی(ع) با دول دیگر چون عراق و آمریکا و حقوق بشر پرداخت و برجستگی دیدگاه امیر المؤمنین را بیان کرد.
مقاله نهم: برای ارائه از حجت السلام آقای دکتر حمیدرضا مطهری با عنوان «حقوق بشر دوستانه در سیره علوی باتکیه بر نهج البلاغه» .
در پایان آیت الله یوسفی غروی پس از تشکر و قدردانی از شرکت کنند¬گان در همایش، در دقایق باقی مانده به بررسی گزارشی در خصوص عدالت حضرت علی علیه السلام پرداختند: از گزارش¬هایی که خیلی به آن پرداخته می¬شود خطبه ای در نهج ئالبلاغه که در آن خبر ورود عقیل بن ابی¬طالب همراه فرزندانش از مدینه به کوفه جهت دریافت کمک برای پرداخت دیون خود خدمت برادر خود می¬ر¬سد و حضرت از پرداخت از بیت المال خوداری می¬کند و با نزدیک کردن آهن گداخته به او را به آتش جهنم توجه می دهد. استاد این گزارش به لحاظ تاریخی قابل قبول ندانسته و در مقابل گزارشی که ابواسحاق ثقفی کوفی نقل کرده و از متانت بیشتری برخودار است به این گونه که وقتی حضرت علی علیه السلام برادر خود عقیل را می بیند به فرزندش امام حسن علیه السلام می فرمایید که برخیز و برای عمویت از بازار یک دست لباس کامل خریداری کن و سپس چون هوا گرم بود برای خوابیدن به پشت بام رفتند و در جواب عقیل که طلب پول از بیت المال را کرده بود، برای این که تجاوز به حق یک نفر با حق عامه مردم را بهتر برایش قابل درک کند، حضرت فرمودند: این بازار صرافان است بیا برویم قفل یکی از مغازه ها را شکسته و مال آن را ببریم، عقیل گفت عجب یعنی سرقت کنیم ؟ امام فرمودند سرقت از یک نفر خیلی آسان تر از سرقت از بیت المال مسلمین است.   

  
 

کلمات کليدي
کمیسیون تخصصی همایش امام علی الگور عدالت و معنویت, حضرت آیت الله یوسفی غروی, همایش امام علی الگور عدالت و معنویت
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 316
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما