در جلسه هم‌اندیشی برگزاری «همایش «الهیات حکمرانی» بیان شد:  ریشه گشایش‌ها و بن‌بست‌های موجود در سیاست ایران در نگرش‌های الهیاتی است حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی در جلسه هم‌اندیشی شیوه برگزاری همایش «الهیات حکمرانی» گفت:ایده الهیات حکمرانی، بررسی و نقد و نظر پیرامون مسئله‌های دو سویه میان مباحث الهیاتی - کلامی و ساحت سیاست‌ورزی در جمهوری اسلامی ایران است. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی که در جلسه هم‌اندیشی شیوه برگزاری همایش «الهیات حکمرانی» صحبت می‌کرد، با بیان مطلب فوق، درباره ایده همایش الهیات حکمرانی گفت: «ایده الهیات حکمرانی، بررسی و نقد و نظر پیرامون مسئله‌های دو سویه میان مباحث الهیاتی - کلامی و ساحت سیاست‌ورزی در جمهوری اسلامی ایران است. روابطی که از یک سو حوزه الهیات و نگرش‌های الهی از سیاست می‌پذیرد و از سوی دیگر تاثیراتی که الهیات در طول یک صد سال گذشته بر عرصه سیاست‌ورزی ایران داشته و به گمان ما از خیلی وقت پیش و شاید به گمان بسیار دیگر امروزه این بنیادهای الهیاتی سیاست روز به روز نمایان‌تر شده و اگر گشایش‌ها و بن‌بست‌هایی در سیاست ایران وجود دارد یک ریشه بسیار مهمش در نگرش‌های الهیاتی است.
رئیس قطب تعمیق ایمان دینی در تعریف حکمرانی و الهیات، حکمرانی را سازمان و ساز و کار و فرایندهایی که ظرفیت‌ها را به سمت اهداف مورد نظر مدیریت و هدایت می‌کند تعریف کرد و مسائل الهیاتی را بخش نظری معارف دین که مجموعه‌ای از توصیف‌ها و تبیین‌هایی از منظر دین است معرفی نمود.

وی افزود: «شاید تصور اولیه از سیاست و قدرت و ولایت فقیه و نظام حکمرانی در ایران عمدتاً نگاه فقهی باشد. مثلاً قانون اساسی ما با نظر فقها شکل گرفته است. خود نظریه ولایت فقیه، منبع و جایگاهش درس‌های خارج فقه و کتاب‌های فقهی ما بوده و خیلی از کسانی که در عرصه سیاست دینی ورود پیدا کرده‌اند چهره اولیهی آن‌ها فقیهانه بوده است. این‌ها شاید نشان دهنده این باشد که سیاست در ایران بیشتر با نگره‌های فقهی شناخته می‌شود. اعتقاد ما بر این است که در ورای بُعد معرفتی سیاست و در ورای فقه سیاسی ما حجم بزرگی از داده‌ها و نگره‌ها و بنیادهای الهیاتی وجود دارد که حتی فقه ما و حتی نگره‌های بنیادین سیاسی ما را جهات می‌دهد و در راه‌حل‌ها و نوع برنامه‌هایی که برای حل مسائل سیاسی پیچیده استفاده می‌شوند نقش ایفا می‌کنند.»
دکتر سبحانی افزود: «به دلیل وجود این دو ارتباط که از یک طرف نقش الهیاتی و نقش پنهان بنیادها و نگره‌های الهیاتی در سیاست‌ورزی و ساخت و بافت سیاسی جمهوری اسلامی ایران دارد و از سوی دیگر نقشی که سیاست در شکل‌گیری، سازندگی و تخریب مبانی و نگره‌های الهیاتی دارد، این پرسش به تدریج در قطب تعمیق باورهای دینی پیش آمد که ما تا چه اندازه باید در این عرصه ورود داشته باشیم. ما نمی‌توانیم در ایران از چیزی به نام باورهای دینی صحبت کنیم در حالی که به عنصر سیاست و تاثیر و تاثرش پرداخته نشود.»

جلسه هم‌اندیشی برگزاری همایش الهیات حکمرانی به میزبانی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و با حضور رئیس و اعضاء هیئت علمی این پژوهشکده و همچنین با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سبحانی، رئیس قطب تعمیق ایمان دینی دی ماه سال جاری برگزار شد.
حاضرین جلسه در خصوص ابهامات و ارائه راه حل‌ها در برگزاری هر چه بهتر همایش به بحث و گفتگو پرداختند.

 
منبع: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
کلمات کليدي
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی, همایش الهیات حکمرانی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 189
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما