موسوعه
موسوعه علامه شرف الدین

 موسوعة الامام السیّد عبد الحسین شرف الدّين: 11مجلد در سال 1384 به چاپ رسيد و در سال 1385 دربخش بين الملل جایزه كتاب سال جمهوری اسلامی و همایش كتاب سال حوزه به عنوان پژوهش برتر برگزيده شد. 


فهرست مطالب کتاب
•    المدخل 
•    ج 1: المراجعات
•    ج 2: النصّ والاجتهاد 
•    ج 3: الفصول المهمّة في تألیف الأُمّة
•     ج 4: مجموعة نصوص كلمة حول الرؤیة....
•     ج 5: الكلمة الغراء في تفضیل الزهراء3
•    ج 6: تألیف الأُمّة، مودّة أهل البیت: فریضة
•    ج 7 و 8: بغیة الراغبین في سلسلة آل شرف الدین - 2 مجلد 
•     ج 9: الوثائق، الخطب، الإجازات والتقریظات 
•    ج 10: الفهارس 

معرفی اجمالی:
این اثر شامل تمامی آثار مرحوم علّامه سیّد عبدالحسین شرف الدین عاملی(1290-1377ھ.ق) دانشمند شیعی لبنان و مصلح اسلامی سراسر جهان اسلام است، وی از منادیان وحدت و انسجام مسلمانان و از پیشتازان اندیشه تقریب مذاهب اسلامی به شمار می‌رود. ایشان با دانشی ژرف، افکار و اهدافی والا توانست خدمات ارزشمندی به جهان اسلام عرضه نماید. وی با برافراشتن پرچم جهاد و اجتهاد و ارائه افکار و برنامه‌های اصلاحی، جامعه اسلامی را بیش از پیش با میراث فرهنگی بسیار غنی اسلام آشنا نمود.
این مجموعه غنی و ارزشمند مبتنی بر 565 منبع و حاوی یک مدخل (جلد اول - زندگانی امام سید عبدالحسین شرف الدین عاملي) و ده مجلد است. 
المدخل : شامل بر زندگینامه شخصی و علمی  با ترسیم فضای فرهنگی - سیاسی عصر شرف‌الدین و جریان‌های اصلاحی و عالمان سلف آن دوره  می باشد.
1.المراجعات: كتاب حاضردر مقام إثبات حقانیت شیعه و امامت بلافصل امام علی(ع) بعد از پیامبر اسلام(ص) است. این اثر شامل 114 نامه است كه بین علّامه سید عبدالحسین شرف الدین و عالم سنّی شیخ سلیم بشری رد و بدل شده است.
2. النصُّ والاجتهاد : مؤلف محترم در این اثر درصدد بیان تأویلی است كه در قرآن و سنت صورت گرفته و بخش بزرگی از مشكلات و رنج‌های جامعه اسلامی را به همراه داشته است.وی در قالب هفت فصل این کتاب، یكصد مورد از موارد انحراف از مسیر اسلام را مورد نقد و بررسی قرار داده است:
3. الفصول المهمّة في تألیف الأُمّة : شرف الدین در این اثر بسیار مهم 6 راهكار و راه حل عملی برای رسیدن به هدف یعنی اتحاد مسلمین ارائه كرده است.
4. مجموعة نصوص : این کتاب در بردارنده پنج رساله مانند: كلمة حول الرؤیة. فلسفة المیثاق و الولایة.  أجوبة مسائل موسی جار الله و چند فرع فقهی مورد اختلاف شیعی و سنی مانند: جمع بین دو نماز؛ مسح یا شستن پاها در وضو؛ شكستن نماز و افطار روزه در مسافرت؛ ازدواج موقت و... .
5. الكلمة الغرّاء - المجالس الفاخرة : كتاب پیرامون مباحث مهم درباره حضرت زهرا(س) .
6. تألیف الأُمّة : این کتاب شامل 15 مقاله در موضوعات مختلف می‌باشد مانند: مودّة أهل البیت فریضة، عصمت أهل‌بیت(علیهم السلام) الصلاة علی أهل البیت فریضة، إثبات ولایت امیرالمؤمنین (ع)، زینب عقیلة الوحي، صلح امام حسن(ع) ، رساله‌ای در شناساندن راویان ضعیف صحاح سته اهل سنت و  ...  .
7- 8. بغیة الراغبین : این کتاب از یک مقدمه و دو باب و یک خاتمه شکل گرفته است و شامل شرح حال کامل از خاندان علامه شرف الدین است. 
9. الوثائق، الخطب، الإجازات والتقریظات : این كتاب به سخنرانی‌ها، نامه‌ها، اجازات، و تقریظات اختصاص دارد. 
10. الفهارس : شامل 12 عنوان نمایه: آیات؛ روایات؛ نام معصومان؛ اعلام؛ فهرست راویان موثق و ضعیف؛ اشعار؛ کتاب‌های متن؛ اماکن؛ ادیان و فرقه‌ها و گروه‌ها؛ حیوانات وفهرست منابع و مآخذ تهیه شده است.

تاریخ به روز رسانی 1398/8/23

منبع: مرکز احیای آثار
کلمات کليدي
موسوعه, طرح های پژوهشی, کلان پروژه ها, طرح های ویژه
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 20766
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما