عاشورا نشانه ساخت جامعه ولایی / استاد نجف لک زایی هر کسی که می‌خواهد در کاروان حسینیان باشد باید شعارش اصلاح امت رسول‌الله(ص) باشد و با توجه به ابزارهایی همچون رسانه‌ها و فضای مجازی که امروز در اختیار داریم، این امر نمی‌تواند در یک محدوده جغرافیایی اندکی خلاصه شود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین استاد نجف لک‌زایی در یادداشتی نوشت: یکی از محورهایی که می‌توانیم از حادثه عاشورا بهره‌برداری کنیم و قیام امام حسین(ع) را میزان رفتار و کردار خودمان قرار بدهیم این هست که امام حسین(ع) برای چه قیام کرد؟

امروزه خیلی از افراد متدین و عزاداران حسینی، تلاش می‌کنند که دارای ولایت حسینی باشند. اما باید ما این نکته را مورد توجه قرار بدهیم که آیا قیام امام حسین (ع) معطوف به ساختن فرد ولایی بود یا جامعه ولایی؟ ممکن است به نظرتان این مطلب بیاید که مگر بین این دو فرقی هست؟ پاسخ این است که بله، تفاوت زیادی بین اینهاست. افرادی که دنبال ولایی کردن افراد هستند اولین اتفاقی که ممکن است بیفتد این است که از ساختن جامعه غافل بشوند و گاهی حتی در مسیر خودشان با دشمنان امام حسین (ع) هم همراه بشوند. چون آن چیزی که یزید و یزیدیان با آن مخالف هستند، جامعه ولایی است.

اینکه جامعه شما، جامعه ولایی بشود، شیاطین و طاغوت‌ها بر نمی‌تابند. اما طاغوت‌ها با اینکه افراد به صورت تنهایی و فردی و موردی بگویند ما اهل ولایت هستیم و به شکل فردی متدین هستیم، معمولا دشمنی ندارند. دلیلش هم این است که احساس خطری از این ناحیه نمی‌کنند.

اگر امام حسین (ع)‌ قرار بود که به فکر خودش باشد، می‌توانست سال‌های سال زندگی بکند و به شهادت نرسد. تنها راه آن بیعت با یزید بود. در این صورت نه لازم بود که از مدینه خارج بشود و نه از مکّه. نه به جنگ نیازی بود و نه زمینه شهادت و اسارت یاران و نزدیکانش به وجود می‌آمد. اما بحث امام حسین ساختن جامعه ولایی هست. البته جامعه ولایی در سایه تشکل درست می‌شود. در سایه شکل‌گیری رابطه بین امام و امت شکل می‌گیرد. مؤمنین دارای ولایت در ذیل امامت یک امام فعالیت می‌کنند و البته که چنین جامعه‌ای یک جغرافیا هم می‌خواهد؛ یک سرزمین هم می‌خواهد تا آن جامعه ولایی در آن سرزمین شکل بگیرد. لذا وقتی که شما صحبت‌های امام حسین (ع) را تحلیل می‌کنید می‌بینید که بحث امام حسین ساختن جامعه ولایی هست که با تعبیر طلب اصلاح در امت جد خود از آن یاد شده است. امام علیه السلام می‌دید که جامعه اسلامی دچار مشکلات اجتماعی جاهلی شده است.

رسول‌الله (ص) با فکری نو برخواسته از تعالیم اسلام، جامعه را با همه خصایصی که داشت به یک جامعه اسلامی تبدیل کرد. توحید را جایگزین شرک کرد، عبودیت خدا را جانشین عبودیت شیاطین کرد. این جامعه الان از این وضعیت خودش دور شده و به جای اینکه امر به معروف صورت بگیرد، امر به منکر صورت می‌گیرد. به جای اینکه ارزش‌ها در جامعه رایج بشود ضد ارزش‌ها ترویج می‌شود.

از این منظر اگر ما به حادثه عاشورا نگاه بکنیم نتیجه‌ای که برای امروز خودمان می‌گیریم این هست که هر کسی که می‌خواهد در کاروان حسینیان باشد باید شعارش همین اصلاح امت رسول‌الله (ص) باشد و این هم با توجه به ابزارهایی که امروز در اختیار داریم؛ مخصوصا رسانه‌ها و فضای مجازی؛ نمی‌تواند در یک محدوده جغرافیایی اندکی خلاصه بشود. بلکه ابزار فعالیت ما امروز در گستره جهانی است؛ مرز نمی‌شناسد. ما باید به دنبال تشکیل امت اسلامی و بیدار کردن مستضعفان در سطح جهان باشیم. این آرمان امام حسین (ع) است.

امروز مرزهای بین جامعه حسینی و جامعه یزیدی با این معیار به صورت شفاف از یکدیگر جدا می‌شود. بنابراین ما عاشورا را میزان جامعه ولایی می‌دانیم. عاشورائیان کسانی هستند که برای ولایی کردن جامعه قدم برمی‌دارند؛ برای بیداری امت اسلامی قدم برمی‌دارند. آنان برای احیای ارزش‌های اسلامی و تقویت ارزش‌های اسلامی و عمل به ارزش‌های اسلامی در مقیاس گسترده عمل می‌کنند و قدم برمی‌دارند.

از خدای متعال می‌خواهیم که به همه ما توفیق عنایت بفرماید با اقتداء به امام حسین در جهت گسترش جامعه ولایی در سطح جهان توفیق پیدا کنیم. خدایا چنان کن سرانجام کار/تو خشنود باشی و ما رستگار

منبع: خبرگزاری فارس
کلمات کليدي
حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 865
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما