معاون آموزش و پژوهش مؤسسه انقلاب اسلامی: لزوم بهره گیری از آموزه های مهدوی برای خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی اسحاقی با اشاره به خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی به عنوان ارکان انقلاب اسلامی گفت: برای ساخت این سه به صورت کامل نیازمند جدی آموزه های مهدوی هستیم به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای عصر امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به کار خود پایان داد.

دکتر محمد اسحاقی نمایندة  مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در این مراسم با بیان این که بیانات رهبر معظم انقلاب در ارتباط با انتظار از دهه 60 آغاز شده است، گفت: همه مباحث در باب مهدویت و انتظار را می‌ توان در سه کلید واژه اصلی خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی جای داد.
وی با اشاره به نقش آموزه های مهدوی در خودسازی فردی افزود: همچنین مواردی که مربوط به جامعه منتظر می‌ شود، می‌ تواند در جامعه پردازی و نه جامعه سازی مورد توجه قرار بگیرد.

اسحاقی تصریح کرد: در نهایت تمدن سازی نیز که با تمدن اسلامی در سده های آغازین تفاوت های جدی دارد و هم با تمدن غرب کنونی که در اضمحلال است فرق می‌ کند، از اصول بحث مهدویت است.

اسحاقی در ادامه با اشاره به حرکت رو به جلوی مراکز حوزوی از جمله پژوهشکده مهدویت در مقوله انتظار و تمدن سازی عنوان کرد: این کار پرمغز و پرمعنایی که صورت گرفته آغازی است که بتوانیم برای قرار گرفتن در طلیعه ظهور گام برداریم.

وی با اشاره به این که این گونه اندیشه ها باید در اسناد راهبردی و قوانین و به شکل یک سری راهکار منعکس بشود، ابراز داشت: البته شاید هدف این همایش نبوده که چهل ساله اول انقلاب را بازخوانی کند ولی به عقیده من این یک کار لازم است که می‌ تواند برای آینده ما مفید باشد.

معاون آموزش و پژوهش مؤسسه پژوهشی انقلاب اسلامی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب با روشن گری و آینده نگری برای تمدن سازی و تحول در جامعه زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری آن را تعبیه کرده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: راهی که ما باید طی کنیم ترویج و تبیین برای اهلش است تا مسیر برای تحقق و اجرایی شدن به وجود بیاید و انتظار این است که در چهل ساله دوم انقلاب اسلامی که طلیعه آن با خون شهید سلیمانی رنگین شد، در عرصه های مختلف به توفیقات بیشتری برسیم.

اسحاقی با بیان این که مبانی فکری و اندیشه ها گام های عمل را شکل می‌ دهد، گفت: انسان بر اساس نظر، عمل می‌ کند و هر آنچه در اندیشه و ذهن ما هست در عمل می‌ آید؛ غرب از علوم انسانی مادی خود بنیاد برای حاکمیت و سلطه بر جهان استفاده می‌ کند که شما آن را در قالب ایسم ها مشاهده می‌ کنید و می‌ خواهد همه را در خود مستحیل کند.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: به عنوان نمونه شما تمام مبانی نظری فلسفه سیاسی غرب را می‌ توانید در فیلم های آنها به ویژه سینمای هالیوود مشاهده کنید، اما سؤال این است که ما در فیلم های خودمان چه میزان برای ترویج فرهنگ دینی، اندیشه مهدویت و انتظار کار کرده ایم؟

این پژوهشگر علوم اسلامی یادآور شد: باید در گام هایی که می‌ خواهیم برداریم گام شناخت و تفقه و گفتگو را عمیق کرده و گسترش بدهیم و نسبت به تبلیغ و تبیین و ترویج بسته ای آماده کنیم و آن را در اختیار همه مراکز فرهنگی، هنری و اجتماعی و البته سیاستگذاری قرار بدهیم تا با اندیشه انتظار بتوانیم یک جامعه منتظر واقعی را بسازیم
منبع: خبرگزاری رسا
کلمات کليدي
همایش نظریه انتظار, اختتامیه همایش نظریه انتظار, دکتر محمد اسحاقی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 529
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما