مدیر پژوهشکده مطالعات دینی و فلسفی لبنان: دولت باید جلوی کلیپ های فتنه برانگیز را بگیرد. نشست علمی با عنوان «تحلیل سیاسی اجتماعی شرایط کنونی عراق و لبنان» به همت اداره بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین  الملل روز یکشنبه 19 آبان ماه در سالن همایش طوسی پژوهشگاه  علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.  به گزارش اداره بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین الملل در ابتدای این نشست دکتر شیخ حسینی دبیر علمی این همایش به چند نکته اشاره کرد. وی گفت: در  چند سال قبل شاهد موجی از اعتراضات در قالب بیداری اسلامی در کشورهای عربی بودیم. اولویت اول رنج مردم از حکومت هایی بود که نماینده مردم نبودند. مطالبات عمده مردم در آن فضا عدم اجرای احکام اسلامی بود. در آن زمان عراق و لبنان در این فضا نبودند چرا که آنها به نوعی مردم سالاری را تجربه کرده بودند. 
در تونس اتفاقات خوبی پس از بیداری اسلامی رخ داد، ولی در دیگر کشورها اینطور نبود. امروز با موج جدیدی مواجه شده ایم که از کشورهای عراق ولبنان شروع شده است. در این اعتراضات رهبری وجود ندارد و نقش شبکه های اجتماعی پررنگ است. 
در اینجا زمینه های اصلی تظاهرات، اعتراض به فساد، تبعیض و مسائل اجتماعی بود. یک وجه این تظاهرات به شرایط درون و وجه دیگر به شرایط بین المللی دارد. 
شیخ شفیق جرادی مدیر پژوهشکده مطالعات دینی و فلسفی لبنان یکی از سخنرانان این نشست گفت: در لبنان در عصر جنبش و مارکسیستی، احزابی متولد شد و در دل آن، احزاب اسلامی برای مقابله با جنبش های مارکسیستی شکل گرفت.
مدیر پژوهشکده مطالعات دینی و فلسفی لبنان افزود: احزاب اسلامی تلاش کردند حکومت را در دست بگیرند و جامعه را برمبنای دینی اداره کنند.
وی بیان داشت: در حقیقت بعد از اشغال فلسطین به وسیله اسرائیل، شاهد تحرکاتی از سوی بعضی حزب های اسلامی بودیم که در ظاهر ادعای مخالفت با اسرائیل داشتند، ولی در باطن  با اسرائیل دوست بودند. 
مدیر پژوهشکده مطالعات دینی و فلسفی لبنان افزود: لبنان از مذاهب مختلفی مانند سنی، مسیحی و شیعه ... تشکیل شده است. در گذشته شیعه کمترین نفوذ در لبنان داشت؛ اما بعد از پیروزی انقلاب نفوذ شیعه در لبنان بیشتر و بیشتر شد، امروز کسی جرأت مقابله با گروه مقاومت حزب الله را ندارد و نتیجه آن نقش مقاومت حزب الله در مبارزه با داعشی ها است و همین باعث شده این مقاومت تبدیل به یکی از ارکان سیاسی در کشور لبنان شود.
وی بیان داشت: بعد از اعتراف آمریکا در عاجز بودن در مقابل گروه مقاومت حزب الله، به فکر تحریم علیه لبنان و حمایت از رئیس جمهور لبنان افتادند و همین مسئله بروز تشدید اختلاف، جنگ داخلی بین اقوام  و حضور مردم در خیابانها بود.
شیخ جرادی گفت: نهایتا این که سید حسن نصرالله معتقد است با ایمان و اعتقادی که به رهبری، مرجعیت و ولایت فقیه داریم هیچ مشکلی برای لبنان پیش نمی آید. وی معتقد است که پشتیبان حزب الله لبنان، مردم لبنان و ایران اسلامی است نه حکومت لبنان. و همین امر موجبات عقب نشینی استکبار جهانی شده است. 
مدیر پژوهشکده مطالعات دینی و فلسفی لبنان به اوضاع عراق پرداخت و افزود: درباره عراق باید گفت، عمده مشکل  آن نوع حکومت در آن بود که مارکسیستی بود و به مرور زمان احزاب در این کشور شکل گرفتند که از جمله آن حزب بعث و دعوه بود و توانست به مرور زمان قدرت را در دست بگیرد.
وی بیان داشت: در زمان حکومت حزب بعث و در رأس آن صدام حسین، اقداماتی علیه حوزه نجف کرد. علما را بیرون نمود و این علما وارد ایران شدند. بعد از جنگ تحمیلی ایران و حمله عراق به کویت، بهانه ای برای آمریکا شد تا به عراق حمله کند و عراق را از آن خودش کند. ازاینجا دوباره شاهد بازگشت علما و نقش آنان در عراق هستیم. این عالمان دین وقتی وارد عراق شدند،ارتباط خودشان را با نظام جمهوری اسلامی قطع نکردند و همه می دادند بعضی احزاب اسلامی از جمله حزب بدر و صدر ارتباط با ایران دارند و فعالیت سیاسی می کنند.
مدیر پژوهشکده مطالعات دینی و فلسفی لبنان افزود: بعد از ورود داعش به عراق، ایران عملا وارد جنگ  با داعش شد. از دولت عراق حمایت مالی و نظامی کرد. حشد الشعبی را راه اندازی نمود و دولت عراق به وسیله و حمایت ایران، مرجعیت و مردم توانست جلوی داعش بایستاد.
وی بیان داشت: اما به مرور زمان شاهد مشکلات و فقر در عراق بودیم و دشمنان در میان مردم عراق شائبه ایجاد کردند که مسبب اصلی مشکلات عراق ایران است.
شیخ جرادی گفت: وضعیت منطقه بعد از پیروزی بر داعش و با حضور محور مقاومت و بروز مشکلات اقتصادی و اعتراضات مردمی جبهه استکبار را بر آن داشت از این فرصت استفاده کند. آنها فتنه را آغاز کردند تا بتواند پای ایران را از عراق قطع کرده و در نهایت گروه و محور مقاومت را از بین ببرند.
مدیر پژوهشکده مطالعات دینی و فلسفی لبنان افزود: در این رابطه نباید از نقش مرجعیت شیعه در عراق به سادگی گذشت. آیت الله سیستانی در بیانیه خود  از رفع مشکلات اقتصادی و از بین بردن فقر و وضعیت بدمعیشتی حمایت کردند. در ادامه ایشان خواستار حضور مردم در خیابان ها شدند و تأکید کردند که مردم دشمن و دوست را بشناسند. ایران دشمن عراق نیست. دشمن،‌ جبهه استکبار است.

وی در پایان بیان داشت: ایران و عراق هر دو کشور اسلامی هستند و این دو کشور اسلامی دنبال تخریب هم دیگر نیستند و در عین حال باید جلوی فتنه از طریق فضای مجازی را گرفت که دائم در صدد تشدید اختلاف بین ایران و عراق از طریق پخش کلیپ های در مورد کتک زدن یک ایرانی بدست عراقی است.
منبع: اداره امور بین الملل
کلمات کليدي
دکتر شفیق الجرادی, اخبار مرکز همکاری های علمی و بی الملل
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 228
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما