شکر الله آقا نژاد

شکر الله آقا نژاد
در پنجمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی حوزه علمیه خراسان: حضور نوآورانه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نمایشگاه کتب حوزوی خراسان  پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پنجمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی حوزه علمیه خراسان بیش از 200 عنوان کتاب از تازه های نشر و همچنین کتب پرفروش سال های قبل، جهت بازدید مخاطبان و علاقه مندان عرضه کرده است. شکر الله آقا نژاد، مسئول غرفه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد گفت: این پژوهشگاه از سال 1363 با عنوان «مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی» فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1384 با مجوز قطعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس شد.
وی ادامه داد: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نهادی حوزوی، انقلابی، پژوهشی و علمی است که با ایفای نقش واسط فعال میان حوزه های علمیه با نیازهای دینی مردم و نظام اسلامی به «تبیین و گسترش باور، بینش و ارزش های اسلامی و انقلابی» و همچنین «تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی» می پردازد.
آقانژاد با بیان این که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی جهت پاسخگویی به نیازها و مسائل جامعه هدف رویکرد مساله محوری را مورد بازخوانی و تاکید قرار داده است، بیان کرد: فعالیت های علمی پژوهشگاه در اجرای رویکرد مذکور در چهار محور اصلی و 13 میز تخصصی «بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی»، «تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان ها و فرق انحرافی»، «اخلاق، خانواده و سبک زندگی»، «نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران»طراحی شده است.
مسئول غرفه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که این پژوهشگاه دارای 107 عضو هیات علمی تمام وقت و پاره وقت و حدود 340 پژوهشگر تمام وقت و پروژه ای در قالب 38 گروه علمی فعالیت دارند، بیان کرد: این پژوهشگاه همچنین دارای 858 طرح پژوهشی منتشر شده و 591 طرح پژوهشی در دست انجام می باشد که دائره المعارف ها، دانش نامه ها، اصطلاح نامه ها، موسوعه ها، فرهنگنامه ها، کلان پروژه ها و ترجمه ها از جمله آن ها هستند.
وی با بیان این که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال 1389 به عنوان موسسه برتر پژوهشی در چهارمین دوره جشنواره بین المللی فارابی انتخاب شده است، خاطر نشان کرد: همچنین در سال 1396 این پژوهشگاه به عنوان مقام نخست در برگزاری کرسی های نقد و ترویجی در میان مراکز و موسسات آموزشی و پژوهشی قرار گرفته است.   
آقانژاد ادامه داد: همچنین تا کنون حدود 1200 مجلد(612 مجلدنشر پژوهشگاه، 471مجلد نشر بوستان کتاب، 112 مجلد مرکز اصفهان، 5 اثر با همکاری سمت) از سوی این پژوهشگاه چاپ شده است.
مسئول غرفه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که در این پژوهشگاه، تعداد 9 کتابخانه تخصصی وجود دارد که حدود 234 هزار عنوان کتاب و همچنین حدود 36 میلیون جلد در آن قرار داده شده است، بیان کرد: همچنین تمامی کتاب ها و نشریات پژوهشگاه به صورت الکترونیک در سامانه مدیریت نشر الکترونیک پژوهان با امکانات متعدد پژوهشی به همراه بیش از چهار هزار کتاب و مجله از ناشرین معتبر داخلی و بین المللی عرضه و ارائه شده اند.
وی با اشاره به انتشار 13 نشریه مربوط به مجلات علمی، پژوهشی و علمی ترویجی از سوی پژوهشگاه تاکنون خاطر نشان کرد: نشر پژوهشگاه در سال 84 تاسیس شده که تاکنون حدود 600 مجلد به چاپ رسانده است و از افتخارات نشر پژوهشگاه می توان به 5 اثر به عنوان اثر برگزیده در جشنواره بین المللی فارابی، 17 اثر در کتاب سال جمهوری اسلامی، 6 سال به عنوان ناشر برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی، 8 سال به عنوان ناشر برگزیده کتاب سال حوزه و 200 عنوان در جشنواره های مختلف اعم از کتاب سال حوزه، جشنواره دین پژوهان، کتاب فصل حوزه و کتاب سال دانشجویی اشاره کرد.   
آقانژاد افزود: در پنجمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی بیش از 200 عنوان کتاب از تازه های نشر و همچنین کتب پرفروش سال های قبل، جهت بازدید مخاطبان و علاقه مندان عرضه شده اند.
آقانژاد در ادامه به عرضه کتب «فرهنگنامه تحلیل واژگان مشابه در قرآن»، «خطاهای قرآن پژوهی» و همچنین 6 جلد کتاب سیره معصومان از نظر سیاسی، عبادی، فرهنگی اجتماعی، نظامی و اقتصادی از کتب اربعه شیعه در این غرفه اشاره و ابراز کرد: در زمینه اسلام تمدنی نیز کتب « دین در دنیای مدرن» و « تاریخ روابط اسلام و مسیحیت» آورده شده است.
مسئول غرفه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کتاب «رویکردشناختی پاسخ علمای اهل سنت به مخالفین مهدویت»، «سیره معصومان در فقرزدایی»، «سیره معیشتی معصومان»، «زندگی فرهنگی سیاسی شلمغانی»، « سبک زندگی براساس آموزه های قرآن و اهل بیت»، «نظریه اخلاق هنجاری اسلام بر اساس قرآن»، «وحیانیت الفاظ قرآن»، «تاویل گرایی در انحرافات مهدویت»، «قراردادهای الکترونیکی»، «معتزلیان شیعه شده»، « شکاف معرفت و عقل از منظر آیات»، «گفتمان های تمدن اسلامی در ترکیه معاصر»، «جستارهای اسلامی در عدالت اجتماعی» و «اصطلاح نامه فقه در 8 جلد» و «سیاست های هویت در جمهوری اسلامی» از دیگر آثار منتشر شده در این غرفه می باشند.
از سوی دیگر به مناسبت چهل سالگی انقلاب نیز کتاب های ارزشمندی همچون «پرسش هایی در باب چیستی و عملکرد انقلاب اسلامی از مختار شیخ حسینی» و کتاب «مولفه ها و ارزش های اساسی انقلاب اسلامی ایران» از رجبعلی اسفندیاری و «انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی و اسلامی» از سیدجواد میرخلیلی ارائه شده اند.

وی همچنین در پایان از عرضه دو کتاب حجت الاسلام و المسلمین  سید ابراهیم رئیسی، با عناوین «تعارض اصل و ظاهر در فقه و قانون» و «ارث بی وارث» در غرفه پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی پنجمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی خبر داد.
منبع: اداره نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
اداره نشر پژوهشگاه, دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1210
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما