دکتر اکبری معلم
شیوه انتخاب برترین ادارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تبیین شد مراسم تجلیل از ادارات برتر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
دکتر علی اکبری معلم "معاون منابع انسانی و پشتیبانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی" در مراسم تجلیل از ادارات برتر این پژوهشگاه که در چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، اظهار داشت: منابع انسانی رابطه معنادار و مستقیمی با موفقیت و بهره وری سازمان دارد و نیروی انسانی با انگیزه و پویا می تواند در موفقیت سازمان ایفای نقش کند. 
وی گفت: برای تقویت انگیزه نیروی انسانی یکی از مکانیزم هایی که مرسوم می باشد، بهره گیری از سیستم تشویق است، به همین منظور پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در طی یک سال فعالیت های ادارات ستادی خودشان را مورد ارزیابی قرار می دهند و در چنین برنامه ای به تجلیل و تقدیر از آنها می پردازند. 
معاون منابع انسانی و پشتیبانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: اگر چه بررسی عملکرد پژوهشگران، پژوهشکده ها و گروه های پژوهشی و مراکز علمی نیز در دستور کار پژوهشگاه قرار دارد، امروز از بعد ستادی فعالیت های ستادی نیروی انسانی مد نظر است که ارتباط معناداری با تحقق اهداف سازمانی دارد. 
وی افزود: اهداف ارزیابی عملکرد ادارات، توسعه و ترویج فرهنگ و رفتار مطلوب سازمانی می باشد که تلاش پژوهشگاه این است که فرهنگ و روحیه کار جمعی را تقویت کنیم و 
دکتر اکبری معلم اظهار داشت: سیستم برای ما مهم می باشد تا فرد و اهداف و اولویت ها و سیاست های جمهوری اسلامی و پژوهشگاه و هر مؤسسه ای که در این نظام مشغول است، اهمیت دارد؛ این که ما در یک اداره و یا معاونت ممکن است که فرد برتر داشته باشیم، اما تلاشمان این است که یک اداره برتر داشته باشیم. 
وی گفت: به منظور ایجاد رقابت سالم، افزایش مشارکت، ارتقای بهره وری و تقویت کار گروهی و انتخاب ادارات برتر از نکاتی است که در این ارزیابی در یک سال مورد توجه بوده است. 
معاون منابع انسانی و پشتیبانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: فرآیند انتخاب اداره برتر بر اساس دستورالعملی است که در پژوهشگاه در سال 94 کار ابتدایی اش شروع و در سال 95 اصلاحیاتی اعمال شد و در سال 96 بازنگری ادامه یافت و در سال 97 روند تکاملی خود را پیدا کرد و هر سال به تناسب اقتضارات دفتر تبلیغات اسلامی و پژوهشگاه این فرآیند اصلاحی را انجام دادیم. 
وی افزود: فعالیت های عمومی ادارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سه قسم ارزیابی می شوند، یکی از اقسام، شاخص هایی است که جنبه عمومی دارد و داشتن نگرش راهبردی از شاخص هایی است که همه باید داشته باشند و یا برنامه نویسی از شاخص هایی می باشد که ادارات باید دارا باشند و تلاش ما این است که تمام نیروی انسانی بدانند که در سال جدید چه برنامه ای بر اساس شرح وظایفشان باید داشته باشند تا بهره وری سازمان بیشتر باشد که با تقویت این نگاه دکتر اکبری معلم اظهار داشت: تلاش داریم که به اهداف سازمانی نزدیک شویم و بر اساس اهداف و اولویت هایی که دفتر تبلیغات اسلامی و پژوهشگاه برای خود تعریف کرده اند، سعی کردیم که به شاخص های کمیت پذیر تبدیل کنیم که قابل اندازه گیری باشد و بتوانیم در طی یک سال ارزیابی کنیم. 
وی گفت: تلاش ما این است که کار جمعی و گروهی را تقویت کنیم و در جدولی عملکرد ادارات را به عنوان فعالیت های اختصاصی تعریف کردیم که در طول سال فعالیت هایی که از سوی ادارات صورت می گیرد که با شاخص های عمومی سنجش آنها سخت است و اداره ای فعالیتی انجام می دهد که با دیگر ادارات متفاوت است و امسال اینها را شاخص قرار دادیم. 
معاون منابع انسانی و پشتیبانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: یک سری از فعالیت هایی که ادارات انجام می دهند، جنبه تعاملی دارد یعنی فعالیت هایی که انجام می دهیم، بدون مقبولیت نمی توانیم به کارمان ادامه دهیم یعنی مقبولیت یکی از مبانی است که در رفتار سازمانی ما اثرگذار می باشد و اگر نتوانیم نظر پژوهشکده ها و مراکز را جلب کنیم، ناموفق هستیم بنابراین 20 درصد امتیاز را به این قسمت اختصاص دادیم. 
وی افزود: جدول هایی طراحی شده که عملکرد های هر اداره توسط همان ادارات تکمیل می شود و مستنداتش را ارائه می کنند و رتبه بندی می شوند که اگر امتیازی بین 95 تا 100 بگیرند رتبه اول و امتیاز بین 90 تا 95 رتبه دوم و 85 تا 90 رتبه سوم هستند. 
دکتر اکبری معلم اظهار داشت: بر اساس برررسی که در کمیته منابع انسانی پژوهشگاه صورت گرفته، جدولی را آماده کرده ایم و امتیازات را در هیئت رییسه پژوهشگاه مورد بحث گذاشتیم و نتیجه آن پس از تأیید این هیئت رییسه گزارشی خدمتتان ارائه می شود. 
وی گفت: میانگین درصد امتیازات ادارات از جدول فعالیت های عمومی 81، از جدول فعالیت های اختصاصی 83 و از جدول تعاملی 91 امتیاز می باشد که میانگین کل امتیاز ما 84 است که نسبت به سال قبل 3.6 درصد افزایش دارد و بالاترین امتیازی که امسال داشته ایم، 98 می باشد و نسبت به سال قبل در این زمینه 2.5 درصد افزایش داشته ایم. 
وی گفت: میانگین تحقق برنامه هایی که ادارات نوشتند و اندازه گیری شده، 88 درصد را نشان می دهد و نکته مهم این است که پژوهشگاه در سال 95 ادارات برتر را در رتبه دوم و سوم داشت و در سال 96 در رتبه اول و دوم وجود داشتند و در سال 97 هر سه رتبه را داریم و امتیازات اداراتی که شده اند، زیر 90 نداریم و این نشان می دهد که وضعیت هر سال نسبت به سال قبل بهتر شده است و به صورت جدی نسبت به این عملکرد در حال اقدام هستند. 
معاون منابع انسانی و پشتیبانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن بیان پیشنهادی تصریح کرد: این کاری که برای بهره گیری از سیستم تشویق همکاران است، در سنوات آینده هم ادامه دهیم و اگر بتوانیم در معاونت های مختلف دفتر و به خصوص در ستاد دفتر تبلیغات اسلامی بتوانیم یک قاعده ای را به صورت اجماعی تهیه شود و به صورت سالانه انجام دهیم، در پیشبرد و انگیزه کارکنان مؤثر است. 
وی افزود: پیشنهاد دیگر آن است که تعدادی از افراد در حوزه نمایشگاه و هفته پژوهش فعالیت های فوق العاده ای دارند و اداره یا معاونت خاصی نیستند بلکه افرادی هستند که همه جا حضور دارند که برای این افراد هم تشویق و تقدیری انجام بگیرد. 
دکتر اکبری معلم خاطرنشان کرد: دیگر پیشنهاد این است که ادارات جدید مثل اداره نشریات که در ساختار ابلاغیه جدید پژوهشگاه اضافه شده اند و  فعالیت های ستادی انجام می دهند، به مجموعه ارزیابی یازده اداره فعلی اضافه شوند تا بتوانند در این چرخه قرار بگیرند. 
منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
کلمات کليدي
اخبار
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 5063
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما