نشست بیان دستاوردهای پژوهشی مرکز احیای آثار اسلامی برگزار شد
در چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی نشست بیان دستاوردهای پژوهشی مرکز احیای آثار اسلامی برگزار شد به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نشست بیان دستاوردهای پژوهشی یکساله مرکز احیای آثار اسلامی در سومین روز از چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی در مرکز همایش های غدیر برگزار شد.
به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نشست «بیان دستاوردهای پژوهشی و فناوری مرکز احیای آثار اسلامی» در سومین روز از چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی با سخنرانی رییس این مرکز در مرکز همایش های غدیر برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین اکبر اسدعلیزاده با اشاره به نقش علما در گسترش و تثبیت فرهنگ اصیل اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: در عصر صفوی که از قرن 9 تا 12 بوده در 221 سال یک حرکت نو گرای اسلامی در ایران اتفاق افتاد.
وی افزود: در این دوران مذهب تشیع در ایران رواج پیدا می کند و تشیع به عنوان مذهب رسمی در ایران مطرح می شود و در اروپا حرکت دیگری همزمان با جریان صفویه اتفاق می افتد که از قرن 14 تا 17 میلادی حرکت های نو ظهوری اتفاق می افتد و پس از جریان نهضت ترجمه که کتاب های فراوانی از مسلمانان را ترجمه کردند زمینه ای فراهم شد که از نظر علمی ترقی کنند.
رییس مرکز احیای آثار اسلامی با اشاره به دانشمندان عصر رنسانس در غرب اظهار داشت: کوپرنیک از کسانی است که اهل لهستان بود و نظریه زمین مرکزی را به نظریه خورشید مرکزی تبدیل کرد و در اروپا تحولی را به وجود آورد؛ دومین دانشمند گالیله فیزیکدان ایتالیایی است که می گوید طبیعت همیشه جلو چشم ما است و ما نیاز به وحی نداریم و دکارت هم فیلسوف فرانسوی است که می گوید به جای کتاب مقدس خردورزی کافی است.
وی با بیان این که مارتین لوتر که کشیش اهل آلمان بود، نظریه سکولاریسم را مطرح کرد، افزود: در برابر این حرکت ها در غرب، در ایران تشیع به عنوان دین رسمی اعلام می شود و این جا است که نقش علما را باید بسنجیم که هم شبهات داخلی و هم شبهات رنسانس مطرح شده را باید پاسخ دهند.
حجت الاسلام والمسلمین اسدعلیزاده تصریح کرد: در این دوره علمای سراسر جهان اسلام را دعوت کردند تا از افکار و مبانی تشیع دفاع کنند و کسانی از قبیل محقق کرکی، شهید ثانی، مقدس اردبیلی، شیخ بهایی، مجلسی اول و دوم، صاحب مدارک، میر داماد و ملاصدرا به ایران آمدند و به جهت جلوگیری از تفکراتی که در غرب مطرح بود تقسیم کار کردند و تثبیت مبانی تشیع در ایران را دنبال کردند.
وی افزود: از میان این علما یک عده به سراغ فقه و اصول رفتند و مبانی فقهی ما را تثبیت کنند و یک عده به سراغ مسائل عقلی رفتند تا بتوانند شبهات امثال دکارت را پاسخ بدهند و جلو رواج تفکرات افراطی عقل گرایی در ایران را بگیرند و این جا است که ما ارزش حکمت متعالیه ملاصدرا را ملاحظه می کنیم.
رییس مرکز احیای آثار اسلامی با بیان این که اگر حرکت علمای بزرگ ما نبود شاید ما الان حرفی برای گفتن نمی داشتیم، خاطرنشان کرد: در کنار این ها کسانی مانند فیض کاشانی کلام، فقه و حدیث را گسترش می دهد و محقق لاهیجی شرح تجرید محقق طوسی را ارائه می کند و دائره المعارف کلام فلسفی را بیان می کند.
وی افزود: مجلسی اول و علامه مجلسی به سراغ حدیث می روند و دائره المعارف بزرگی را به عنوان منابع شیعه در بحارالانوار جمع آوری می کنند و شیخ بهایی که خودش فقیه، ریاضی دان و فیلسوف بود، مهندسی و هنر را هم گسترش می دهد و نمونه های مهندسی و هنری که شیخ بهایی از خود بجای گذاشته در دنیا بی نظیر است.
حجت الاسلام والمسلمین اسدعلیزاده با بیان این که مرکز احیاء آثار اسلامی به دنبال احیا کردن تفکرات و نوشته های علمای بزرگی است که امروز هم به درد مسائل ما می خورد افزود: نقشی که علما ایفا کردند عبارت بود از رسمیت دادن به مذهب تشیع، ایجاد نهضت علمی فرهنگی در شیعه، تأسیس مدارس و حوزه های علمیه و مبارزه با مکتب های انحرافی مانند صوفی گری.
وی دوران حکومت افشاریان، زندیان، قاجاریان و پهلوی را دوران خفقان برای تشیع دانست و گفت: در دوران افشاریان و زندیان یکی از جریان هایی که وارد ایران شد تصوف است و در برابر این موضوع علما نقش بسیار مهم خودشان را ایفا کردند و علمای بزرگی مانند ملا مهدی و ملا احمد نراقی مبانی درست اخلاق و معنویت را با نگاه به مکتب اهل بیت(ع) نوشتند که نمونه آن کتاب جامع السعادات از ملا مهدی نراقی و معراج السعاده از ملا احمد نراقی است.
رییس مرکز احیای آثار اسلامی جریان دیگر انحرافی در دوران افشاریان و زندیان را اخباری گری دانست و افزود: شیعه عقل گرایی و سنت گرایی را در کنار هم دارد بنابراین این جا علمای ما دیدند که انحراف بزرگی به وجود می آید و شخصیتی مانند محمد باقر بهبهانی وارد عمل می شود و به رهبری ایشان جلوی اخباری گری را می گیرند.
وی اظهار داشت: یکی دیگر از جریانات بسیار مهم که الان هم دامن گیر جهان اسلام است مسأله وهابیت بود که به وسیله محمد بن عبدالوهاب در قرن 12 موجودیت خود را اعلام کرد و در برابر وهابیت کسانی ماند شیخ جعفر کاشف الغطاء اولین کتاب نقد وهابیت را می نویسد و به شدت با اخباری گری هم مخالفت می کند و از اصول اصلی تشیع دفاع می کند.
حجت الاسلام والمسلمین اسدعلیزاده افزود: در حدود 130 سال حاکمیت قاجاریان هم آغاز نفوذ و ورود افکارغرب به ایران بود که علما جلو این حرکت های نفوذی ایستادند و در جریان تحریم تنباکو هم نمونه ای از مقابله علما با استثمار غربی را شاهد هستیم که علما در هر دوره ای که انحرافی را احساس می کردند با نوشتار و گفتار و مال و جان از اسلام دفاع می کردند.
وی گفت: در همان دوران ملا احمد نراقی مسئله ولایت فقیه را در کتاب عوائد الایام مطرح می کند که این کتاب را مرکز احیا تصحیح کرده و چاپ شده و از صفحه 532 تا 582 به بحث ولایت فقیه پرداخته است.
رییس مرکز احیای آثار اسلامی افزود: در دوران 53 ساله حاکمیت پهلوی هم چند جریان ورود فرهنگ غرب، نفوذ بهائیت و صهیونیست به جهت تغییر مذهب در ایران، ورود تفکر فراماسونری با شعار جهان وطنی و تبلیغ مسیحیت در ایران رواج پیدا کرد که علمایی از قبیل محمد حسین کاشف الغطا در عراق و آیت الله شرف الدین در لبنان و علامه بلاغی در پاسخ به این شبهات کتاب های زیادی نوشتند.
وی بیان کرد: در ایران هم کسانی مانند آقا بزرگ تهرانی آثار شیعه را می نویسد و علامه امینی رییس شیعه را معرفی می کند و در جریان مبارزات انقلاب هم علمایی مانند امام خمینی(ره) و شهید مطهری و علامه طباطبایی در مقابل شبهات نظری و عملی فیلسوفان غربی ایستادگی می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین اسدعلیزاده اظهار داشت: حرکت علما سلسله وار به هم پیوسته است و مرکز احیا افتخار دارد که آثار این بزرگان را آماده می کند و تصحیح می کند و ارائه می دهد و ما اگر این آثار را احیا نکنیم و افکار و روش های آنها را ارائه ندهیم قطعا امروزی ها نمی توانند به این منابع دسترسی داشته باشند.
وی با بیان این که تصحیح یک کتاب خیلی اهمیت بیشتری از تألیف دارد، اظهار داشت: تصحیح به معنی شرح و توضیح است و نزدیک به نیمی از آثار ارائه شده نوشته های خود مرکز است.
در ادامه غلامرضا نقی جلال آبادی "مدیر کلان پروژه آثار کلامی مرکز احیای آثار اسلامی" اظهار داشت: مرکز احیای آثار اسلامی کار اصلی خود را با کتاب های فقهی شروع کرد ولی در ادامه با توجه به اهمیت مسائل کلامی به موسوعه هایی که مسائل کلامی را مطرح کردند توجه کرد و موسوعه مرحوم کاشف الغطاء و سید شرف الدین و علامه بلاغی را احیا کردند.
وی افزود: در ادامه بعد از تمرکز بر احیای آثار شخصیت ها و به سراغ تک نگاری هایی که در زمین علم کلام است، رفت و سه موضوع مهم بدا، جبر و اختیار و علم الهی که از مسائل مهم علم کلام است رفته است.
نقی جلال آبادی اظهار داشت: اولین پروژه کلامی ما پروژه "جبر و اختیار" است که بسیار مسأله ساز بوده و لازم بوده مرکز احیا به این مسأله بپردازد و تعداد 24 رساله تک نگاری در این موضوع جمع آوری شده که 18 تا از این ها مخطوط است و تا به حال چاپ نشده بوده و این رساله ها بر اساس قدمت تاریخی مؤلفان از قرن 7 تا 13 جمع آوری شده است.
وی گفت: کار تحقیق و تصحیح این رساله ها به پایان رسیده و برای هر رساله یک مقدمه کوتاه نوشته شده و بازبینی نهایی آن هم به اتمام رسیده و نیاز به یک مقدمه علمی داریم و پیش بینی می کنیم مجموعه جبر و اختیار در دو جلد و بالغ بر 1300 صفحه به چاپ برسد.
مدیر کلان پروژه آثار کلامی مرکز احیای آثار اسلامی خاطرنشان کرد: دومین پروژه ما مجموعه رسائل "بدا" است که 39 رساله از قرن 9 تا 14 جمع آوری شده و این مجموعه هم فقط به یک مقدمه کوتاه و یک مقدمه و معرفی علمی نیاز دارد و در حدود 2 هزار صفحه و در سه جلد چاپ خواهد شد.
وی تصریح کرد: آخرین پروژه کلامی که در دست ما است مجموعه رسائل "علم الهی" است که 29 رساله از علمای قرن 5 تا 13 جمع آوری شده و پیشرفت خوبی داشته است و تحقیق و نسخه شناسی انجام شده و مقدمه هم نوشته شده و ما نیاز به مقدمه علمی بالاتری داریم و که پیش بینی می کنیم در 850 صفحه در 2 جلد عرضه شود.
در ادامه ابراهیمی "مدیر کلان پروژه حجاب مرکز احیاء آثار اسلامی" گفت: این پروژه در بحث احیای موضوعی آثار اسلامی طراحی شد و در آثار فقهی موضع حجاب مطرح شد که از موضوعات اصلی معارفی و فقهی ما است که باید نظریات به نحو کامل و دقیق ارائه می شد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر این موضوع در دست تحقیق است و یکی از موضوعات مشکل هم هست زیرا در تاریخ شیعه تا قرن 12 آثار مستقلی در خصوص حجاب نداریم و آنچه داریم از قرن 12 به بعد است و قبل از آن تنها در کتاب های فقهی به صورت جنبی بحث حجاب مطرح شده است.
ابراهیمی با بیان این که از قرن 12 به بعد رساله های حجاب از مرحوم خواجویی و ابوالحسن هندی وجود دارد و رساله های دیگری هم هست که سطح علمی پایینی دارند؛ گفت: در زمینه حجاب دو نظریه وجود دارد که یکی نظریه حجاب مطلق است که می گوید هیچ جای بدن زن نباید دیده شود و نظریه دوم می گوید صورت ودست ها استثناء شده است.
وی تصریح کرد: ما در نظریه حجاب مطلق رساله های خوب و قوی داریم ولی در نظریه دوم که نیاز امروز ما است و قابلیت استفاده و بهره وری دارد رساله قدیمی نداریم و ما به دنبال حل این مشکل هستیم تا بشود این نظریه دوم را هم موازی نظریه حجاب مطلق ارائه کنیم و دلایلش ارائه شود و واضح و روشن شود.
مدیر کلان پروژه حجاب مرکز احیاء آثار اسلامی افزود: ما تا کنون 7 رساله در این زمینه احیا کردیم و قابل ارائه است و در یک جلد 700 صفحه ای بتوانیم این مجموعه را ارائه کنیم. 
وی بیان کرد: بخش دومی که در احیای موضوعی مطرح شده گفتارها و سخنانی است که بزرگان در کتاب هایشان داشته اند که فقط نظر خود را بیان کرده اند و ما سعی می کنیم که به صورت تاریخی این نظریات را  ارائه کنیم که این ها استخراج شده و در حد یک جلد آماده است و در سال آینده هر دو جلد را منتشر خواهیم کرد.
در ادامه اسماعیلی "مدیر کلان پروژه شیخ بهایی مرکز احیای آثار اسلامی" با بیان این شیخ بهایی از جمله علمای پرتألیف شیعه است که تقریبا همه تألیفاتشان به ثبت رسیده است، اظهار داشت: طبق آماری که در نسخه شناسی ایشان است بیش از 8800 نسخه از ایشان شناسایی شده است .
وی با بیان این که بخش عمده آثار شیخ بهایی در شمار کتاب های درسی طلاب و حوزویان بوده که نمونه بارزش فوائد الصمدیه است، افزود: حدود 200 اثر منتسب به شیخ بهایی است که نیمی از این آثار که انتسابش به ایشان قطعی است و ما بیشتر به آثار قطعی از شیخ بهایی می پردازیم.
اسماعیلی با بیان این که شیخ بهایی در تمام علوم موجود در زمان خودش به غیر از فلسفه تألیف داشته است، گفت: در مرحله تحقیق ما با براوردی که داریم از مجموع 100 عنوان اثر قطعی شیخ بهایی چیزی حدود 13 الی 14 هزار صفحه کتاب به چاپ خواهد رسید.
منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
کلمات کليدي
اخبار
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1457
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما