معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

اصول فقه حکومتی

هدف از فراهم آوردن کتاب حاضر، پاسخگویی به پرسش‌هایی است که به اصول فقه حکومتی مرتبط است؛ مانند اینکه آیا علم فقه با ابزارهای موجود در اصول فقه می‌تواند پاسخگوی نیازها و پرسش‌های جدید فقهی باشد و یا اینکه قواعد و اصول آن کافی نیست و باید قواعد و اصول جدیدی را تأسیس کرد؟ در هر دو صورت، کدام قواعد واصول در فقه حکومتی کاربرد و کارآیی دارد؟ کتاب پیش روی که حاصل آرای مختلف در این زمینه است، با پاسخ به این سؤالات، افق‌هایی را بر روی اصول فقه حکومتی می‌گشاید.
اصول فقه حکومتی: گفتگو با جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه؛ به کوشش رضا اسلامی؛ چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بهار 1387، 456ص وزیری.
***

برای اثبات و اجرای نظریه «توانایی فقه برای ارتباط فعال با دنیای جدید»، ابتدا باید به پرسش‌هایی که مربوط به فقه و برآمده از تحولات است، پاسخ داد. این پرسش‌ها را به سه دسته می‌توان تقسیم کرد: یک دسته مربوط به مبانی فقه است؛ دسته دوم مربوط به خروجی‌های فقه است؛ دسته سوم از این پرسش‌ها مربوط به فعالیت فقهی و روند شکل‌گیری آنهاست. پرسش‌های دسته سوم را در چهار محور می‌توان تقسیم‌بندی کرد: 1. تأثیرپذیری اجتهاد به عنوان فعالیت فکری و ذهنی؛ 2. مدیریت علم فقه از حیث آموزشی و پژوهشی؛ 3. تجزیه و تحلیل عناصر اصلی استنباط و جایگاه‌شناسی و نقش‌شناسی هریک؛ 4. لوازم و ملزومات پاسخ‌گویی فقه به مسائل جدید. کتاب حاضر به بررسی پرسش‌های مربوط به اصول فقه حکوتی بر محور لوازم و ملزومات پاسخگویی فقه به مسائل جدید است. 
بر این اساس هدف از فراهم آوردن کتاب حاضر، پاسخگویی به پرسش‌هایی است که به اصول فقه حکومتی مرتبط است؛ مانند اینکه آیا علم فقه با ابزارهای موجود در اصول فقه می‌تواند پاسخگوی نیازها و پرسش‌های جدید فقهی باشد و یا اینکه قواعد و اصول آن کافی نیست و باید قواعد و اصول جدیدی را تأسیس کرد؟ در هر دو صورت، کدام قواعد واصول در فقه حکومتی کاربرد و کارآیی دارد؟ کتاب پیش روی که حاصل آرای مختلف در این زمینه است، با پاسخ به این سؤالات، افق‌هایی را بر روی اصول فقه حکومتی می‌گشاید.
چنان‌که از عنوان کتاب پیداست، این کتاب گفتگومحور/ مصاحبه‌محور است و در آن تلاش شده است که در گفتگو با برخی از صاحب‌نظران به هدف فوق دست یابد. در این کتاب چهار مصاحبه جداگانه با چهار تن از آنان صورت گرفته است. مطالبی‌که مصاحبه‌شوندگان در پاسخ به سؤالات گفته‌اند، عنوان‌گذاری شده‌اند تا هم مباحث عرضه‌شده، بهتر دسته‌بندی و انسجام یابند و هم خوانندگان به آسانی موضوعات مورد نظر را مطالعه کنند. 

کتاب دارای دو بخش است:
 بخش اول، مروری تحلیلی بر دیدگاه و مطالبی است که مصاحبه‌شوندگان بیان کرده‌اند؛
بخش دوم، متن گفتگوهاست. برخی از موضوعات و عناوین اصلی گفتگوها از این قرار است: تعریف و تقسیم حکم حکومتی، مبادی حکم حکومتی و چگونگی تخطئه یا تصویب آن، معیار حجیت و ضوابط اصدار حکم حکومتی، ضوابط تشخیص مصلحت، نیازهای فقه حکومتی به معنای فقه سیاسی،

دلیل تقدم حکم حکومتی بر سایر احکام، پایه‌های حجیت حکم حکومتی، دخالت اراده و تعبد در فهم و حجیت، هماهنگی درونی میان ارکان حجیت، جایگاه اصولی دخالت ایمان و عقل در فهم احکام، دخالت علوم در فقه، و تفسیر دینی‌بودن علوم، طراحی نظام اسلامی در اندیشه و عمل، موارد و ضوابط رجوع به عرف و عقل، کاستی‌های علم اصول برای فقه حکومتی. 
 تاریخ بروز رسانی سه شنبه نوزدهم فرودین ماه 1399
منبع:اداره نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
كلمات كليدي : معرفی آثار , حجت السلام والمسلمین رضا اسلامی , آثار علمی پژوهشکده فقه و حقوق

تاریخ خبر: 1399/1/19 سه‌شنبه
تعداد بازدید کل: 103 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 104
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما