حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم در گفتگو با خبرگزاری حوزه

صبر و استقامت ملت ایران در برابر مشکلات و دشمنی ها، ریشه قرآنی دارد

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر اینکه صبر و استقامت ملت ایران در برابر مشکلات و دشمنی ها، ریشه قرآنی و دینی دارد، تصریح کرد: در بحث مقابله با ویروس کرونا در سایه همدلی دولت و ملت، تا حدود زیادی، موفقیت های قابل قبولی حاصل شد که البته این ها کافی نیست و لذا نیازمند تداوم همکاری مردم و هوشیاری مضاعف مسئولان هستیم.

در آغازین روزهای سال ۱۳۹۹ که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان "سال جهش تولید" نام گذاری شده، جامعه ما همچون بسیاری از کشورهای جهان، درگیر ویروس کروناست؛ ویروس نحسی که از اواخر سال گذشته مهمان ناخواسته کشور ما شد و تا به امروز مشکلات بسیاری برای جامعه ایرانی به همراه آورده و متاسفانه در این میان، جان برخی از هموطنان ما را نیز گرفته است.
شیوع این ویروس و نیز بازنگاهی به مشکلات و سختی های سال گذشته، ما را بر آن داشت که در خصوص راهکارهای قرآنی مقابله با این قبیل مشکلات و گرفتاری ها و به خصوص تزریق امید به جامعه از منظر آموزه های دینی، گفتگویی داشته باشیم با حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق یوسفی مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که مشروح آن در ادامه می آید:

با نگاهی اجمالی به سال ۹۸ که البته سال سختی هم برای ملت ما بود، در می یابیم که با وجود انواع و اقسام دشمنی ها علیه ایران و ایرانی از تشدید تحریم ها گرفته تا شهادت حاج قاسم، اما با این حال دشمنان و در رأس آن ها آمریکای جنایتکار نتوانست به اهداف خود در نبرد با انقلاب اسلامی و ملت ایران دست یابد. به نظر شما راز استقامت مردم و نظام ما در برابر این هجمه ها و فشارهای شدید دشمنان چیست؟
بله همان طور که شما هم به درستی اشاره کردید، در سال ۹۸ با وجود سختی ها و فشارها، ملت و نظام ما موفقیت های بسیار مهمی کسب کرد و در مقابل دشمنان و به خصوص آمریکایی ها، شکست های مفتضحانه ای در مواجهه با ایران اسلامی از جمله در منطقه غرب آسیا و در مواجهه با جبهه مقاومت اسلامی متحمل شدند.
علاوه بر مباحث نظامی و امنیتی، اولین شکست آمریکا در محاصره شدید اقتصادی کشور ما بود که با وجود همه حربه ها و استفاده از ترفندهای مختلف، نتوانست اراده ملی ما را بشکند.
بر اساس آیه ۳۰ سوره مبارکه فصلّت، مردم ما با ایمان به خدا و سپس استقامتی که در راه خدا از خود نشان دادند، مورد لطف و عنایت پروردگار عالم قرار گرفتند. البته مسلم است که در این مسیر سختی ها و ابتلائات فراوانی نیز وجود دارد اما در سایه ایمان به خدا، بصیرت و صبر و استقامت می توان از این آزمایش ها و دشواری ها، سربلند و موفق بیرون آمد، کما این که انصافاً ملت ما در طول این چهل و یک سال به خصوص سال های اخیر در نبرد با دشمنان قسم خورده خود، این گونه بودند.

در یک کلمه باید استقامت و پایداری ملت ایران را یک پیروزی و موفقیت بزرگ توصیف کرد که البته این مساله ریشه قرآنی و دینی دارد.به تعبیر مقام معظم رهبری، جامعه ما یک جامعه صبار و شکور است یعنی هم اهل صبر و استقامت است و هم این که قدردان نعمت ها و الطاف پروردگار است.
از سویی به لطف الهی و با وجود همه کارشکنی ها، دستگاه دیپلماسی کشورمان و دیگر فعالان غیردولتی توانستند بخش مهمی از ظرفیت های تجاری کشور در مبادلات بین المللی را بکار بگیرند که این ها در سایه تشدید تحریم ها و افزایش محاصره اقتصادی آمریکا و هم پیمانان آن صورت گرفته است.
البته فشارهای دشمن و به ویژه عهدشکنی آمریکا در قضیه برجام باعث شد که مردم و مسئولان ما بیش از پیش به ظرفیت های درونی در مباحث اقتصادی توجه کنند و بهتر ملتفت شوند که در سایه استقلال اقتصادی و تکیه بر توانایی های خود می توان بر مشکلات فائق آمد.
ان‌شاءالله در سال جدید نیز که از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان "سال جهش تولید" نام گذاری شده با توجه به مؤلفه های اقتصاد درونزا و عمل به الزامات ناظر به اقتصاد مقاومتی، بهتر از قبل بتوانیم زمینه ساز رونق تولید شویم.

در بحث مقابله با ویروس نحس کرونا، عملکرد دولت و ملت را چطور ارزیابی می کنید؟
قبل از هر چیز باید بدانیم که در نظام و انقلاب اسلامی ایران، اساساً دولت و ملت از هم جدا نیستند و در مساله بیماری کرونا نیز مشاهده کردیم که با همدلی دولت و ملت، تا حدود زیادی، موفقیت های قابل قبولی در مقابله با این ویروس حاصل شد که البته این ها کافی نیست و لذا نیازمند تداوم همکاری مردم و هوشیاری مضاعف مسئولان هستیم.

در روزها و هفته های اخیر نیز که کشورمان به شدت نیازمند ماسک و دیگر اقلام بهداشتی برای مقابله با کرونا بود، شاهد بودیم که با تکیه بر ظرفیت های داخلی، تولیدگران ما توانستند بسیاری از نیازمندی هایی که در حوزه بهداشت لازم داشتیم را فراهم کنند و این درس بزرگی برای ماست که بدانیم در سال جدید نیز با توکل بر خدا و اتکای به داشته های خودمان می توانیم بر بحران ها غلبه کنیم.
ویروس کرونا و شیوع سریع آن، هر چند که سختی ها و دشواری ها و مصائبی برای مملکت ما فراهم کرد اما در مجموع مردم را آبدیده کرد و ان‌شاءالله در آینده بیش از قبل نظاره گر فرصت های این تهدید خواهیم بود.
الان اگر دقت کنید، متوجه می شوید که با شیوع کرونا، مشکلات و بحران های بسیاری برای کشورهای اروپایی و حتی خود آمریکا پدید آمد و بسیاری از فروشگاه های آن ها به سرعت خالی شد و این در حالی است که در جامعه ما که تحت فشار بیشترین تحریم های بین المللی بوده، این مشکلات رخ نداد یا به شکل بسیار کمتری حادث شد. البته رشد فرهنگی و سیاسی ملت ما را در این مساله نباید نادیده بگیریم که این هم جزو شاخصه های خوب و امیدوارکننده جامعه ایرانی است.
از منظر آیات نورانی قرآن کریم و آموزه های دینی، ابتلائات و سختی هایی که در سال ۹۸ بر کشور ما وارد آمد را چگونه باید تحلیل و تفسیر کرد؟
ببینید، ما بر اساس فرهنگ قرآنی باید تسلیم اراده خدای متعال باشیم؛ خدا در این مقطع ملت ما را در بوته آزمایش قرار داده، به این صورت که یک ویروسی که قابل رویت با چشم غیر مسلح نیست در جامعه شایع شده و مردم ما مبتلا به آن شده اند. البته بحث هایی هم هست مبنی بر این که این ویروس ساخته آزمایشگاهی در کشورهای غربی به خصوص آمریکاست که علیه بشریت استفاده می شود.
با این حال باید توجه داشت که ما به این وسیله آزمایش می شویم و از منظر آیات قرآن آن ملت و جامعه ای موفق است که از این قبیل آزمایش ها سربلند بیرون بیاید و این را هم باید بدانیم که ابتلائات برای رشد ماست.
علاوه بر ویروس کرونا، بسیاری از سختی هایی که بر زندگی فردی و جمعی ما وارد می شود، ابتلا و آزمایش است، هر چند در موارد بسیاری نمی توان عملکرد خودمان و یا برخی سوء مدیریت ها در جامعه را نفی کرد.
به عنوان مثال ما در همین بحث مقابله با کرونا، اولاً باید نکات و مسایل بهداشتی را رعایت کنیم و توصیه های مسئولان و پزشکان در خصوص ماندن در خانه به منظور قطع جریان انتقال ویروس را مورد توجه قرار دهیم و ثانیاً هم این که از دعا و توکل و توسل به اهل بیت(ع) برای رفع این بیماری غافل نشویم.
همان طور که پیشتر نیز عرض شد، انسان همواره در معرض آزمایش الهی است و هر لحظه ممکن است گرفتاری خاصی برای او پیش آید مثل مریضی ها، سیل و زلزله و دیگر گرفتاری ها و لذا باید به درگاه خدا التجا کند و این توجه و استغفار هم باعث جلب عنایات بیشتر خدای متعال می شود و هم این که زمینه رشد و شکوفایی معنوی انسان را مهیا می نماید.


متاسفانه چند روز قبل از آغاز سال نو، عده ای به بهانه مخالفت با بسته شدن درب های حرم مطهر حضرت معصومه(س) که با هدف پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا صورت گرفت، رفتارهای ناشایستی از خود نشان دادند. نظر شما در این خصوص چیست!؟

آن هایی که به این وسیله باعث شکسته شدن درب های حرم مطهر شدند، حقیقتاً به این آستان مقدس اهانت کردند و متاسفانه یا جاهل هستند و یا این که به عامل دشمن تبدیل شده اند.
ما معتقدیم که ائمه اطهار(ع) و امامزادگان واجب التعظیم و برجسته ای چون فاطمه معصومه (س) در این دنیا مقام شفادهندگی دارند و در روز قیامت نیز دارای مقام شفاعت هستند اما وقتی مسئولان مربوطه اعلام می کنند به جهت شیوع و سرعت انتقال ویروس کرونا، نباید تجمعاتی در اماکن مذهبی و دیگر جاها وجود داشته باشد، باید جلوی ورود آسیب به جان انسان ها را گرفت.
از سویی به راستی کدام امام معصومی را سراغ داریم که اعتقاد به نظام علّی و معلولی نداشته باشد و حال آن که امامان به ما گفته اند که منطق خدا بر این است که اراده خود را به وسیله اسباب و علل مادی و معنوی به پیش می برد و از این حیث انسان نباید به دست خودش، خود را در معرض هلاکت قرار دهد و از این رو وقتی می گویند از شکل گیری اجتماعات باید جلوگیری کرد، بسته شدن حرم های مطهر برای مدت محدودی به منظور پیشگیری از شیوع ویروس، امر لازمی است و اگر همین الآن وجود نازنین امام زمان(عج) در بین ما حضور داشتند و ظهور کرده بودند، همین گونه رفتار می کردند.

به هر حال حرم امام معصوم، مکان امن الهی است و ایشان شفا دهنده هستند اما این گونه نیست که فکر کنیم کسی که ناقل ویروس است با حضور در این اماکن مقدس در امان است و از او ویروس به دیگران سرایت نمی کند و این جا ممکن است خدای ناکرده، فردی به عنوان ناقل ویروس، قاتل خاموش دیگران باشد و هم در این دنیا و هم در آخرت باید پاسخگوی کارش باشد چرا که به هر حال اگر کسانی به این واسطه بعداً فوت کنند، در قتل فرد یا افرادی دخیل بوده است.
همه این ها را گفتیم که عرض کنیم بسیاری از آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) بر لزوم حفظ جان مومنین تاکید دارند و اساساً از نگاه آموزه های دینی ما، حفظ جان مسلمان از هر چیزی اهمیتش بالاتر است، ضمن آن که زیارتی که مستحب است نباید مقدم داشته شود بر فریضه حفظ جان مسلمان، کما این که حکم شرع و عقل نیز همین است.
به هر صورت باید توجه داشت که مسلمان واقعی و انسان عاقل بهداشت را رعایت کرده و احتیاط ها را انجام می دهد تا مومنین دیگر از این حیث در امنیت و آرامش و سلامت باشند و ان‌شاءالله با رعایت این مسایل از سوی همه مردم و عزم مسئولان در آینده ای نزدیک شاهد رفع این مشکل و شکست ویروس منحوس کرونا باشیم.
منبع:خبرگزاری حوزه
كلمات كليدي : حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق یوسفی مقدم , مصاحبه خبری , اخبار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن

تاریخ خبر: 1399/1/2 شنبه
تعداد بازدید کل: 178 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 179
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما