به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع برگزار شد: کرسی ترویجی «آسیب شناسی تعصبات مذهبی و سیاسی در نگارش سیره کرسی ترویجی «آسیب شناسی تعصبات مذهبی و سیاسی در نگارش سیره (بررسی سیره نگاری حسین مونس)» برگزار شد به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) کرسی ترویجی «آسیب شناسی تعصبات مذهبی و سیاسی در نگارش سیره (بررسی سیره نگاری حسین مونس)» به عنوان پیش نشست «کنفرانس بین المللی آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت (علیهم السلام) در دوره معاصر» روز چهار شنبه 23/07/99 در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه که با همکاری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد دکتر سعید نجفی نژاد ضمن تبیین موضوع نشست به معرفی اساتید ارائه کننده و ناقد پرداختند و در ادامه حجت الاسلام و المسلمین قاسم خانجانی به عنوان ارائه دهنده، به معرفی سوابق علمی و روش کار حسین مونس پرداخت و گفت: حسین مونس در نگارش آثار خود ادعای آزاد اندیشی دارد؛ اما در کتاب‌ها و آثار او بی‌طرفی مشاهده نمی‌شود. او در کتاب «دراسات فی السیره النبویه » درباره علت گرایش به این موضوع می‌نویسد: «مشاهده نمودم نویسندگان در زمینه سیره نگاری با دید احساسی و عاطفی به تألیف کتاب‌هایشان پرداخته‌اند.»
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به تعصب در سیره نگاری حسین مونس اشاره کرد و گفت: علی رغم ادعای حسین مونس، مشاهده می‌شود او خود در آثارش، عواطف سیاسی و مذهبی را به کار بسته است. به عنوان نمونه در ذکر خلفا تعصب شدید به خرج داده و از انتساب بت‌پرستی به برخی اجداد پیامبر (صلی الله علیه و آله) و حضرت ابوطالب (علیه السلام) یا به کار بردن واژه مجعول برای خلیج فارس و همچنین از موفقیت‌های دو خلیفه اول و دوم به طور تفصیلی یاد می‌کند و چندان به اقدامات حضرت علی (علیه السلام) نمی‌پردازد.
حجت الاسلام دکتر حمید رضا مطهری، به عنوان ناقد جلسه گفت: اگرچه تعصب او را در برخی موارد قبول دارم و در همایشی که چند سال پیش در اصفهان برگزار شد خودم مقاله‌ای با عنوان نقش تعصب نژادی و مذهبی در تاریخ نگاری حسین مونس با تکیه بر کتاب «اطلس تاریخ اسلام» ارائه کردم، اما آیا مورخی را می‌توان پیدا کرد که بدون تعصب، به تاریخ نگاری بپردازد؟ از طرف دیگر تعصب داشتن نسبت به خلفای اول و دوم اختصاص به حسین مونس ندارد، پدیده شایعی در بین مورخان اهل سنت است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: نسبت دادن عقاید شرک‌آمیز به ابوطالب (علیه السلام) و برخی از اجداد پیامبر (صلی الله علیه و آله) در بین برخی مورخان اهل سنت دیده می‌شود و نمی‌توان این موارد را مختص حسین مونس دانست. اگرچه مخالف باورهای شیعی است.
رئیس انجمن تاریخ پژوهان حوزه گفتند: نکته مهم آن است که نقد دیدگاه هر فرد و یا نحله‌ای باید با ارائه ادله مورد قبول او باشد و ما نمی‌توانیم با ادله خود در مقابل او استدلال کنیم. نکته دیگر آن که به کاربردن واژه مجعول درباره خلیج فارس در کتاب «اطلس تاریخ اسلام» ربطی به سیره نگاری ندارد و این کتاب کتاب سیره نگاری نیست.
در ادامه برخی حاضران از جمله دکتر حسینیان مقدم و حجت الاسلام و المسلمین هدایت پناه نکاتی را مطرح کردند.
در پایان این جلسه که به صورت مجازی به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) برگزار گردید، حجت الاسلام و المسلمین خانجانی، اشکالات برخی از حاضران که نظراتشان را در مورد موضوع بحث مطرح کردند پاسخ‌ داد.

 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده تاریخ و سیره, حجت الاسلام و المسلمین قاسم خانجانی, سعید نجفی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 90
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما