برگزاری وجوه سیاسی حکمت متعالیه با حضور دکتر شریف لک زایی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و هیاتی از اساتید کشور تونس برگزار شد. در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نشست وجوه سیاسی حکمت متعالیه با حضور هیاتی از اساتید دانشگاه های کشور تونس در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. جلسه اول به مباحث کلی و مقدماتی گذشت. بحث درباره جایگاه ملاصدرا و حکمت متعالیه، طبقه بندی آثار ملاصدرا و جامعیت ایشان، ارتباط حکمت متعالیه با تحولات سیاسی و اجتماعی، اشاره برخی حکمای مهم و تاثیرگذار، اشاره به برخی مباحث اصلی حکمت متعالیه و پیامدهای سیاسی و اجتماعی آن، جریان شناسی حکمت متعالیه در دوره معاصر و... گفتگو شد.  اساتید تونسی هم با استقبال از مباحث، پرسش‌های مختلفی مطرح کردند که برخی محورهای آن از این قرار است:
درباره نسبت و ارتباط فلسفه اسلامی با فلسفه یونان، میزان نوآوری فلاسفه مسلمان و اختصاصات فلسفه اسلامی، ارتباط حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی، موقعیت و شخصیت فلسفی سید جمال الدین اسد آبادی، امام موسی صدر و امام خمینی و مباحثی از این دست.
در بخشی از نشست، درباره ارتباط انقلاب اسلامی با حکمت متعالیه از سوی یکی از اساتید به مصاحبه حسنین هیکل، روزنامه نگار مشهور مصری با امام خمینی و سوال وی از امام درباره تأثیر شخصیت‌هایی غیر از پیامبر اکرم و امام علی علیه السلام بر وی مورد توجه قرار گرفت که به اختصار صحبت شد. البته ایشان به نقل از کتاب حسنین هیکل این بحث را مطرح کرد و معلوم بود که پاسخ امام خمینی برایش جالب بوده که فرموده است در فلسفه ملاصدرا، در حدیث کافی و در فقه جواهر. 

گزارش تصویری  
کلمات کليدي
دکتر شریف لکزایی, اخبار پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی, وجوه سیاسی حکمت متعالیه, عضو هیأت علمی, اساتید تونسی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 401
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما