اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد؛
حمایت از محرومان و مخالفت با خوی کاخنشینی؛ کلیدواژه منظومه فکری امام
دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معتقد است که مهمترین نکته برای امروز ما و برگرفته از منظومه فکری امام خمینی(ره)، وحدت ملی و حمایت از محرومان و مستضعفین و مخالفت با خوی کاخنشینی است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از تحریریه فکرت، سیدمصطفی احمدزاده، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتوگو با تحریریه فکرت با اشاره به اینکه مهمترین اصل در منظومه فکری امام خمینی(ره) حمایت از محرومین، مستضعفان و مخالفت با خوی کاخنشینی است، ابراز داشت: ما الان در جامعه بحث طبقات اجتماعی را داریم و روز به روز در حال وحشتناکتر شدن است. از این رو کاری که رسانه میتواند انجام دهد، کاهش این فاصله است.
نوشتار زیر محصول گفتوگوی فکرت با این صاحب نظر حوزوی است که تقدیم مخاطبان فرهیخته میشود.
*
با توجه به معرفی شاخصههای منظومه فکری امام(ره) از سوی رهبر معظم انقلاب، در زمان حاضر چه محورهایی در این خصوص باید بیش از پیش برجسته شود و رسانههای انقلابی در این زمینه چه وظیفهای برعهده دارند؟
با سلام و وقت بخیر خدمت مخاطبین محترم رسانه فکرت. مقام معظم رهبری ۷ شاخص را مطرح کردند: اثبات اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی. اعتماد به وعده الهی و بیاعتمادی به قدرتهای مستکبر و زورگوی جهان. اعتقاد به اراده و نیروی مردمی و مخالفت با تمرکزهای دولتی. حمایت از محرومان و مستضعفان. مخالفت با خوی کاخنشینی. مخالفت صریح با جبهه مستکبران. اعتقاد به استقلال ملی و رد سلطهپذیری. تکیه بر وحدت ملی.
من اگر بخواهم این ۷ مورد را یک دستهبندی مجدد داشته باشم. باید بگویم با یک مرزبندی، بخشی از این موارد به بخشهای بینالمللی مرتبط است و بخشی از آن نیز به فضای داخلی کشور. بحث اول که «نفی اسلام آمریکایی» است. بخشی از آن دولتی و ملی و بخشی از آن بینالمللی است. مورد «اعتماد به وعده الهی و بیاعتمادی به قدرتهای مستکبر و زورگوی جهان»، وزن بیشترش بینالمللی است. «اعتقاد به اراده مردمی و نیروی مردمی و مخالفت با تمرکزهای دولتی» نیز کاملاً ملی است. «حمایت از محرومان و مستضعفان و مخالفت با خوی کاخنشینی» کاملاً ملی است. «مخالفت صریح با جبهه قلدران و بینالملل و مستکبران» کاملاً بینالمللی است. «اعتقاد به استقلال ملی و رد سلطهپذیری» و «تکیه بر وحدت ملی» کاملاً ملی هستند. به عبارتی میتوان گفت بحث خودِ داخلی ما در موارد زیر خلاصه میشود:
• اراده مردم و مردمی بودن؛
• توجه به محرومان و مستضعفان؛
• استقلال ملی؛
• وحدت ملی.
با توجه به وقایعی که در چندین ماه اخیر برای کشور ما اتفاق افتاد، به ترتیب اهمیت اگر بخواهیم بگوییم در اینجا اکنون «وحدت ملی» بسیار مهم است. همچنین تأکید مکرر مقام معظم رهبری روی اقتصاد، ما را به طرف «حمایت از محرومان و مستضعفین» در گام دوم نیل میدهد. در گام سوم نیز به بحث «استقلال ملی» میرویم. بنابراین این سه مورد اولویت اول ما در مسائل داخلی محسوب میشوند. بعد از اینها روی بحث «اراده مردم و نیروهای مردم – مخالفت با تمرکزهای دولتی» میرسیم.
حال اگر بنده بخواهم به سؤال پرسششده دقیقاً و شفاف پاسخ دهم، باید گفت مهمترین نکته اکنون وحدت ملی و حمایت از محرومان و مستضعفین و مخالفت با خوی کاخنشینی است. به عبارتی به زمان امروزی، وحدت ملی همان انسجامِ ملی و اتحاد ملی میان دلها، فکرها، رفتارها، اعتقادات و باورها است. اینجا منظورم از وحدت ملی، هم مباحث شیعه و سنی است. هم بحث راست و چپ است. (اصلاحطلب و اصولگرا و قشر خاکستری) هم مباحث مربوط به دوکوهانه شدن جامعه به لحاظ فرهنگی که ما در بحث حجاب میبینیم یک عده تا مرز بیحجابی رفتهاند و در سوی مقابل عدهای نیز حجاب را کاملاً دنبال میکنند. لذا باید در مباحث فرهنگی جلوگیری از دوکوهانه شدن جامعه داشته باشیم. تمام این ابعاد و اضلاع وحدت ملی، از هر طیفی که باشند. نخبگان با بدنه جامعه وحدت داشته باشند. مسئولین با مردم وحدت داشته باشند. نیروهای انتظامی، نظامی و دفاعی باهم وحدت داشته باشند. سپاه و ارتش باهم وحدت داشته باشند. دانشگاهها با حوزه وحدت داشته باشند. لذا در تمام عرصهها باید وحدت وجود داشته باشد؛ چرا که وقتی این وحدت رقم بخورد، ما از جهتِ بیرونی هیچ ضربهای نمیخوریم؛ اما اگر ما در درون این وحدت را کمرنگ کنیم، راه برای هرگونه ضربه از بیرون باز خواهد شد. بنابراین تکیه بر وحدت ملی، دینی و هویتی لازم و ضروری است.
حال این وحدتِ ملی لایههای پررنگتری پیدا میکند. وحدت میان نسل ۱ و ۲ و ۳ و ۴ انقلاب. وحدت میان دهه ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ و ۹۰. وحدت بین والدین و فرزندان. وحدت بین نظامهای آموزشی؛ پیش از آموزش و پرورش، خودِ آموزش و پرورش و آموزشهای عالی. وحدت بین اساتید و معلمان و دانشآموزان و دانشجویان. وحدت بین تمام مراکزی (با هر طیف و اندیشهای) که پایبند به قانون اساسی کشور هستند. لذا همانطور که میبینیم بحث وحدت دارای اضلاع و ابعاد مختلفی پیدا میکند که در اینجا وظیفه رسانه پررنگتر میشود. رسانه چه کاری میتواند کند؟ همانجایی که موجب شده است وحدت ما در آن خلل ایجاد شود و کمرنگ گردد، به نظر بنده اگر ضربهای از طرف رسانه به معنای أعم (یعنی فضای مجازی، مطبوعات، اینترنت، سایتها، فیلم، هنر و … نیز رسانه هستند) بر کمرنگ شدن وحدت با همه اضلاع و ابعادش اتفاق افتاده است، برای التیامبخشی به این وحدت و تقویت آن، باز هم رسانه باید به میدان بیاید و وظیفه خودش را انجام دهد. ناگفته نماند که منظور فقط وحدت شیعه و سنی نیست؛ بلکه تمام اضلاع و ابعاد وحدت مد نظر است. منظور حضرت امام خمینی از «وحدت» یک یَد واحده در مقابل دشمن بوده است. به عبارت دیگر ما وقتی بخواهیم وحدت را تعریف کنیم باید بگوییم هرچیزی که به ما کمک کند تا در برابر دشمن تمام قد ایستادگی کنیم، وحدت نام دارد.
اما دومین نکتهای که در باب این اصول که در منظومه فکری امام خمینی بوده است و جز مسائل امروز ما نیز تلقی میشود، بحث حمایت از محرومین، مستضعفان و مخالفت با خوی کاخنشینی است. ما الان در جامعه بحث طبقات اجتماعی را داریم و روز به روز در حال وحشتناکتر شدن است. لذا دومین کاری که رسانه میتواند انجام دهد، کاهش این فاصله است. در مبارزه با فساد، رسانه میتواند به شدت مؤثر واقع شود: مفسدان را معرفی کند. تیمهای خاص فقط و فقط برای شناسایی مفسدان ،رانتها، تیمهای پشتپرده، افرادی که باعث ایجاد فساد میشوند، تیمهایی که ناشناخته در همه اضلاع و ابعاد دولت و قوه قضاییه و قوه مقننه رسوخ پیدا کردند را شناسایی کنند.
رسانه میتواند به این شناساییها ورود کند. با این شناسایی و برملا کردن آنها، یک سایهی أمن از آنها گرفته میشود و دیگر نمیتوانند در آن سایه أمن بنشینند و هر غلطی را مرتکب شوند. لذا اینها کار رسانه است تا بیاید طرف فساد را مدیریت کند و به دنبال آن طرف مستضعفان و محرومان یک نفسی خواهند کشید. حال در این بحث فساد، باز رسانه نباید به دنبال جزئیات و افراد خورد و مجموعههای ضعیف برود؛ بلکه باید به دنبال آن ۲۰ درصدی که ۸۰ درصد از فساد را ایجاد کردند. (دانهدرشتها به ویژه در عرصه پتروشیمی، فولاد، معادن، فلزات، صادرات و واردات کلان، مدیریت محصولات استراتژیک، نهادهای دامی) بنابراین رسانه فقط باید تیمسازیِ تخصصی برای درآوردن اطلاعات پشت پرده و پنهان تیمهای فساد در کشور انجام دهد.
*نظر به اهمیت مقابله با خط تحریف امام(ره)، چگونه می توان از طریق شناسایی و معرفی مؤلفه های مکتب امام راحل به مقابله با این جریان خطرناک برخاست و در حوزه فکر و اندیشه، اساتید حوزه و دانشگاه و نخبگان علوم انسانی و اسلامی در این رابطه چه رسالتی دارند؟
این بحث ریشه بسیار جدی دارد. افرادی که وظیفه این را دارند تا عمق مکتب امام راحل را به ویژه به نسل نوجوان معرفی کنند تا حدی وظیفه خودشان را به خوبی عمل کردند؛ اما قالب معرفیشان نامناسب است و این باعث شده است که بین نسلهای اولیه و نسلهای بعدی ارتباط تنگاتنگ و سینه به سینه اتفاق نیوفتد. نسلهای گذشته یعنی دهههای ۶۰ و ۷۰، بیشتر نسلهای مکتوب، سخنرانیمحور، منبری و گفتگوی چهره به چهره هستند؛ اما در طرف دیگر قضیه، در نسلهای ۸۰ و به ویژه ۹۰ ما به طرف نسلهایی میرویم که دیگر آنها سخنرانیمحور، منبرمحور، نوشتاری محور و مکتوب محور نیستند، بلکه نسلهای جدید، نسلهای فضای مجازیمحور هستند. نسلهایی هستند که حوصله متون بلند، استدلال و توضیحات مفصل را ندارند. به طرف قالبهای محتوایی کمحجم میروند. آنها را کلیپ، عکس، متنهای کوتاه، استدلالات کوتاه، مستندات کوتاه و … قانع میکند.
ما در معرفی مکتب امام راحل، متأسفانه قالبهای جدیدی نداریم و یا بسیار کمرنگ است یا در جاهایی آنها را مطرح کردیم که بُردی ندارد. ما نرفتیم در شبکههای اجتماعی و فضاهای مجازی و … با فیلم، تئاتر، رسانههای مورد علاقه نسل جوان آنها را منتقل نکردیم. هنوز هم در حال منتشر کردن کتاب، سخنرانی، جلسه، کتاب، همایش و … هستیم. وقتی ما به مسجد میرویم، میبینیم طیف سنی که اینجا پای منبر نشستند، معمولاً بالای ۴۵، ۵۰ و ۶۰ سال هستند. نسل جوان در این فضاها حضور ندارد. ما به عبارت دیگر دانههایمان را در یک زمین نمکزار میکاریم که بیفایده است. به همین دلیل میان نسلها در حال رقم خوردن اختلاف است. حال در اینجا رسانه، حوزه، اساتید، دانشگاه و نخبگان میتوانند چه کاری را انجام دهند؟ مهمترین کار به نظر بنده در بخش آموزش و پرورش است.
آموزش و پرورش مانند یک پالایشگاه باید بیاید معارف و مؤلفهها و معرفیها و مباحث نظری را از حوزه و دانشگاه بگیرد و در قالب مورد نیاز دانشآموز بریزد و آنها را به دانشآموز تزریق کند. دانشآموزان امروزه کتب مربوط به معارف دینی و مباحث انقلاب اسلامی را فقط و فقط برای معدل، نمره و کنکور میخوانند و با آنها ارتباط برقرار نمیکنند. نسل جدید ما فقط و فقط باید به دنبال او در فضای مجازی گشت.
بنابراین برای رقم خوردن کار در این قسمت، باید آموزش و پرورش یک تکان جدی بخورد. آموزش و پرورش باید تیمهای تخصصی تولیدِ محتوا در فضای مجازی به تعداد زیاد راهاندازی و تأسیس نماید. از هر مدرسه به عنوان یک سنگر استفاده کند. در هر مدرسهای باید یک تیم محتواسازی فنیِ قوی ایجاد شود که خودشان دوربین، متن، پژوهشگری و … داشته باشند و اطلاعات مورد نیاز را استخراج کنند و تبدیل به مستند، کلیپ، عکس، محتوای گرافیکی و … نمایند. همچنین دادهکاوی آماری داشته باشند و اطلاعات را بیاورند و تهییه و تدوین نمایند. به شکلی که مورد علاقه و جذاب برای نوجوان باشد، در مدارس این را ارائه دهند. به نظر من باید هر مدرسهای در کشور یک تیم داشته باشد و این تیم کارش این باشد که فقط و فقط تولید محتوا در حوزههای مجازی داشته باشد. البته این تیمها، باید دارای یک تیم مشاوره هم باشند. تیم مشاورهی آنها باید اساتید حوزه و دانشگاه باشند و تیم اجرا نیز خودِ دانشآموزان باشند. حلقهی وصل نیز معلمان، مدیران، معاونین و آموزش و پرورش هستند.
باید در کل آموزش و پرورش یک ساختار این شکلی اتفاق افتد و در همه مدارس بخشنامه شود و خود والدینی که اساتید حوزه و دانشگاه هستند و تجارب زیادی دارند بیایند و به عنوان مشاور حضور داشته باشند و دانشآموزان عزیز نیز اجرا کنند. اگر این کار انجام شود و به جلو رفت و تولیدمحتوا نماییم، قطعاٌ آیندهای درخشان در انتظار خواهد بود.
منبع:
فکرت
کلمات کليدي
پژوهشکده اسلام تمدنی
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
رونمایی از آثار جدید پژوهشکده اسلام تمدنی
نشست علمی دفاع مقدس و تاثیر آن برشکل گیری محور مقاومت
نشست های علمی پژوهشکده اسلام تمدنی به مناسبت عید سعید غدیر
مزار شیخ طبرسی در حرم رضوی قابلیت تبدیل به دارالتفسیر بین المللی را دارد
نشست های تخصصی به مناسبت بزرگداشت مقام شامخ علمی، معرفتی و تمدنی حضرت امام خمینی
ویژگیهای متمایز امام خمینی(ره) از منظر تمدناندیشی و تمدنسازی بررسی شد
فراخنای فکری نهضت ۱۵ خرداد
آغاز کلان برنامه جنبش نرم افزاری تفسیر اجتماعی قرآن
برگزاری سومین برنامه از سلسله «نشست های مناسبتی» در سال 1402
شهید مطهری قهرمان شهامت در اندیشیدن بود/ خاطره رهبر انقلاب از شبزندهداری استاد مطهری
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
117
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما