پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی درآمدی بر فلسفه مهدویت‌پژوهی هدف نویسنده آن است که فلسفه را به‌عنوان فلسفه مضاف به علوم بر سر مهدویت‌پژوهی آورد تا فلسفه مهدویت‌پژوهی که فلسفه مضاف به علوم است، اثبات شود. نویسندة کتاب کوشیده است به سؤالات گوناگونی پاسخ دهد؛ از جمله اینکه فلسفه مهدویت‌پژوهی و تفاوت آن با رئوس ثمانیه و اجزای علوم چیست؟ مهدویت، فلسفه مهدویت، مهدویت‌پژوهی و فلسفه مهدویت‌پژوهی چیست؟ مهدویت‌پژوهی در کدام حوزه معرفتی جای می‌گیرد؟ نویسنده پاسخ‌های مختلف به این پرسش‌ها را از منظرهای مختلف بررسی و واکاوی کرده است.  الهی‌نژاد، حسین؛ درآمدی بر فلسفه مهدویت‌پژوهی؛ تهیه‌کننده: پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهش؛ چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، زمستان 1391، 168ص رقمی.
***

مهدویت‌پژوهی از مباحث نوپاست که در پی گسترش مباحث و قلمرو مهدویت است.
این بحث به لحاظ کثرت مسائل و شبهات و اقبال عمومی، یکی از حوزه‌های مطالعات دینی است که با دو رویکرد اثباتی و پسینی، و رویکرد ثبوتی و پیشینی تعریف‌پذیر است.

 در هر یک از این رویکردها، مباحثی مطرح می‌شود و نیز در مبحث مهدویت‌پژوهی به دلیل نوپیدایی‌اش با سؤالاتی مواجه می‌شویم که برای پاسخ و تبیین آنها، باید دامنه فلسفه مهدویت‌پژوهی را گسترش داد و برخی پرسش‌های اساسی را که مقدمه فلسفه مهدویت‌پژوهی است، مطرح ساخت. کتاب حاضر به این مسائل و مسائلی از این دست می‌پردازد. 
هدف نویسنده آن است که فلسفه را به‌عنوان فلسفه مضاف به علوم بر سر مهدویت‌پژوهی آورد تا فلسفه مهدویت‌پژوهی که فلسفه مضاف به علوم است، اثبات شود.

پرسش های تحقیق
نویسندة کتاب کوشیده است به سؤالات گوناگونی پاسخ دهد؛ از جمله اینکه فلسفه مهدویت‌پژوهی و تفاوت آن با رئوس ثمانیه و اجزای علوم چیست؟ مهدویت، فلسفه مهدویت، مهدویت‌پژوهی و فلسفه مهدویت‌پژوهی چیست؟ مهدویت‌پژوهی در کدام حوزه معرفتی جای می‌گیرد؟ نویسنده پاسخ‌های مختلف به این پرسش‌ها را از منظرهای مختلف بررسی و واکاوی کرده است. 

روش تحقیق
روش نویسنده، کتابخانه‌ای و تحلیلی است.

گزارش محتوایی کتاب
نویسنده در ابتدای بحث در پی اثبات همسانی میان انواع فلسفه است.
وی برآن است که برای تحقق همسانی حوزه‌های معرفتی باید مناسبت‌هایی را در نظر گرفت و این مناسبت‌ها در قالب‌های روش‌شناختی یا رویکردشناختی یا غایب‌شناختی و یا موضوع شناختی بروز می‌کند.
وی در باب توصیفی و توصیه‌ای‌بودن فلسفه مهدویت‌پژوهی برآن است که با دو رویکرد به مسائل کلی مهدویت‌پژوهی پرداخته می‌شود:
رویکرد اول که به جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازد، نگرش تاریخی و گزارشی است و رویکرد دوم که معرفت‌شناختی است،
نگرش تحلیلی، تعلیلی و استدلالی است.

در بررسی نویسنده چنانچه مهدویت‌پژوهی با رویکرد اثباتی و پسینی باشد، به علم‌بودن مهدویت‌پژوهی نظر داده می‌شود و اگر با رویکرد ثبوتی و پیشینی باشد، به میان‌رشتگی مهدویت‌پژوهی قائل شده‌اند و نظریه مختار نویسنده در رویکرد اثباتی و پسینی بر علم‌بودن آن استوار گردیده است.
 تاریخ بروز رسانی یکشنبه بیست و پنجم اسفند ماه 1398
منبع: اداره نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
http://shop.isca.ac.ir/index.php/books/408-D8AFD8B1D8A2D985D8AFDB8C-D8A8D8B1-D981D984D8B3D981D987-D985D987D8AFD988DB8CD8AA-D9BEDA98D988D987DB8C کلمات کليدي
معرفی آثار, حجت الاسلام دکتر حسین الهی نژاد, آثار علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 2
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما