اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
در کرسی ترویجی «امکانسنجی و چگونگی استنباط نظریه معنویت از قرآن» تبیین شد:
معنای معنویت در قرآن چگونه کشف میشود
کرسی ترویجی «امکانسنجی و چگونگی استنباط نظریه معنویت از قرآن»، روز ۳۰ آذرماه، با ارائه محمدمسعود سعیدی، عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی و احمد شاکرنژاد، عضو هیئت علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از خبرگزاری ایکنا در ابتدای این نشست، محمدمسعود سعیدی بیان کرد: نیاز است بتوانیم معنویت را از قرآن طوری تعریف کنیم که با سایر افرادی که در این زمینه دیدگاهی دارند، مقایسه ایجاد کرد. گاهی اوقات رویکردها طوری است که مقایسه مشکل میشود، اما باید تا جای ممکن این امکان وجود داشته باشد. از اینجا باید دید نظریه معنویت را چطور باید از قرآن استنباط کرد. معنویت خود یک واژه جدیدی است که حتی در لغتهای گذشته نبودند و اگر کتاب لغت را ببینید، مشخص است که کلمه معنوی نیز واژه جدیدی است. بنابراین چطور میتوانیم این مفهوم را از قرآن استفاده کنیم؟ برخی میگویند که معنوی همان ایمان است. این معنا از پیشفرضهای ذهنی است که در تبیین آن از قرآن استفاده نشده است و هرکس همین آموختهها و تجارب را مبنا قرار میدهد؛ لذا در گام اول باید معنویت را نه به صورت پیشفرض، بلکه مصرح تعریف کرد و ببینیم این مفهوم در قرآن چه ویژگیهایی دارد.
تعریف معنویت چگونه محقق میشود
وی افزود: برای تعریف معنویت، تمام تعاریف مشهور درباره معنویت را در نظر بگیریم، به ویژه تعاریفی که اختصاص به دین خاصی هم ندارد. ملاک دیگر اینکه تعریفی را بگیریم که مشهورتر است و دیگر اینکه از متفاهم عرفی استفاده کنیم؛ برای نمونه فرایند نسبتاً پایدار جستوجوی امر قدسی یکی از تعاریف است که این ویژگیهای ما را دارد. اولاً ناظر به دین خاصی نیست و بین همه تعاریف مشترک است و از فهم عرفی نیز خارج نیست و این تعریف یک مفهوم را نشان میدهد. همچنین باید ببینیم قرآن در مورد این مفهوم چه میگوید.
عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه، باید ببینیم نظریه چیست که براساس برخی از بینشها که وجود دارد، یکی از مباحث این است که اگر در مورد یک مفهوم و پدیدهای بسترهای شکلدهنده را شناسایی کنیم و پیامدهای این پدیدهها را بررسی کنیم، یک نظریه دادهایم، البته پدیدههایی که در علوم بحث میکنند، واقعیتهای بیرونی است. بنابراین اگر در مورد معنویت نیز این کار را کنیم که چه بسترها، فرایندها و مؤلفههایی دارد و اسم آن معنویت را فرایند نسبتاً پایدار جستوجوی امر قدسی بگذاریم، این کار نظریهپردازی است و نظریه معنویت را شکل دادهایم؛ یعنی مجموعه گزارههایی که از نظر قرآن نشان میدهد، چه بسترهایی برای این فرایند وجود دارد.
وی گفت: روش نظریهپردازی نیز دادهمحور است و کدگذاریهایی میشود و اگر به نظریهای میرسیم، هم معنویت را تبیین کردهایم و هم نظر قرآن را آوردهایم و بعد هم این مطلب را فقط از قرآن استفاده کردهایم و ذهنیتهای خود را کنار گذاشتهایم و مبتنی بر این هستیم که از آیات قرآن استفاده کنیم، بدون اینکه از ذهن خود استفاده کنیم. آن چیزی که از ذهن خود مطرح میکنیم، این است که معنویت را این چنین قرار میدهیم. باید معنویت را تعریف کنیم که بگوییم مقصود ما این است.
ملاحظاتی بر نظرات پیشگفته
در بخش دیگری از این نشست، شاکرنژاد به ارائه نظرات خود پرداخت و گفت: نفس اینکه از روشهای جدید برای حل معماهای قدیم استفاده میکنیم، کار مهمی است، ولی قطعاً هر نوع ابداعی ابهاماتی نیز تولید میکند که رفع آنها به تقویت کار کمک میکند. چالشی وجود دارد و آن اینکه بخواهیم معنویت را تعریف کنیم و سپس ویژگیها، مؤلفهها، بسترها و ... آن را بگوییم، میگویند که براساس متن مقدس بحث کنید، اما چالش این است که واژه معنویت را نداریم و حال که این طور است، چطور باید این کار را بکنیم؟ تعریفی را براساس چندین تعریف ارائه کرده و آن را ملاک قرار دادند و به سراغ دادهها رفته و تعریف خود را محک زدهاند و با پاسخ به سوالات دیگری مانند فرایندها و پیامدها سعی کنند، نظریهای را به معنای موسع صورتبندی کنند.
وی با بیان اینکه چند نوع ملاحظه باید رعایت کرد، اظهار کرد: یکی در مورد تعریف و یکی نیز مربوط به روششناسی و سوم هم اینکه آیا هدف ایشان از این کار برآورده میشود یا نمیشود و با این کار به هدف ایشان که دستیابی به نظریه معنویت است، میرسیم یا خیر که سومین بحث چالشی است که میتواند رقم بزند. ایشان میخواهند نظریهای ارائه شود که برای مدعیان جدید معنویت الزامآور باشد.
فرایند بازتعریف در روششناسی
شاکرنژاد تصریح کرد: در مورد تعریف شیوه خوبی دارند و یک تعریف را از تعاریف دیگر اصطیاد کردند، اما به نظر بنده در این کارها دوباره به تعریف باید بازگشت و تعریف، بازتعریف میشود و این بازتعریف را در کار ایشان ندیدم و شاید هم انجام شده باشد؛ برای نمونه این مفهوم جستوجوگری که یکی از اضلاع مهم تعریف ایشان است، را شاید بشود با برخی از مفاهیم قرآن مانند صراط، سبل و بحث جهاد تفهیم کرد، اما جستوجوگری یک مفهوم جدید است. اینکه یکی از مؤلفههای اصلی تعریف را جستوجو قرار دهیم، یعنی این جستوجو مرکزی برای تعریف شده است و اگر این کار را نداشته باشیم، معنوی نیستیم، اما وزن این جستوجوگری از کجا آمده است؟ آیا وقتی به آیات مراجعه کرده و به تعریف بازگشته این مقوله تعریف شده یا نشده است؟ فرایند بازتعریف در این روششناسی باید روشن شود که چطور دیده شده است.
معنویت در قرآن معناشناسانه است
عضو هیئت علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت افزود: نکته دیگر در مورد روش ایشان است. روشهای کمی و کیفی در علوم اجتماعی مربوط به کنشها و واکنشهای اجتماعی است. فرایندهای اجتماعی را میسنجد و خیلی دشوار است که از یک روشی که در علوم اجتماعی است برای تبیین و تحلیل متون بهره ببریم و باید حلقههای واسط زیادی بگذاریم تا به استفاده از آنها برسیم. اگر به من بگویند در مورد معنویت در قرآن کار کن، میگویم یک کار معناشناسانه است و اگر هم بخواهم از روششناسیهای مدرن استفاده کنم، به سراغ مواردی میروم که معناشناسانه است و یا به سراغ روشهای کمیتر و یا تحلیل محتوا میروم و یا روشهای کیفی را اتخاذ میکنم و با این کارها بهتر میتوانیم متن را بفهمیم.
وی در پایان بیان کرد: نکته دیگر اینکه در فرایند تحلیل با این چالش مواجه هستیم که یک کلمه را در ملازمات ببریم یا خیر و این نیازمند این است که به سراغ بحثهای معناشناسانه است برویم. برای نمونه کلمه عبد و عبودیت را آقای سعیدی در ملازمها قرار دادهاند. ما یک چالشی داریم که عبودیت یا عبد خودش دو معنا دارد؛ یک معنای عبد این است که ما بنده و تسلیم هستیم و یکی دیگر اینکه ستایشگر یک نفر هستیم و اساس کلمه عبد یا ایمان را بدون تحلیل روابط بینامتنی نمیشود فهمید و نمیتوان نظریه معنویتی از قرآن درآوریم که فقط مبتنی بر قرآن باشد، چون معانی واژگان را نیاز داریم و اگر بخواهیم این معانی را استخراج کنیم، باید به روابط بینامتنی توجه کنیم. عبد را وقتی میفهمیم که به بافت پیشاقرآنیاش نگاه کنیم یا به روایات توجه کنیم.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده اسلام تمدنی
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
نشست تخصصی کاربرد های هوش مصنوعی در پژوهش های علوم اسلامی برگزار گردید
شماره شانزدهم دوفصلنامه علمی ترویجی سیره پژوهی اهل بیت(ع) منتشر شد
عالیترین مراتب حیات مجدد جان آدمی در خردورزی و تدبردر قرآن نهفته است
عبور از ظواهر به بواطن اعمال در ماه مبارک رمضان
فتح مکه، اولین واقعه تمدّنساز اسلام در ماه مبارک رمضان
مهمترین اقدامات اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در سال جاری
غنی سازی بانک اطلاعات نرم افزار و چند رسانه ای از دستاوردهای مهم این کتابخانه است
نشست علمی شخصیت شناسی فقیه عالیقدر ملاعبدالله یزدی صاحب حاشیه ملاعبدالله
نشست تخصصی فلسفه قدرت و حاکمیت در اسلام
نشست علمی شاخصه های فقه اجتماعی قرآن کریم
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
344
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما