اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
واقعیت جریان احمد الحسن از زبان یکی از مستبصران حوزوی
حجتالاسلام پورآذر که از مستبصران جریان انحرافی احمد الحسن است ضمن اشاره به عوامل درونی و بیرونی که باعث گرایش افراد به سمت این فرقه میشود تصریح کرد: وقتی ما نیاز جامعه به معارف اهل بیت که از روایات گرفته میشود را تامین نکنیم افراد به صورت خودسر سراغ روایات میروند و دچار انحرافاتی میشوند.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل ازخبرنگار ایکنا، نشست «چرایی گرایش و روشهای جذب در جریان انحرافی احمد اسماعیل بصری (مدعی یمانی)» یکشنبه ۳۰ بهمنماه با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن پورآذر از مستبصران جریانهای انحرافی مدعی یمانی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد که گزیده آن را در ادامه میخوانید؛
در ابتدا فعالیتهای تبلیغی جریان احمد الحسن، به صورت تشکیلاتی نبود و هر کس به صورت جزیرهای کار میکرد و زمانی طول کشید تا صورت تشکیلاتی پیدا کرد و حوزه مهدوی شکل گرفت که بنده در آنجا حلقات شهید صدر تدریس میکردم. یک دانشکده مجازی هم ایجاد شده بود که پیروان احمد الحسن به واسطه آن تقویت شوند و با ادله این فرقه آشنا شوند و زمینه ورود برای حوزه مهدوی فراهم شود. برای ثبت نام از طلاب مدارک اخذ میشد و برای نجف ارسال میشد.
در ابتدا در این فرقه مدام دعوت به تفکر میشد و شعار آزادی فکر داده میشد و اینکه خودت یاد بگیر و بفهم ولی وقتی وارد فرقه میشدی مشاهده میکردی که اظهار نظر فردی ممنوع است و شما حق نداری اظهار نظر کنی حتی در مواردی که مطابق منابعشان باشد. اگر شما میخواستی در یک مورد جزئی نظر بدهی باید اول آنها میگفتند بعد ما بگوییم. با اینکه همه مکاتب و فرقهها تطبیق کلی بر مصادیق را امر عقلی میدانند ولی در این فرقه تا زمانی که مکتب حرفی نزده است شما نباید اظهار نظر کنید. لذا در این جریان به کسانی که صاحب فکر و اندیشه هستند خیلی میدان داده نمیشود چون احساس خطر میکنند.
ما در سال ۹۸ مطالعات فردی و مباحثات خود را ادامه دادیم تا حس دشمنی بدنه این جریان با علما و نظام اسلامی را تعدیل کنیم. ما فعالیتهایی داشتیم تا این کینهورزیها از بدنه جریان احمد الحسن با نظام کم شود و دچار مشکلات امنیتی نشوند. ضمن این مطالعاتی که داشتیم با اشکالات متعدد برخورد کردیم که از ابتدا وجود داشت. بعد از برخورد با این اشکالات متعدد دیدیم پاسخهایی که داده میشود نه تنها شبهات را رفع نمیکند بلکه بر آنها صحه میگذارد و ظاهرا اینها خودشان به این شبهات آگاهی ندارند و پاسخهای متناقض و متعددی به آن میدهند، گویی از اول احتمال نمیدادند چنین اشکالات و شبهاتی پیش میآید. نهایتا جلوی آزادی فکر را میگرفتند تا توجهی به شبهات نشود و معتقد بودند همین که پذیرفتید ایشان امام است هر چه گفت را باید بپذیرید. از نظر آنها کاربرد فکر تا آنجا است که امام را شناختی و بعد از آن باید فقط گوش بشوی. وقتی ما دوباره به ادله برگشتیم و ادله را بررسی کردیم دیدیم بنیادیترین ادله این فرقه مبتنی بر ادله متشابهی است که ما آن را قطعی میدانستیم.
سه عامل گرایش به مدعیان دروغین
در ادامه به برخی از عواملی که نسبت درباره شخص بنده اتفاق افتاد و باعث میشود هر کدام از طلاب درسخوانده و عموم مردم به این سمت گرایش پیدا کنند اشاره میکنم. عواملی که باعث گرایش مردم به این فرقه میشود هم عوامل درونی و شخصیتی است و هم بیرونی. یکی از عوامل افسردگی است که ممکن است از جهات مختلف برای هر فردی ناشی شده باشد. افسردگی زمینه میشود که فرد پذیرایی بیشتری نسبت به این جریانات داشته باشد. افسردگی که ناشی از بیتوجهی اجتماعی است سبب میشود شخص به این جریانات گرایش پیدا کند خصوصا اینکه در این جریانات به افراد بها و شخصیت داده میشود. این یکی از عوامل درونی است، عامل دیگر زودباوری است. افرادی به سمت این فرقهها گرایش پیدا میکنند که سطحینگر و زودباور هستند و قدرت تحلیل مسائل را ندارند و با دو سه روایت برایشان یقین حاصل میشود. این سطحینگری و بسیطنگری موجب میشود به این جریانات گرایش پیدا کنند.
عامل دیگر این است که انسان یکسری گرایشات قلبی دارد که موجب میشود متوجه اشکالات ادله فرق انحرافی نشود. شاید هم متوجه میشود ولی دوست ندارد آن اشکالات را باور کند چون پیشفرضهایی دارد و روش تبلیغ مبتنی بر آن پیشفرضها است لذا شخص به این سمت گرایش پیدا میکند. تقوای علمی داشتن کار دشواری است یعنی انسان پیشفرضهای ذهنی خودش را هنگام تحقیق کنار بگذارد.
عامل دیگر تکبر علمی است. ما افراد زیرک فراوانی میدیدیم که به این جریانات انحرافی گرایش پیدا میکنند چون دچار تکبر علمی بودند. این افراد یک تحقیقات خودسری انجام دادند و به نتیجهای رسیدند و فکر میکنند کسی همانند آنها قادر به فهم روایات نیست لذا وقتی کسی به اشکالات فکری آنها پاسخ میدهد فکر میکنند این فرد در بالاترین درجه فکری و در مرتبه امام معصوم است.
نکته دیگر جهل و عدم آگاهی است. خیلی افراد نسبت به روایات آگاهی ندارند و این جهل و عدم آگاهی عامل بزرگی برای گرایش به این سمت است. این عوامل درونی است که باعث میشود گرایش پیدا شود و افراد گمان میکنند در مسیر درست قرار گرفتند.
نقش عوامل محیطی در گرایش به فرق انحرافی
یکی از عوامل بیرونی که باعث میشود در افراد گرایش پیدا شود عوامل محیطی است از جمله عوامل سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و حتی عوامل طبیعی مثل سیل و زلزله. وقتی حکومتی به عنوان حکومت امام زمانی مطرح میشود باعث میشود روایات ظهور با آن تطبیق داده شود و زمینه گرایش افراد به مهدویت و فرق انحرافی ایجاد میشود.
عامل دوم از عوامل بیرونی ضعف علمی جامعه نخبگانی ما نسبت به مسائل مهدویت است و لازم است توجه بیشتری به کلام نقلی و عقلی شود و نیروی کافی در این زمینه تربیت شود. متاسفانه در حوزه توجه کمی به روایات میشود و افراد به صورت خودسر سراغ روایات میروند و دچار اشکالاتی میشوند. وقتی ما نیاز جامعه به معارف اهل بیت که از روایات گرفته میشود را تامین نکنیم افراد به صورت خودسر سراغ روایات میروند و دچار انحرافاتی میشوند. کاش میشد محور مباحث علمی در حوزه قرآن و روایات باشد و طلبه از ابتدا با منابع اصلی و متون اصلی آشنا شود همانطور که در میان اهل سنت از ابتدا با حفظ قرآن و روایات مباحث را آغاز میکنند.
عامل دیگر از عوامل بیرونی که باعث گرایش افراد به سمت این جریانات میشود نقد غیرعالمانه است. گاهی افراد عالم هستند ولی در نقد این جریانها سطحی نگاه میکنند و اساسا فرقهشناسی نکردهاند که این فرقه چه میگوید. وقتی افراد اطلاع ندارند و نقد میکنند زمینه گرایش افراد فراهم میشود. عامل بعدی برخورد امنیتی با انحرافات اعتقادی است که باعث گرایش افراد به سوی آن فرقه میشود. این عوامل بیرونی است که باعث گرایش افراد به این جریانها میشود.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی
,
همایش؛ جریان های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت معاصر
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
فرقهها در سیاست استعماری، نامسئلهها را برای ما مسئله جلوه میدهند
هم اندیشی علمی مهدویت به مثابه راهبرد برای مقاومت در گذر از پیچ تاریخی برگزار می شود
پنجمین شماره دوفصلنامه علمی ـ ترویجی جامعه مهدوی
آیتالله صافی ۷۰ سال توفیق پاسخ به استفتاء داشت
آیا انقلاب اسلامی زمینهساز ظهور است؟
انتظار در اندیشه آیتالله صافی گلپایگانی بیعملی نیست
آسیبهای برون مذهبی و درون مذهبی مهدویت
انتصاب سرپرست گروه جریان شناسی مهدویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
الزامات مهدیپژوهی در گام دوم انقلاب
آثار فاخر جایگزین کارهای کلیشهای و بازاری شود
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
212
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما