در همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت برگزار شد: پنل «این‌همانی» به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) پنل این‌همانی در روز سه شنبه مورخ1399/12/12 ساعت 11 تا 12:30 و 13 تا 14 به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید جابر موسوی‌راد و دبیری آقای دکتر علی‌اکبر علیزاده  در دانشگاه باقر العلوم (ع) تالار پژوهشکدۀ علوم و اندیشۀ سیاسی برگزار شد.
 در این پنل سه مقاله ارائه شد:
در مقالۀ اول یعنی «این همانی شخص دردنیا، عقبی و حشر از منظر توماس آکویناس» که به صورت مجازی ارائه شد،  آقای دکتر ذوالفقار همتی استادیار دانشگاه تبریز اشاره کردند که آکویناس که از حکمای مسیحی است به تبع مسیحیان قائل است که معاد جسمانی بهترمی‌تواند به مشکلات و پرسش‌های معاد پاسخ دهد. وی به دلایل فلسفی و کلامی متوسل می‌شود. ازنظر او نفس کمال اول است و بدن نیست، بلکه فعلیت بدن است. خدا نفوس را از عدم به وجود آورده است و پدرو مادرشریک خدا هستند. وی معتقد است که نفس به تنهایی کافی نیست و ترکیب اینها شخص را به وجود می‌آورد. بنابراین مجموع نفس و بدن و ماده و صورت و اعراض در ایجاد انسان دخیل هستند. ویمرگ راشر تلقی می کند،اما علی رغم شر بودن، رستاخیز بعد از مرگ وجود دارد؛ لذا باید نفس و بدن هر دو در معاد وجود داشته باشند. آنگاه به دلایل آکویناس اشاره کردند و گفتند دیدگاه او دچار تناقضاتی است که به آنها پرداختند. در پایان بعد از نتیجه‌گیری به پرسش‌ها پاسخ دادند.
 

درمقالۀ دوم، یعنی «هویت بدن اخروی از منظر علامه طباطبایی (ره)» که به صورت مجازی ارائه شد، حجت الاسلام والمسلمین آقای صمد دهناد گفتند که در دیدگاه علامه اختلاف است برخی گفتند معاد جسمانی ملاصدرا را پذیرفته و برخی مانند آیت الله سبحانی گفتند که علامه معتقدند که دیدگاه ملاصدرا با قرآن هماهنگ نیست. اما نویسندۀ مقاله مبتنی بر این باور که علامه معاد را درقیامت مادی می‌داند، برای ادعای خود شواهد قرآنی ارائه دادند. در پایان بعد از نتیجه‌گیری به پرسش‌ها پاسخ دادند.
در مقالۀ سوم، یعنی «‌بررسی و نقد ملاک این همانی عددی بدن فیزیکی از دیدگاه برخی اندیشمندان اسلامی و غربی» که به صورت حضوری ارائه شد، حجت الاسلام والمسلمین آقای سید محمد قاضوی درتوضیح این ملاک  در نزد برخی فلاسفۀ اسلامی  مانند سیدمرتضی و علامه حلی و برخی از فلاسفۀ غربی پرداخت و پس از بحث در بارۀ پیشینۀ تحقیق، ضرورت و اهمیت آن و نیز پرداختن به  دیدگاه‌ها و تبیین آنها، به نقد و نقص‌های آنها اشاره کرد و مهم‌ترین نقص آنها را مادیگرایانه بودن آنها دانست. در پایان بعد از نتیجه‌گیری به پرسش‌ها پاسخ دادند.            
 
منبع: اخبار پژوهشکده فلسفه و کلام
کلمات کليدي
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت, اخبار پژوهشکده فلسفه و کلام
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 539
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما