دکتر مهدی گلشنی مطرح کرد: الحاد اصلی در نظام آموزشی کشور ریشه در علوم طبیعی و تجربی دارد گلشنی گفت: علوم انسانی خیلی مهم است ولی امروز الحاد از فیزیک دان و زیست شناس به وجود می‌ آید. پنجمین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با عنوان «علم دینی؛ امکان ها و چالش ها» به همت پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  در تالار امام مهدی(عج) این پژوهشگاه در قم برگزار شد.
مهدی گلشنی فیزیک دان و پژوهشگر برجسته فلسفه علم در این نشست با اشاره به چرایی مطرح شدن علم دینی خاطرنشان کرد: ما یک دوره تمدن اسلامی در حدود 600 سال داشته ایم و در این دوره صحبت از علم دینی نبود زیرا علمشان عین دینشان بود و یک چتر دینی بر علمشان سایه افکنده بودو نوشته های ابن سینا و ابن هیثم و دیگر دانشمندان گواه بر همین مطلب است.
وی افزود: در گذشته این که این علم است و این دین مطرح نبود، تا وقتی که به قرون وسطی رسید و در این دوره هم همین فکر حاکم بود؛ در عصر جدید هم همین تفکر حاکم است و نیوتن و کبلر کارشان را عبادت می دانند و نیوتون و قتی کتاب مکانیک را می نویسد صریحا می گوید امیدوارم کتاب زمینه قرب الهی شود.
گلشنی در ادامه با اشاره به عواملی که سبب مطرح شدن علم دینی شد، گفت: یکی پیدا شدن فلسفه های تجربه گرا بود که با نظریات لاک همزمان با نیوتن شروع شد و بر این عقیده بودند که فقط محسوسات اعتبار دارند و نیوتن هم علیرغم این که مسیحی معتقد و موحد بود ولی در کتاب مکانیک خود می گوید: من هر چه می گویم ناشی از تجربه است.
وی ادامه داد: هیوم و کانت و آگوست کنت جامعه شناس نیز اعتباری برای متافیزیک قایل نبودند و همزمان با کنت، داروین آمد و همه چیز را به تجربه گرایی مربوط کرد و گفت هر چیزی که محسوس نباشد اعتبار ندارد و به همین جهت خدا هم اعتبار ندارد.
استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: در ادامه مکاتب تجربه گرا یکی پس از دیگری به وجود آمدند که حتی به اتم هم اعتقاد نداشتند در حالی که اتم چیزی بود که در جامعه آن روز اثبات شده بود؛ مسأله دیگر این بود که علوم تجربی خیلی موفق بودند، الکتریسیته کشف شد و تخصص گرایی راه افتاد و فلسفه را تحت الشعاع قرار داد و فلسفه از محیط های علم رخت بر بست و اگر اسم کلمات فلسفی برده می‌ شد یک نوع بی احترامی بود.
وی عنوان کرد: بعدها فهمیدند که بر علوم، مفروضات متافیزیکی حاکم است و تئوری که فکر می‌ کردند قطعا درست است اشتباه است، بنابراین در علوم معلوم شد که این طور است بنابراین تجزیه و تحلیل کردند علت الحادی که در محیط های علمی رواج پیدا کرده چیست و ما نیز غافل بودیم که فکر می‌ کنیم که الحاد فعلی از فلسفه یا علوم انسانی آمده است و دائما در مورد اسلامی سازی علوم انسانی حرف می‌ زنیم.

گلشنی با بیان این که علوم انسانی خیلی مهم است ولی امروز الحاد از فیزیک دان و زیست شناس به وجود می‌ آید، گفت: در حوزه و دبیرستان و دانشگاه الحاد به راحتی وارد می‌ شود و در همین کلاس ها با مبانی تجربی و طبیعی صریحا خدا را رد می‌ کند ولی ما تنها به فکر اسلامی سازی علوم انسانی هستیم که اهمیت آن در عرض مسائل دیگر است نه این که صرفا به آن بپردازیم.
منبع: اختصاصی/سایت ایسکا
کلمات کليدي
دکتر مهدی گلشنی, اخبار پژوهشکده فلسفه و کلام, همایش علم اسلامی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 70
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما