سکینه‌سادات پاد، مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی؛ مسائل مرتبط با حضور اجتماعی زنان در جامعه حل شود دستیار رئیس جمهور و مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی اظهار کرد: ما در زمینه نحوه حضور زن مسلمان در جامعه نتوانسته‌ایم مسائل را حل کنیم و به یکسری امور انتزاعی بسنده کردیم در حالی که میراث گران‌بهایی در تراث اسلامی در اختیار داریم.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرگزاری ایکنا، سکینه‌سادات پاد، دستیار رئیس جمهور و مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی، ۱۳ دی ماه در نشست «منزلت و نقش مادران اهل بیت و امامان شیعه علیهم‌السلام در تمدن اسلام» که از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: ما در زمینه نحوه حضور زن مسلمان در جامعه نتوانسته‌ایم مسائل را حل کنیم و به یکسری امور انتزاعی بسنده کردیم در حالی که میراث گران‌بهایی در اختیار داریم.

وی با بیان اینکه رهبری فرمودند که ما در بحث زن از غرب جلوتریم و اسلام نگاهی کاملا منطقی و عقلایی به زن دارد، اظهار کرد: در بین مادران ائمه(ع) شاهد حضور زنانی هستیم که خودشان از خانواده‌های خاص هستند و برخی از آنان از خانواده معمولی بودند که افتخار مادری ائمه را دارند.

پاد با اشاره به طرح الگوی سوم زن از سوی نظام اسلامی، ادامه داد: الگوی سوم زن مسلمان در قانون اساسی تعریف شده است ولی ما الگوی عملی را معرفی نکرده‌ایم و این نوع نشست‌ها از جمله کارهای ایجابی برای معرفی چنین الگوهایی است.

وی تأکید کرد: صرفاً پژوهش را برای پژوهش نداشته باشیم و بتوانیم این مباحث را وارد مسائل حکومتی کنیم و حاکمیت هم خودش را موظف بداند که از این پژوهش‌ها استفاده کند. بنده معتقدم پیوند میان حاکمیت و علم باید در جامعه بیش از پیش محقق شود.

پاد اضافه کرد: نباید تنها به سیره حضرات زهرا(س) و زینب(س) اکتفا کنیم؛ این نشست این اهمیت را دارد که در آن نقش مادران ائمه(ع) که از ملیت‌های مختلف بوده‌اند مورد بحث قرار گرفته است و حتی می‌تواند زمینه را برای گفت‌وگوهای بین‌المللی از این منظر بگشاید.

وی تأکید کرد: در سیره برخی از این بزرگواران این مسئله مهم وجود دارد که ائمه(ع) اموال مالی مردم را به مادرانشان می‌سپردند یعنی تا این حد به نقش زنان اعتماد داشتند. 

                                                                                  سکینه سادات پاد

برپایی جشنواره پژوهشی با محوریت امام رضا(ع)

همچنین مرتضی سعیدزاده، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با بیان اینکه بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۰ سال گذشته شکل گرفته است، گفت: از سال ۸۱ جشنواره امام رضا(ع) شکل گرفت ولی از سال ۹۱ این جشنواره‌ها به تأسیس بنیاد منجر شد و این بنیاد متکفل برپایی جشنواره در سطح ملی و بین‌المللی عمل می‌کند و امیدواریم بتوانیم در راستای روایت «رحم الله عبدا احیا امرنا» گام برداریم.

وی افزود: ۴ عنوان همایش پژوهشی از جمله حکمرانی اسلامی مبتنی بر سیره رضوی در ایلام برگزار شد؛ همایش پژوهشی اخلاق و سبک زندگی اسلامی مبتنی بر سیره امام رضا(ع) در استان مرکزی، همایش پژوهشی سیمای امام رضا(ع) در زبان و ادبیات فارسی با محوریت کودک و نوجوان در کرمانشاه و گفت‌وگو و مناظرات رضوی در استان اردبیل از دیگر همایشات برگزار شده است. در مجموع ۲۵۰ مقاله علمی پژوهشی به دبیرخانه این همایشات ارسال شده است.

سعیدزاده با بیان اینکه امسال، به عنوان اولین سال، مجوز «آی اس سی» دریافت شده است، اظهار کرد: پنجمین همایش هم منزلت و نقش مادران ائمه(ع) است که امروز دومین نشست آن برگزار شد و نشست اول هم حدود سه ماه قبل در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد. این همایش سال آینده و همزمان با میلاد با سعادت حضرت زهرا(س) برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در طول این یک‌سال هم نشست‌های متعددی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: رویکردهای متعددی برای بررسی نقش مادران ائمه(ع) وجود دارد که یکی از آن‌ها رویکرد تاریخی است؛ رویکرد دیگر هم تمدنی و نقش در زمان است و اینکه ما چه بهره‌ای می‌توانیم از تراث شیعه داشته باشیم؛ بنای ما در بنیاد، رویکرد تمدنی است که رویکرد تاریخی هم در آن ملحوظ است.

نگاه تمدنی به نقش زنان

مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) افزود: رویکرد دوم می‌تواند برای زن مسلمان امروزی الگوسازی داشته باشد و اینکه آینده تمدنی ما چقدر می‌تواند متأثر از تراث گذشته باشد. حضرت آقا فرمودند ما به ۳ دلیل باید به موضوع زن و خانواده بپردازیم؛ اول به خاطر اینکه زن، نقطه کانونی خانواده و جامعه‌سازی است؛ دوم اینکه زن بسیج‌کننده اجتماع در راستای اهداف جامعه است و در ادوار تاریخی این نقش را ایفا کرده که از جمله نقش آنان در انقلاب اسلامی است. دلیل سوم هم به خاطر اینکه زن در نقطه آماج تهاجم فرهنگی دشمان در جامعه قرار دارد، به همین دلایل باید در این عرصه کار کنیم.

وی بیان کرد: آیت‌الله جوادی آملی در ذیل این روایت که بهترین زن زنی است که مردی او را نبیند و او مردی را نبیند تحلیل تمدنی می‌کنند که مراد از این روایت آن است که زنان باید خودشان مسائلشان را حل کنند مثلاً زنان جامعه اسلامی باید از پزشک و معلم مرد و پرستار مرد و ... بی‌نیاز باشد تا فضای اختلاط شکل نگیرد.

مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) تأکید کرد: این همایش در ۱۰ محور فراخوان شده است و در سایت شمس طوس در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده تاریخ و سیره
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 86
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما