به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ نشست «معنا شناسی واژه عبادت در سبک زندگی بر اساس آیات قرآن » برگزار شد در راستای سلسله نشست های معنا شناسی سبک زندگی از آیات قرآن،سومین نشست با موضوع «معنا شناسی عبادت در سبک زندگی بر اساس آیات قرآن » در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین عباس کوثری «عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسامی » در سومین نشست از سلسله نشست های معنا شناسی آیات سبک زندگی که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد،با اشاره به معانی مختلف سبک به سبک های عبادت اشاره و ابراز کرد: عبادت می تواند شامل بت پرستی، انسان پرستی و خدا پرستی باشد.
وی با بیان این که برخی معتقدند که عبادت در قرآن به معنی رام شدن،تسلیم و خضوع است، گفت: کسانی که عبادت را به معنای خضوع دانسته اند درست نیست زیرا خضوع می تواند در برابر هر کسی صورت بگیرد و نمی شود گفت هر کس خضوع می کند در حال عبادت است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معنای دیگر عبادت را به معنای خضوع تام، تمام و کامل دانست، گفت: این هم نمی تواند درست باشد زیرا خداوند در قرآن می فرماید که در برابر پدر و مادر خود با خضوع تام و کامل باشید بنابراین نمی شود گفت که خضوع کامل به معنای عبادت است زیرا در این صورت خداوند دستور می دهد که پدر و مادر را عبادت کنید که این نا درست است.
وی افزود: سجده ملائکه بر آدم و سجده برادران یوسف در برابر او به معنای خضوع کامل و تام است ولی نمی تواند عبادت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کوثری بیان داشت: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید که عبادت اظهار مملوکیت است زیرا عبادت از عبد به معنای مملوک گرفته شده است؛ اگر این ثابت باشد که از عبد به معنای مملوک گرفته شده این تعبیر درست است ولی این احتمال وجود دارد که از عَبَدَ به معنای فروتنی گرفته شده که در این صورت معنای عبادت متفاوت خواهد بود.
وی اظهار داشت: شهید مطهری می گوید عبادت به معنی خضوع کامل به عنوان تقدیس است و اگر منظورشان از تقدیس، الوهیت باشد درست است؛ و إلاخیلی ها برخی از اشیاء و یا اشخاص را تقدیس می کنند ولی عبادت نمی دانند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: آنچه می شود ازقرآن استفاده کرد این است که عبادت عبارت از اظهار خضوع است به عنوان این که کسی که در برابرش خضوع م یکنیم را خدا بدانیم؛ ما با وهابیت هم همین بحث را داریم که در قرآن هرجا عبادت آمده به معنی خضوع با قصد این که او را خدا می دانیم است وگرنه خضوع و احترام به معصومین بدون قصد الوهیت عبادت نیست.
حجت الاسلام والمسلمین کوثری با اشاره به این که آیاتی هم آمده است که عبادت به معنای خضوع با عنوان الوهیت است، افزود: یک نمونه این آیه است که «و الذین لا یدعون مع الله اله آخر » یا در سوره هود و اعراف بسیاری از پیامبران را که نام می برد این تعبیر را دارد که «اعبدوا الله مالکم من اله غیره » که نشان می دهد در معنای عبادت تسلیم و خضوع به عنوان الوهیت مطرح است.
وی با اشاره به شیوه هایی که می توانیم سبک زندگی را در مسأله عبادت مطرح کنیم، گفت: اول پیدا کردن واژگان مترادف است مثا یکی از واژگان مترادف عبادت، نُسُک است که در آیه «قل إن صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین » آمده است.
وی افزود: دومین مرحله واژگان متشابه را باید پیدا کنیم مثا تضرع، خشوع،عَنَت، عنَت الوجوه، قنوت، قانتین، تهجد و این گونه واژگان است و شیوه دیگر، واژگان متضاد مانند استکبار، شرک، کفر، اعراض و از این قببیل واژگان است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: شیوه دیگر استفاده از واژگان مرتبط است که در مثال عبادت می توان به واژگانی مانند دعا، ذکر،رضوان، اقترب، و از این موارد نام برد و شیوه بعدی استفاده از آیاتی که در برگیرنده آفات عبادت است مانند بدعت، ریا، کسالت و از این موارد.
وی اظهار داشت: شیوه بعدی کشف سبک زندگی در مسأله عبادت آیاتی است که دلالت بر آداب عبادت دارد مانند خفیه، تضرع، در محل پاک و در مسجد عبادت کردن، که از آداب عبادت است.
حجت الاسلام والمسلمین کوثری گفت: در نتیجه در شیوه عبادت که همان سبک زندگی است می شود از واژگان مترادف، متضاد، مرتبط، آفات و آداب استفاده کرد و از همه مهمتر جم عبندی این ها است که باید همه این ها را در کنار هم قرار بدهیم و سبک زندگی را در رابطه با یک معنای قرآنی پیدا کنیم.

در ادامه، فرج الله میرعرب «عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » با بیان این که استمرار و دوام لازمه سبک زندگی است، گفت: امام صادق ع فرمودند که بسیاری از مؤمنین سبک زندگی ندارند و دوامی درعادات ندارند و استمرار و انسجام ندارند.
وی افزود: کسی که سبک زندگی دارد می تواند همه خطاهای خود را اصلاح کند ولی کسانی که سبک ندارند باید هزاران توبه کنند تا بتوانند خود را اصلاح کنند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: آنچه مهم است مبانی سبک زندگی و نظم داشتن در زندگی است و اگر رفتارهای انسان نظام داشته باشد به آن سبک زندگی می گویند.

سپس سید علی سادات فخر «رییس اداره کتابخانه ها و اسناد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » اظهار داشت: من دو گانه عامی و عالم را قبول ندارم زیرا گاهی اوقات عوام الناس بهتر از عالِمان به مقامات می رسند و علم در برخی مواقع حجاب اکبر است.
وی با بیان این که سبک زندگی جمعی متفاوت از سبک زندگی فردی است، گفت: سبک زندگی بیشتر در زندگی فردی مطرح است و به عادت و رفتار های فردی هر کس سبک زندگی او می گوییم.
رییس اداره کتابخانه ها و اسناد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که سبک زندگی در واجبات مواظبت در انجام عمل و نظم در انجام عمل است، گفت: در واجبات سبک زندگی معنا ندارد بلکه در مستحبات است که سبک زندگی مطرح است بنابراین در تعیین سبک زندگی در عبادات باید به
سمت مستحبات برویم نه واجبات.

سپس، حجت الاسلام والمسلمین کوثری در پاسخ به نقد اخیر با بیان این که حتی در واجبات هم سبک ها مطرح هستند، گفت: برخی از انسان ها واجبات مانند نماز را حداقلی انجام می دهند و برخی حداکثری و مفصل و این خودش سبک عبادت در واجبات است.
در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده « عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » با بیان این که در پروژه سبک زندگی قرآن بیشتر به مبانی سبک زندگی پرداخته است، اظهار داشت: ما هم باید تمرکز بیشتری روی مبانی داشته باشیم زیرا آنچه امروز در جامعه ما مهم است پرداختن به مبانی است زیرا اکثر مردم اطلاعاتی در رابطه با آداب دارند و آن چیزی که جایش خالی است راهکار اجرایی شدن سبک زندگی اسلامی است.
وی با بیان این که این راهکار ضروری است که از دل قرآن استخراج شود، گفت: این موضوع باید در قالب یک طرح کلان تعریف شود و ما می توانیم یک پروژه کاربردی برای جامعه ارائه کنیم.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: نکته دیگر نوع و روش استخراج سبک زندگی از آیات است که باید یک شبکه از آیات را به عنوان یک الگوی شبکه ای به جامعه معرفی کنیم.
وی با بیان این که ما نمی توانیم تمام چگونه زیستن را در حوزه های مختلف از قرآن استخراج کنیم، تصریح کرد: قرآن تمام مسائل را به ایمان، تقوا و باورهای قلبی گره می زند و این گره زدن رمز اصلی سعادت بشر است که خود از مبانی قرآنی است.
حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم الگو ارائه بدهیم باید بدانیم که قران در رابطه با خود سبک زندگی راهکار نمی دهد زیرا قران مبانی و کلیات را بیان می کند و یک سری چیزها را به اهل بیت علیهم السلام موکول می کند و برخی چیز ها را هم زمان تعیین می کند.

 
منبع: اخبار روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی
کلمات کليدي
اخبار روابط عمومی, حجت الاسلام والمسلمین عباس کوثری, اخبار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن, سلسله نشست های معنا شناسی آیات سبک زندگی, فرج الله میرعرب, سید علی سادات فخر, رئیس اداره کتابخانه ها و اسناد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 103
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما