پژوهشکده اسلام تمدنی آموزه های اسلامی تولید و توزیع آن چه در اين پژوهش به روش اسنادي و با استفاده از تفسيرهاي معتبر، مورد نظر است عبارتند از: الف) گستره و حد و مرز رشد اقتصادي از منظر قرآن ب) مباني نظري توزيع از نظر قرآن كريم مساله رقابت از منظر قرآن و سنت د) در قسمت پایانی، اشاره‌ای می‌شود به شبكه معنايي و تحلیل مفهوم رقابت بر حسب آن. وقتي يك مفهوم به تنهايي مورد بررسي قرار مي‌گيرد ممكن است انحراف در معنا پيش آيد.
آموزه‌های اسلامی تولید و توزیع (سه‌جنبه گسترش رشد اقتصادی،مبانی نظری توزیع و رقابت)
مؤلف : سیدمحمد حسینی
تاریخ انتشار : 98
چکیده : محققان و پژوهشگران مسلمان معتقدند كه قرآن به عنوان مهم‌ترين و اصلي‌ترين منبع اسلامي در شناخت معارف و نظام‌هاي معرفتي، اجتماعي و اقتصادي، مي‌تواند كمك بزرگي به انسان و زندگي انساني در عرصه‌هاي مختلف داشته باشد. در كنار قرآن، گفتارها و رفتارهاي رسيده از معصومين(ع) نيز انسان را در مسير صحيح هدايت خواهد كرد. قرآن براي انسان جهت‌گيري عملي خاصي ترسيم كرده است، قوانين اعتباري مبتني بر مباني و اهدافی كه قرآن ترسيم كرده، تفاوت دارد با جامعه‌اي كه مبناي رفتاري او منبع ديگري است. هدف اين تحقيق حتي الامكان استنباط مباني كه قرآن براي رفتار انسان در بعد توليد و توزيع ترسيم كرده، می‌باشد. 
آنچه در اين پژوهش به روش اسنادي و با استفاده از تفسيرهاي معتبر، مورد نظر است عبارتند از:
الف) گستره و حد و مرز رشد اقتصادي از منظر قرآن: جهت‌گیری اصلی این مبحث، واكاوی نگرش قرآن در باره رشد اقتصادی است. از تاكيد قرآن بر مفاهيمي مانند: اعتدال و ميانه روي، مقام خلافت الهي براي انسان و مواردي از اين قبيل و لزوم رعايت آنها در رفتارها، شامل رفتارهاي اقتصادي، وجود حد و مرز براي رشد اقتصادي استنباط مي‌شود. 
ب) مباني نظري توزيع از نظر قرآن كريم: این مبحث سعی می‌کند مبانی نظری توزیع و اصول آن را در قرآن مورد واکاوی قرار دهد. ابتدا با بهره‌گیری از تفسیر المیزان نگاه قرآن در باره مبانی نظری توزیع استخراج و در مرحله بعد اصول توزیع که در مقام عمل نقش راهنما را برای انسان به عهده دارد، معرفی می‌گردد. حق طبیعی، عدالت و احسان به عنوان مبانی نظری توزیع از قرآن استخراج و بر اساس آنها، عدالت‌ورزی، کار، نیاز و مهرورزی را به عنوان اصول توزیع معرفی می‌نماید.
ج) مساله رقابت از منظر قرآن و سنت: رقابت علیرغم اینکه يكي از محوري‌ترين و مهم‌ترين مفاهيم اقتصادي است، اما نگرش‌های منفاوتی نسبت به آن وجود دارد. جهت‌گیری اصلی در این قسمت از تحقیق، واكاوی نگرش قرآن نسبت به مفهوم رقابت است. نتیجه واکاوی این است: رقابت نه بطور مطلق تاييد شده و نه بطور مطلق رد شده است. اگر در رقابت منافع ديگران و مصالح جامعه مورد تهديد قرار نگيرد نه تنها مورد نهي واقع نشده كه به آن تشويق نيز شده است. 
د) در قسمت پایانی، اشاره‌ای می‌شود به شبكه معنايي و تحلیل مفهوم رقابت بر حسب آن. وقتي يك مفهوم به تنهايي مورد بررسي قرار مي‌گيرد ممكن است انحراف در معنا پيش آيد. اما وقتي در بررسی یک مفهوم، مفاهيم ديگري كه ارتباط نزديكي با آن دارند، لحاظ شود معنايي پيدا مي‌كند كه احتمالا با معناي اولي متفاوت است. این فن چیست و چگونه می‌توان از آن برای معناشناسي مفاهيم بکار برده شده در یک متن، بهره گرفت؟ در این قسمت به رویکردهای تفسیری و نیز روش تحليل و تفسير مفهومي و شیوه‌های مختلقی که تحت این روش قرار می‌گیرد، اشاره شده، مفهوم رقابت به شیوه شبکه معنایی تحلیل و بررسی می‌شود.

 
منبع: اخبار پژوهشکده اسلام تمدنی
http://shop.isca.ac.ir/index.php/books/783-D8A2D985D988D8B2D987-D987D8A7DB8C-D8A7D8B3D984D8A7D985DB8C-D8AAD988D984DB8CD8AF-D988-D8AAD988D8B2DB8CD8B9 کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده اسلام تمدنی, آثار علمی پژوهشکده اسلام تمدنی
 
امتیاز دهی
 
 

[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 224
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما