در کنفرانس بین الملل بحران کرونا انجام شد: ارائه مقاله بررسی فقهی حقوق مبتلایان به کرونا حجت الإسلام و المسلمین صرامی در کنفرانس بین المللی «بحران کرونا و مسئولیت های حقوقی و اخلاقی مربوط به رعایت سلامت همگانی» سخنرانی کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی )این کنفرانس به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در روز سه شنبه مورخه 1399/8/27 به مدت دو روز برگزار گردید و حجت الإسلام والمسلمین سیف الله صرامی رئیس پژوهشکده فقه و حقوق در موضوع «بررسی فقهی حقوق مبتلایان به کرونا» چکیده مقاله خود را ارائه کرد.
عضو هیئت علمی گروه مسائل فقهی و حقوقی در چکیده مقاله خود بیان نمود:
 بیماری کرونا، با همه‌‌گیری جهانی و تأثیر بی‌سابقه بر جوانب مختلف زندگی فردی و اجتماعی بشر، موضوعی کلان و نو برای بررسی و پاسخ‌‌گویی در فقه، شده است.
یکی از محورهای این موضوع حقوق مبتلایان به این بیماری مهلک است. موضوع‌‌شناسی ابتلا به کرونا نشان می‌دهد مسائل فقهی آن پیش از ابتلا و در حوزه پیشگیری شروع می‌شود و تا پس از آن، اعم از اینکه منجر به بهبودی یا فوت بیمار شود، ادامه می‌یابد.
بنابراین، حقوق مبتلایان به کرونا در سه زیر شاخه قابل بررسی است:
پیش از ابتلا، حین ابتلا و پس از آن.
پرسش اصلی مقاله در هر سه شاخه، از چیستی حقوق ابتلا به این بیماری خواهد بود. از آنجا که حق در فقه هم‌آغوش احکام رعایت آن است، بنابراین، ممکن است شناخت برخی از حقوق مبتلایان از طریق احکامی که نسبت به مبتلا وجود دارد، استنباط شود. پاسخ درست و مطابق با پرسش اصلی مقاله، مانند هر مسأله نوپیدای فقهی دیگر، در گرو شناخت موضوع به لحاظ و با رویکرد مسأله فقهی است.

به این ترتیب، مقاله در چهار بخش به کاوش و تدوین پاسخ به پرسش اصلی می‌پردازد:
بخش اول، موضوع‌‌شناسی ابتلا به بیماری کرونا؛ بخش دوم حقوق ابتلا، به لحاظ پیشگیری و بهداشت؛ بخش سوم حقوق بیمار کرونایی در حین بیماری و بخش چهارم حقوق بیمار کرونا پس از سپری شدن بیماری، اعم از بهبودی یا فوت.
در بخش موضوع‌‌شناسی دو ویژگی بی‌نظیر سرعت و قدرت انتقال بیماری و تأثیر آن روی اکثر و بلکه همه ارگان‌های بدن مد نظر خواهد بود. در بخش پیشگیری و بهداشت، حق بیشرین رعایت بهداشت و پیشگیری و در بخش وقوع بیماری، حق درمان و در بخش بهبودی، برخورداری از زندگی عادی قبل از بیماری و در صورت فوت، حداکثر حقوق میت، با رعایت سایر حقوق و احکام مرتبط، محور نتیجه‌گیری است.


 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده فقه و حقوق, حجت الاسلام و المسلمبن سیف الله صرامی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 100
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما