در نشست «ظرفیت‌های فقه در روابط بین‌الملل» بیان شد: جامعه امروز بیش از سخن گفتن به عمل صالح نیاز دارد گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه علمیه در نشست «ظرفیت‌های فقه در روابط بین‌الملل» تاکید کرد: امروز عمل درست ما می‌تواند نظام را مصونیت بدهد گرچه حرف و گفتار هم خوب است ولی سخن زیاد گفته شده و همه به خصوص روحانیت باید عمل درست را سرلوحه کار خود قرار دهیم. به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فیروزی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امروز ۲۸ شهریور در نشست «ظرفیت‌های فقه در روابط بین‌الملل با تاکید بر اصل عزت، حکمت و مصلحت در راستای بیانیه گام دوم انقلاب» در سخنانی با بیان اینکه روابط خارجی کشورها امروز به بیش از گذشته توسعه پیدا کرده و از اهمیت فراوان برخوردار است گفت: مناسبات داخلی کشورها به شدت متاثر از روابط بین‌المللی هر کشوری است و در کشور ما به صورت لحظه‌ای شاخصه‌های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی متاثر از فضای بین‌المللی است.
وی افزود: بر این اساس کشورها سعی می‌کنند روابط خود را بر اساس جلب منفعت بیشتر تنظیم کنند البته کشورهایی که براساس مذهب و فرهنگ خاصی اداره می‌شوند اصول دیگری هم دارند که از جمله می‌توان به قاعده نفی سبیل یا اصل حمایت از ملل تحت ستم و جنبش‌های آزادی بخش اشاره کرد.
فیروزی بیان کرد: بعد از انقلاب سیاست خارجی ایران بر این اصول استوار شده و مقام معظم رهبری هم سه اصل عزت، حکمت و مصلحت را به عنوان اصول سیاست خارجی ما که متخذ از قرآن است بیان فرمودند و در بیانیه گام دوم هم مجددا بر این اصول تاکید و تصریح فرمودند؛ ایشان در چند جا به اصل استقلال، تمامیت ارضی و در بند ششم توصیه ها به موضوع عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن اشاره فرمودند.
دبیر این نشست علمی اظهار کرد: آموزه‌های دینی و قواعد فقهی در کشور ما تاثیر زیادی بر روابط خارجی دارد از این رو شناسایی قواعد فقهی متعدد مانند اصل حفظ نظام، قاعده نبض و یا قواعد نانوشته برای داشتن روابط بین‌المللی مناسبتر ضروری است همچنین اینکه اصالت بر صلح است یا جنگ در روابط بین‌المللی از موضوعات مهم است.

عمل صالح سرلوحه کار روحانیت باشد
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قدیر، استاد حوزه با بیان اینکه اصل در افکار ما باید حفظ نظام اسلامی در راستای متصل کردن این انقلاب به ظهور باشد گفت: امروز عمل درست ما می‌تواند نظام را مصونیت بدهد گرچه حرف و گفتار هم خوب است ولی سخن زیاد گفته شده و همه به خصوص روحانیت باید عمل درست را سرلوحه کار خود قرار دهیم.
وی با اشاره به بیانیه انقلاب تصریح کرد: در بیانیه بر ترویج سبک زندگی اسلامی و پرهیز از زندگی غربی تاکید شده است چیزی که باید روحانیت و رسانه‌ها و همه مردم در حرکت فرهنگی آن را مدیریت کنیم.
این استاد و محقق حوزه با بیان اینکه وحدت و همدلی از لوازم مهم و کلیدی است که در بیانیه هم به آن اشاره شده است تصریح کرد: در جبهه انقلاب اسلامی هم پویش و هم زایش باید داشته باشیم تا انقلاب را با نشاط و شادابی بیشتری به پیش ببریم.

فطرت‌پذیری انقلاب
وی با اشاره به ویژگی‌های انقلاب براساس بیانیه گام دوم بیان کرد: آنچه انقلاب اسلامی را به تعبیر رهبری ماندگار کرده است فطرت‌پذیری شعارهای انقلاب اسلامی و انعطاف در عمل و ثبات در ارزش‌های دینی است. انقلاب کشوری مستقل در دنیاست و این در حالی است که حتی کشورهای پیشرفته مانند ژاپن و آلمان هم نمی‌توانند سیاست‌های مستقل خود را دنبال کنند همان طور که در قضایای برجام هم اروپا به هیچ عنوان نتوانست آمریکا را محکوم کند گرچه گفتند که کار آمریکا اشتباه بود.
قدیر با بیان اینکه ایستادگی روزافزون انقلاب در برابر مستکبران از دیگر ویژگی‌هایی است که در بیانیه بیان شده است اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های مختلف کشور اعم از ظرفیت مادی و نیروی انسانی، استفاده از جوانان، داشتن نگاه انقلابی و عمل جهادی و امید به آینده هم از نکات مهم ذکر شده در بیانیه است لذا هر کسی در هر لباس و قامتی که موجب نومیدی مردم می‌شود در عمل خیانت به کشور است ولو اینکه فرد قصد آن را هم نداشته باشد.
وی با اشاره به تعبیر سیاست خارجی بیان کرد: در سیاست خارجی چگونگی رفتار، مبنای کار است ولی در سیاست بین‌الملل، سیاست توسط دولت‌ها اتخاذ می‌شود و در روابط بین‌الملل، بازیگران هم سازمان‌های دولتی و هم غیردولتی هستند لذا حتی مراودات ورزشی هم  در زمره این مسایل است.

حضور توام با عزت داشته باشیم
قدیر افزود: امروز با توجه به وضعیت موجود بین‌المللی ما، نیاز داریم که حضور توام با عزت داشته باشیم؛ اگر امروز بخواهیم روابط بین‌المللی خود را براساس وضعیت مطلوب اسلامی استوار کنیم محدودیت زیادی خواهیم داشت زیرا فقط با برخی کشورهای اسلامی می‌توانیم روابط درازمدت داشته باشیم از این رو براساس عزت و حکمت و مصلحت عمل می‌کنیم.
قدیر با بیان اینکه قاعده نفی سبیل از قواعد شاخص در روابط بین‌المللی است تصریح کرد: عزت در راس مسایل در تعارض میان سه اصل مد نظر رهبری است و اگر در برخی موارد بر اساس حکمت و مصلحت هم کاری می‌شود برای تحقق همان عزت است.
وی افزود: اصل دعوت و اصل حفظ نظام اسلامی از اصول مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد همچنین اصل کرامت.
قدیر بیان کرد: ضرورت زیست بین‌المللی ما اقتضاء می‌کند که با کفاری که برای ما ضرری ندارند روابط دائمی داشته باشیم و در مقابله به مثل هم براساس عدالت و مصلحت عمل کنیم.
منبع: اخبار پژوهشکده فقه و حقوق
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده فقه و حقوق, حجت الاسلاموالمسلمین مهدی فیروزی, پژوهشکده فقه و حقوق- نشست علمی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 675
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما