در نشستتی علمی به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) علل گرایش ایرانیان به عدالت خواهی در طول تاریخ بحث شد. این نشست در ادامه سلسله نشست های عدالت در تاریخ، با حضور دکتر سیدحسین فلاح زاده به عنوان ارائه دهنده بحث، روز شنبه چهارم اسفندماه 97 در محل تالار امام مهدی (عج) برگزار گردید. در این نشست که جمعی از اساتید حوزه تاریخ و فرهنگ حضور داشتند، دکتر فلاح زاده ابتدا پیشینه ای مختصر از گرایش ایرانیان به عدالت خواهی در طول تاریخ ارائه داده و سپس به بررسی آرا سعدی شیرازی در مورد عدالت پرداختند. این نشست در ادامه سلسله نشست های عدالت در تاریخ، با حضور دکتر سیدحسین فلاح زاده به عنوان ارائه دهنده بحث، روز شنبه چهارم اسفندماه 97 در محل تالار امام مهدی (عج) برگزار گردید. در این نشست که جمعی از اساتید حوزه تاریخ و فرهنگ حضور داشتند، دکتر فلاح زاده ابتدا پیشینه ای مختصر از گرایش ایرانیان به عدالت خواهی در طول تاریخ ارائه داده و سپس به بررسی آرا سعدی شیرازی در مورد عدالت پرداختند.
عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در مورد علل گرایش به عدالت خواهی ایرانی ها در دوره اسلامی گفت: وجود آیات و روایات فراوان در زمینه عدالت و همچنین ظلم هایی که از سوی امویان می شد از جمله این عوامل بودند. در آن دوران جریان شعوبیه با استناد به آیات قرآن در مورد دعوت به عدالت، برتری اعراب را زیر سوال برد.
جنبش های حسنیان، زیدیان و ابومسلم دنباله رو حرکت های عدالت خواهانه در ایران بودند. با ورود ترکان نیز این عدالت خواهی شتاب دوباره ای گرفت و در عصر مغولان نیز پیگیری شد. سعدی نیز که در دوره مغولان زندگی می کرد، به مظالم مغولان در آثارش اشاره کرده است. سعدی در جایی از نوشته هایش از جور مغولان شکایت کرده ولی می نویسد که پس از مدتی این ظلم و ستم ها کمتر شده اند.
ده حکایت از چهل و یک حکایت سعدی در گلستان به بحث عدالت مربوط می شود. بوستان هم ده باب دارد که عنوان باب اول آن، «عدل و تدبیر رأی» است. او در مقدمه این کتاب از دادگری حاکم آن عصر شیراز یعنی ابوبکر بن سعد شیرازی سخن می راند. سعدی به حاکمان توصیه می کند کارگزارانی که به کار می گمارند هم از میان افراد عادل انتخاب کنند که ناعدالتی آن کارگزاران هم به پای حاکمان نوشته خواهد شد و در صورت مشاهده ظلم از این کارگزاران، سریعاً آنها را کنار گذارند و مجالی به آنان ندهند.
سعدی با نشان دادن عواقب ظلم، حاکمان را به عدالت گستری فرامی خوانند و جالب اینکه، سعدی، مردن ظالم را بهتر از زنده ماندن او می داند. اما سعدی درباره چیستی عدالت ورود نداشته و آن را ظاهراً جزو بدیهیات می داند و با ذکر ضد عدالت در برابر عدالت، آن را تعریف می کند. ایرادی هم که بر نوشته های سعدی در مورد عدالت می توان گرفت این است که سراغ سیره رسول الله (ص) در این زمینه نرفته است.

 
منبع: تولید محتوای پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده تاریخ و سیره, نشست های عدالت در تاریخ, دکتر فلاح زاده, پژوهشکده تاریخ و سیره, عدالت خواهی ایرانیان
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 40
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما