اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
حجتالاسلام بابایی مطرح کرد:
نظم معنوی اربعین؛ فراتر از نظم هابزی و اخلاقی
رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با برشمردن سه نوع نظم اخلاقی، قانونی هابزی و معنوی، گفت: نظم معنوی اربعین، فراتر از نظم هابزی و اخلاقی است که باید آن را در سطح جهان مدلسازی کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از خبرگزاری ایکنا حجتالاسلام والمسلمین حبیبالله بابایی، رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفتوگو با ایکنا، درباره ارتباط اربعین و تمدن اسلامی، با اشاره به چالشهای میان مدرنیته و سنت، گفت: گاهی میخواهیم چالشهای سنت را با مدرنیته و گاهی چالشهای مدرنیته را با سنت، حل کنیم؛ یعنی قصد داریم با فعالکردن ظرفیتهای موجود در سنت، مشکلات و مسائل انسان معاصر را حل و فصل کنیم.
وی افزود: وقتی سخن در مورد اربعین در میان است از جنس دوم است، زیرا اربعین پدیدهای کاملاً سنتی، بومی و اسلامی است و ما میخواهیم از ظرفیتهای اربعین برای حل و فصل مسائل انسان مدرن اعم از غربی و غیرغربی و فرد مسلمانی که نوعی مدرنیته را تجربه کرده و دارای چالشهای جدید شده، بهره ببریم.
بابایی تصریح کرد: با این مقدمه وقتی از رابطه میان اربعین و تمدن صحبت میکنیم شاید بیش از ده _ بیست مورد بتوانیم نقطه عزیمتی را برای این بحث در نظر بگیریم و پاسخهای مختلفی را در این عرصه داشته باشیم، ولی بنده به یک نکته کلیدی اشاره میکنم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه تمدن شاخصههای مختلفی دارد، اظهار کرد: تمدن یک امر فراخ است، همیشه امر علمی و در حقیقت قابل خوانش علمی است و یکی از مهمترین شاخصهها که به خصوص پرداختن به آن برای امروز دنیای اسلام هم ضرورت دارد، بحث نظم است.
وی افزود: نظم از شاخصههای مهم در تمدن است و اگر با سنجش این شاخصه به تحلیل اربعین بپردازیم جای این سؤال وجود دارد که آیا اربعین میتواند آوردهای برای تأمین نظم امت اسلام در جهان امروز داشته باشد یا خیر؟ اگر این سؤال برجسته شود و مورد بحث قرار گیرد، پاسخهای متفاوتی خواهیم یافت؛ به نظر بنده در ادبیات جامعهشناختی سه نوع نظم داریم که جامعهشناسان مدرن به دو گونه آن میپردازند.
نظم هابزی
مدیر پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در توضیح این سه نوع نظم ادامه داد: یکی نظم قانونی است که براساس نظارت پلیس و قانون و مجازات و جریمه و ... اجرا و مفاد آن تأمین میشود و اگر این عوامل نظمدهنده نباشد از آن خبری نیست. این نظم مبتنی بر انسانشناختی هابزی است؛ یعنی چون انسان نسبت به دیگران نگاه بدبینانه و گرگ صفتی دارد برای اینکه مناسبات اجتماعی مختل نشود باید قانونی باشد تا افراد را از تعدی به حقوق دیگران باز دارد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: نظم دیگر نظم اخلاقی است که بر نگاه خوشبینانه به دیگران مبتنی است؛ براین اساس انسانها میتوانند به دیگران اعتماد کرده و به نظم جامعه انسانی خوشبین باشند ولو اینکه نظم مبتنی بر قانون هم نیست؛ در این نوع، انسان میتواند به کرامت انسانی دیگران حرمت بگذارد.
نظم اربعین، نظم معنوی است
بابایی با بیان اینکه نظم نوع سوم، نظم معنوی است، اضافه کرد: در این نظم، قانون در میان نیست ولی چون انسانها نسبت به یک موضوع و شخص معنوی، علقه و ایمان و عشق و محبت مشترک دارند، این عشق من و شمای مؤمن و عاشق و زائر، رابطه فیمابین را شکل داده و ما را از تعدی به حقوق و حریم همدیگر باز میدارد.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: نظم اربعین بیش از آن که نظم قانونی و یا صرفاً اخلاقی باشد نظم معنوی است چون همه زوّار در زیارت و قبله مشترک هستند، این اشتراک در علقه و ایمان میان آنان را نظم میدهد و از اختلالات اجتماعی میرهاند؛ به نظر بنده جا دارد که ما در مور نظم معنوی رسالهها و پایاننامههای متعدد دکتری نوشته و چیستی آن را تحلیل کنیم.
بابایی بیان کرد: در همین جا رابطه اربعین و تمدن را هم میتوانیم مورد بحث قرار دهیم، یکی از آوردههای تمدنی اربعین همین نظم معنوی است که باید بتوانیم آن را در سطح جهانی، مدلسازی و الگو و آن را در مواجهه با بحرانهای اجتماعی فعال کنیم. این نظم میتواند فرایند تمدنی در جهان اسلام را شدت ببخشد و جوامع اسلامی را از تنشها و بینظمیها و اختلالات موجود اجتماعی کم کند.
بابایی با بیان اینکه هرچند مسائل رفاهی و سیاسیِ پیادهروی اهمیت زیادی دارد ولی نباید عاملی برای غفلت ما از کارکردهای فرهنکی و به خصوص ابعاد معنوی آن از جمله نظم معنوی شود، اضافه کرد: ما با استفاده از ظرفیتهای اربعین میتوانیم نوعی رنسانس فرهنگی و اجتماعی در دنیای اسلام ایجاد کنیم.
آفات سطحینگری برای مناسک اربعین
وی تاکید کرد: البته اگر صرفاً دچار سطحینگری و ظاهربینی باشیم در این صورت اعجاز اربعین در بعد فرهنگی و معنوی را به حاشیه میبریم. از این رو نقش نخبگان و اساتید حوزه و دانشگاه در این عرصه بسیار مهم است و نباید با تلقی حرکتی عوامانه از پیادهروی اربعین از تحلیل و ابعاد آن و ظرفیتسازیهای نظری و عملی برای ارائه الگوی جهان اسلامی و حتی بینالمللی غفلت شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاسخ به این سؤال که در سال جاری اربعین با بحث کرونا مصادف شده چگونه میتوانیم بعد تمدنی اربعین را تقویت کنیم؟ افزود: در شرایط جدید طراحیها و برنامههای مختلفی از سوی متولیان امر صورت گرفته است؛ اساساً فرهنگ موکبداری و از خودگذشتگی و دستگیری از دیگران موضوعاتی هستند که در این ایام هم میتواند ادامه داشته باشد. از طرف دیگر روضهها و زیارت اربعین در فضای مجازی و در سطوح خانوادگی و در منازل هم برگزار میشود که برخی موارد در محرم هم تجربه شد.
وی افزود: اگر بتوانیم به لحاظ تئوریک و هم عملی به خصوص با داخل کردن اندیشمندان بینالمللی و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، نظم معنوی را توسعه دهیم و تبیین دقیقتری از آن داشته باشیم، میتوانیم نسبت به مسائل جامعه اسلامی و جامعه خودمان قدمهای مؤثرتری را برداریم.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی
,
اخبار پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
میزگرد «بررسی ابتکار آفریقای جنوبی در محاکمه اسرائیل در دادگاه بین المللی لاهه و تبعات آن برای تل آویو» برگزار شد
شرط مرد بودن برای مرجع تقلید شدن از کجا آمده است؟
چرا نهاد علم در ایران فاقد مسئله است؟
بررسی تحلیلی آرایش رسانه ها در جنگ غزه
دیپلماسی علمی ما تقریبا تعطیل است
نیاز جامعه کنونی به سیره امام رضا(ع) در گفتوگو
سه شرط امام رضا(ع) برای نقشآفرینی حاکمان در تحقق عدالت اجتماعی
عدالت مبنای قرآنی شناسایی حق صلح برای همه بشریت است
دیدگاه علامه طباطبایی درباره نقش اجتماع در تأمین عدالت
رعایت عفاف ارتباط مستقیمی با شرایط فرهنگی جامعه دارد
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
130
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما