حجت‌الاسلام یوسفی مقدم خبر داد: نظام‌سازی قرآنی نیازمند شبکه تحقیقاتی و پژوهش‌های گروهی است رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم ضمن اعلام خبر راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی نظام‌سازی قرآنی، اظهار کرد: پژوهش‌های قرآنی نیازمند نظام شبکه‌ای تحقیقاتی است؛ به این معنا که باید پژوهش قرآنی به سمت مرجعیت و نظام‌سازی سوق داده شود تا تولید محتوا از فردگرایی به گروه‌گرایی سوق یابد و بتوانیم درون یک شبکه فعالیت‌ها را ساماندهی کنیم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا ( پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل از خبرگزاری ایکنا ، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، در گفت‌وگو با این خبرگزاری، با اشاره به مفهوم نظام‌سازی قرآنی، تصریح کرد: مطالعات نظام‌سازی قرآنی به مجموعه‌ای از مطالعات اطلاق می‌شود که منجر به طراحی، بازطراحی، اصلاح و ارتقای نظام‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و خرده‌نظام‌های آن‌ها مبتنی بر مفاهیم و معارف قرآن می‌شود.

وی با بیان اینکه پژوهش‌های قرآنی نیازمند یک نظام شبکه‌ای تحقیقاتی است، تصریح کرد: به این معنا باید پژوهش قرآنی به سمت مرجعیت و نظام‌سازی سوق داده شود. باید علوم انسانی متناسب با مبانی اسلامی داشته باشیم، به این معناکه تولید را از فردگرایی به گروه‌گرایی سوق دهیم و بتوانیم در درون یک شبکه سازماندهی شده، تلاش کنیم.

یوسفی‌مقدم با پرداختن به فعالیت‌های این پژوهشکده در زمینه نظام‌سازی قرآنی، گفت: از جمله فعالیت‌های این پژوهشکده می‌توان به برگزاری حدود ۱۰ نشست علمی با حضور صاحب‌نظران اشاره کرد. همچنین چند سال پیش نیز طرحی را تدوین و به مدیران پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ارائه دادیم که با اخذ موافقت به مرحله اجرا درآمد؛ در این طرح مقرر شد تا مجموعه مقالاتی در زمینه نظام‌سازی تهیه شود، لذا از نخبگانی که در این موضوع کار کرده بودند، گفت‌وگوی علمی صورت گرفت و مجموعه گفت‌وگوها و نشست‌ها پیاده شد.

وی با بیان اینکه مجموعه این مطالب در قالب ۳ جلد کتاب منتشر خواهد شد، اظهار کرد: خروجی این طرح بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی نظام‌سازی قرآنی هم بارگذاری می‌شود. همچنین تلاش شده تا مقالات، پایان‌نامه‌ها و کتب مرتبط با این موضوع را شناسایی و بارگذاری کنیم. در این پایگاه فعالیت‌های مرتبط با موضوع نظام‌سازی که از سوی خود پژوهشکده فرهنگ و معارف انجام شده نیز بارگذاری شده است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم با ذکر اینکه طرح نظام‌سازی قرآنی پروژه‌ای ملی است، اظهار کرد: پژوهش‌ها و فعالیت‌های انجام شده تا امروز در سایت نظام‌سازی ارائه شده است و بنا داریم با انجام پژوهش‌های جدید به غنی‌سازی محتوایی این پایگاه اینترنتی بپردازیم.

وی در پایان تصریح کرد: سایت نظام‌سازی قرآنی با تلاش همکاران اداره فناوری و فرآوری اطلاعات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن راه‌اندازی شده و هم‌اکنون از طریق نشانی اینترنتی http://qs.isca.ac.ir در دسترس علاقه‌مندان به حوزه قرآن و نظام‌سازی قرآنی قرار دارد.
منبع: خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن, جت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 142
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما