سفیر سابق ایران در الجزایر گفت:  فرانسوی ها در الجزایر هویت مردم این کشور را سرکوب کردند.  پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روز یکشنبه 10 آذرماه با همکاری مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، در نشست علمی «تحلیلی بر موقعیت منطقه ای الجزایر و روابط با جمهوری اسلامی ایران» میزبان دکتر رضا عامری سفیر سابق ایران در الجزایر بود. سفیر سابق ایران در الجزایر گفت: فرانسوی ها در الجزایر هویت مردم این کشور را سرکوب کردند. پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روز یکشنبه 10 آذرماه با همکاری مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، در نشست علمی «تحلیلی بر موقعیت منطقه ای الجزایر و روابط با جمهوری اسلامی ایران» میزبان دکتر رضا عامری سفیر سابق ایران در الجزایر بود.
به گزارش اداره بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین الملل، رضا عامری در این جلسه به تشریح وضعیت کشور الجزایر از گذشته تاکنون پرداخت. 
وی کشور الجزایر را بزرگترین کشور آفریقایی دانست که با حدود چهل دو سه میلیون نفر جمعیت و دو میلیون و سیصد و هشتاد و یک هزار کیلومتر مربع مساحت بزرگترین کشور در شمال افریقا است. بیش از  80 درصد از مردم در شمال این کشور زندگی می کنند. زبان رسمی این کشور عربی است، اما طبق آخرین آمار در سال 2016 زبان آمازیغی در کنار زبان عربی زبان رسمی شناخته شده است. 
از جهت ژئوپلوتیک به دلیل نوار ساحل طولانی در حاشیه دریای مدیترانه، همسایگی با اروپا از طریق دریای مدیترانه و همچنین به دلیل منابع بالای انرژی از جمله گاز و نفت دارای اهمیت بالایی برای کشورهای اروپایی است. 
عامری در ادامه ابراز داشت: این کشور به دلیل اینکه کشوری افریقایی و اسلامی است و سالها مبارزه ضد استعماری با فرانسه داشته است، به لحاظ سیاسی دوست ما محسوب می شود. 
سفیر سابق کشور ایران در الجزایر به تاریخ این کشور از زمانی ورود فینیفی ها در سال 647 پیش از میلاد و مسلمانان از سال 1518 تا 1830 و استعمار فرانسوی ها از سال 1830 تا 1962 پرداخت. فرانسوی ها در مدت زمانی اشغال این کشور جنایت های بسیاری مرتکب شدند و تلاش کردند هویت مردم این کشور را محو کنند. زبان عربی را سرکوب کردند. آموزش به شدت ممنوع شد به طوری که نرخ سواد در زمان استقلال به 20 درصد رسیده بود. بیکاری به شدت افزایش یافت. فرانسه حتی چندین آزمایش اتمی در صحرای الجزایر انجام داده است به گونه که هنوز برخی از اختلالات جسمی حاصل از این آزمایش ها در رنج هستند. 
الجزایر شهدای زیادی بابت انقلاب داده که این تعداد به یک و نیم میلیون نفر می رسد و به همین خاطر این کشور به کشور یک و نیم میلیون شهید معروف است. 
وی در پایان گفت این کشور حتی پس از استقلال نیز درگیر جنگ های داخلی طولانی مدت شد. با فروکش کردن جنگ های داخلی، کشور تا حد روی آرامش را دید. اما وابستگی بالای این کشور به نفت، فراهم نبودن زمینه لازم برای سرمایه گذاری خارجی و اجنبی گریزی مردم این کشور و بعضا رفتارهای خشونت آمیز در میان آنان، شرایط را در این کشور نامساعد کرده است. 
کشور از چند جهت جایگاه ویژه ای در میان ایرانیان دارد از جمله آنها می توان به امضای قرار داد الجزایر، میانجیگری در جریان تسخیر لانه جاسوسی امریکا و درگیری ایران و عراق اشاره کرد. مدتی هم رابطه بین ایران و الجزایر به دلیل اتهام حمایت ایران از اسلام گراها از سال 1990 تا 2000 به مدت یک دهه قطع شد. اما از سال 2000 به بعد این ارتباط دوباره شکل گرفت. در حال حاضر رابطه خوبی بین دو کشور برقرار است و حتی 5 نفری که در انتخابات اخیر شرکت خواهند کرد، همگی مواضع نسبتا نزدیکی به ایران دارند. 
در پایان این جلسه، رضا عامری به سوالات حضار شرکت کننده در جلسه پاسخ گفت. 

مهم ترین نکات وی در  جلسه پرسش و پاسخ شامل موارد زیر بودند
-    تبلیغ شیعه و دیگر مذاهب به غیر از مالکی که مذهب رسمی الجزایر است ممنوع است
-    داشتن حسینیه و مسجد خاص شیعیان ممنوع است
-    شیعه به جز تعداد انگشت شماری که رسما اعلام می کنند شیعه هستیم، در الجزایر پنهان است
-    حدود 75 تا 80 درصد مسلمانان صوفی هستند و تصوف به عنوان یک مذهب فکری شناخته می شود. صوفی ها در الجزایر نقش مهمی ایفا می کنند و علمایشان با نفوذ هستند
-    دولت سعی دارد به همه اقشار جامعه بها بدهد. مسلمان و غیر مسلمان تا در مواقع خاص از آنها بهره ببرد
-    عقبه هر دولتی در الجزایر اول ارتش و سپس سازمان امنیت بوده و هست
-    نفوذ ثروت و سیاست و نقش رجال اقتصادی در الجزایر بسیار پررنگ است
-    ما با الجزایر استراتژی داریم اما هنوز شرایط پیاده کردن و استفاده از آن پیش نیامده است
-    روابط علمی و دانشگاهی ما با الجزایر برقرار است
منبع: مرکز همکاری های علمی و بین الملل
کلمات کليدي
اخبار مرکز همکاری های علمی و بین الملل
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 389
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما