رئیس بنیاد بین‌المللی امامت تشریح کرد؛ ۵ پیام مهم تمدنی غدیر خم حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با بیان این که یکی از پیام‌های غدیرخم، زاویه تمدنی آن است، ۵ پیام مهم تمدنی غدیر را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی رئیس بنیاد بین‌المللی امامت در همایش غدیر در گستره فرهنگ و تمدن اسلامی که صبح امروز در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با تاکید بر تاریخ و مذاهب اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه مطالعات در زمینه غدیر خم دارای ابعاد مختلفی است، اظهار داشت: گاهی مسئله غدیر خم را به مثابه رخداد تاریخی مهم و تاثیرگذار در تاریخ به حساب آورده می شود و گاهی نیز غدیر را به عنوان اصل اساسی دین و سایر اصول می‌دانیم که در امتداد رسالت پیامبر گرامی اسلام، امامت نیز به عنوان آخرین رکنی که اتمام نعمت بوده است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.


                                  

وی افزود: گاهی هم می توان واقعه غدیر را از زاویه دیگری مورد مطالعه قرار داد و شاید امروز این زاویه است که می‌تواند پیام غدیر را نه تنها در درون جامعه شیعی و جامعه مسلمین؛ بلکه به عنوان یک پیام جهانی ارسال کند و آن این است که غدیر یک پیام بزرگ انسانی است.

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت با اشاره به امکان دسته‌بندی پیام‌های غدیر به پیام‌های فردی، اجتماعی و سیاسی بیان داشت: یکی از پیام‌های بسیار مهم غدیر خم پیام‌های تمدنی آن است و امروزه باید بیش از هر زمان دیگری به این بُعد از پیام غدیر توجه ویژه ای داشته باشیم که پیام‌های تمدنی غدیر را می توان در ۵ پیام مهم خلاصه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی اولین پیام غدیر را تمدن برپایه انسان برای انسان دانست و ابراز کرد: تمدن برپایه انسان برای انسان، اولین پیام غدیر است؛چراکه قرآن کریم وقتی از رسالت دین سخن به میان می‌آورد، غایت دین را به انسان‌ها برمی‌گرداند و تجلی حضور دین در صحنه انسانیت، حضور معارف الهی در بستر حیات انسانی در پیام غدیر نهفته است و تمدنی که برای انسان و با پای انسان نباشد از دیدگاه غدیر، تمدن مطلوب نیست.

وی در ادامه افزود: در آیات مرتبط با غدیر خم بارها از تعبیر دین استفاده شده است که آیه اکمال از جمله این آیات است و دین از نظر خداوند دین الله است؛ اما وقتی سخن از غدیر و ولایت است دین الله تبدیل به دینکم می‌شود و تخاطب دین به انسان آمده و انسان محور دین قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی اظهار داشت: پیام دوم تمدنی غدیر این است که برای تحقق تمدن انسانی و حضور دین در صحنه زندگی، نیازمند واحد اتصال آسمان و زمین هستیم و باید این اتصال، اتصال مستمر باشد که اگر چنین نباشد، دین زنده و پویا نخواهد ماند و انسان هبوط یافته برای رسیدن به آسمان نیاز به اتصال مستمر دارد که واقعه غدیر این اتصال را برقرار کرده است.

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت افزود: پیام سوم غدیر این است که اتصال مستمر برای تحقق تمدنی اسلامی با حضور انسان تاریخی رخ می‌دهد و اگر قرار است که دین در زیست مردم آمده و تحقق پیدا کند، نیازمند به وجود انسانی است که امر هدایت و تحقق دین را بر عهده داشته باشد و ولایت یک پیام دارد که اجرای تمدن نیاز به الگوی عملی است و اگر اندیشه‌های دینی در قالب الگو و مدل عینی قرار نگیرند، هیچ وقت دین تحقق پیدا نمی‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی بیان داشت: پیام چهارم غدیر تحقق تمدن و جامعه اسلامی بدون کشش‌ها و کوشش‌ها و ستیزها و سازش‌ها امکان‌پذیر نیست؛ چنانکه قرآن کریم می‌فرماید برای تحقق تمدن اسلامی و انسانی نیاز به ستیز و سازش است و قطعاً شکل‌گیری تمدن در حاشیه اتفاق نمی‌افتد و باید محوریت ولی الهی در جنگ و پیکار بین حق و باطل یاری رسانده شود.

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت در پایان با اشاره به پنجمین پیام تمدنی واقعه غدیر خم اظهار داشت: تشکیل جامعه مومنان با همدیگر بر اساس ارزش‌ها آرمان‌های اسلامی بر محور ولی الهی، یکی از پیام های مهم تمدنی غدیر خم می‌باشد که لازم است مورد توجه قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری رسا
کلمات کليدي
دکتر محمد تقی سبحانی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 261
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما