نجف لک‌زایی در اختتامیه همایش معنویت های نوظهور: سیاست متدانی محل ارائه معنویت‌های کاذب است معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: سیاست متدانی، معنویت کاذب را ارائه می‌دهد و ناگزیر است که یک معنویت جعلی و بدلی را در اشکال مختلف ارائه کند. به گزارش پایگاه  اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی در آئین اختتامیه همایش ملی «معنویت های نوظهور، شاخصه‌ها و نقدها» که به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان‌ها و فرق انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این پژوهشگاه برگزار شد، با اشاره به پیوندی که می‌توان میان سیاست و معنویت برقرار کرد، پرداخت و اظهار داشت:
در عرصه سیاسی دو رویکرد کلانی را قائل هستیم، یکی رویکرد سیاست توحیدی و الهی که «سیاست متعالیه» نامگذاری می‌شود و رویکرد دیگر، دنیوی و مادی است که «سیاست متدانی» نامیده می‌شود و می‌خواهیم بدانیم هر کدام از اینها با چه نوع معنویتی پیوند برقرار می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه سیاست متعالی را از آیه ۶۴ سوره آل عمران گرفته ایم، گفت: در سیاست متعالی و سیاستی که دعوت به تعالی می‌کند، ارباب گرفتن ممنوع است.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: ما یک رب داریم و آن هم خداوند متعال است؛ سیاست عرصه هدایت است، نه عرصه ربوبیت و اربابی، و مبتنی بر سلطه نمی‌باشد.
وی با بیان اینکه سوره زمر برای تبیین این دو رویکرد، مثال بَرده را مورد استفاده قرار داده است، افزود: اسلام در جامعه جاهلی ظهور کرد تا جاهلیت را از بین ببرد؛ یکی از رسوم زشت این جامعه، برده داری بود، برده‌ها دو مدل خرید و فروش می‌شدند، گاهی یک برده را یک فرد می خرید و گاهی بیش از یک نفر برده ای را می‌خریدند.
حجت الاسلام والمسلمین لک‌زایی اظهار کرد: در چنین جامعه‌ای، هر یک از مالکان می‌خواستند که آن برده همه کارهایشان را انجام بدهد، و می‌توان گفت که این برده تقریباً متلاشی می‌شد، اما گاهی یک برده، یک ارباب داشت و تکالیفی را انجام می‌داد که پرزحمت هم تلقی نمی‌شد.
وی گفت: خداوند در آیه‌ای از قرآن کریم می‌فرمایند وقتی خدا را عبادت می‌کنید، یک رب و مرکز دارید و اگر از خدا صرف نظر می‌کنید، مثل برده ای هستید که چند ارباب دارد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در معنویت متعالی، در معنویت اهل بیتی و در معنویت قرآنی، انسان‌ها فقط و فقط به سوی یک معبود، یک مرکز و یک رب دعوت می‌شوند و فرد تکلیف خودش را می‌داند و به سلامت به مقصد می‌رسد؛ وقتی که انسان تسلیم یک مرکز می‌شود، چون معنویت یک نیاز حقیقی است که این نیاز حقیقی در تسلیم خدا شدن هست که پاسخ اصلی و حقیقی خودش را می‌گیرد که آن هم، معنویت مبتنی بر عقلانیت وحیانی در مقام نظر و مبتنی بر عدالت وحیانی در مقام عمل است.
وی افزود: پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) برای گسترش عدالت همیشه در صحنه و با مردم بودند و از مظلوم دفاع می‌کردند، اما متأسفانه سیاست متدانی، معنویت کاذب را ارائه می‌دهد و ناگزیر است که یک معنویت جعلی و بدلی را در اشکال مختلف ارائه کند که این مسأله در طی سه روز در کمیسیون‌ها و مقالات این همایش به بحث گذاشته شد.
حجت الاسلام لک‌زایی با اشاره به حدیثی قدسی اظهار کرد: امام محمد باقر (ع) فرمود: خدای تبارک و تعالی فرموده است: هر آینه عذاب می‌کنم هر رعیتی را که در اسلام با پیروی از امام ستمگری که از جانب خدا نیست، دینداری کند، اگر چه آن رعیت نسبت به اعمال خود نیکوکار و پرهیزگار باشد و هر آینه در می‌گذرم از هر رعیتی که در اسلام با پیروی از امام عادل از جانب خدا دینداری کند، اگر چه آن رعیت نسبت به خود ستمگر و بدکردار باشد.
وی افزود: کسانی که در بحث معنویت نگاه غیر سیستمی داشته باشند و فکر کنند که می‌توان معنویت را از عدالت، امامت، عقلانیت و سیاست جدا کرد؛ قطعاً اشتباه می‌کنند و اگر اصل سیستم خراب باشد و انسان بخواه به لحاظ فردی دامن خود را جمع کن، نمی‌تواند.
حجت الاسلام لک‌زایی با تأکید بر اینکه حج، جهاد، نماز و روزه وقتی مقبول است که در نظارت امام عادل باشد و عقلانیت داشته باشد و از سیستم خارج نشود، خاطرنشان کرد: از خداوند می‌خواهیم که معنویتی را دنبال کنیم، با سیاست توحیدی ملازم باشد و از معنویت‌هایی که جاده صاف کن ظلم و بی عدالتی است، ما را دور کند.
منبع: خبرگزاری مهر
کلمات کليدي
حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی, همایش ملی معنویت های نوظهور, پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 418
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما