اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
بيشتر
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
معرفی پژوهشگاه
>
مطالب مرتبط
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
ظهور، هدف غدیر برای آمیختگی دین و سیاست را محقق میکند
حجتالاسلام سلیمیان گفت: برخلاف آنچه بعد از غدیر رخ داد، در عصر ظهور به دلیل آنکه بیعت کنندگان، اولیاءالله هستند هرگز به این بیعت و میثاق پشت پا نمیزنند. با ظهور هدف غدیر یعنی درهم آمیختن دیانت و سیاست محقق میشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا ( پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل از خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن دهه امامت و ولایت و به منظور بررسی رابطه غدیر و مهدویت با حجت الاسلام «خدامراد سلیمیان»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:
آیا بین غدیر به عنوان تعیین شاهراه سعادت ابدی بشریت تا به ابد با مهدویت و ظهور به عنوان نقطه آرمانی پایان تاریخ، ارتباط معنادار وجود دارد؟
یکی از مهمترین فرازهای تاریخ بعثت رسول گرامی اسلام(ص)، واقعه غدیر خم است به عبارت بهتر، در طول 23 سال رسالت نبوی(ص)، واقعه ای به عظمت غدیر یا نیست یا به ندرت داریم واقعه ای چنین رقم بخورد که مکمل رسالت همه انبیای الهی به ویژه نبی اعظم اسلام(ص) باشد.
لذا از زوایای مختلف می توان غدیر را بررسی کرد. در ارتباط غدیر و مهدویت باید ارتباط این واقعه با امام مهدی(عج) و ظهور و دولت کریمه ارزیابی شود.
غدیر در پس یک اتفاق مستمر و مکرر تحت عنوان مناسک حج رخ داد با این تفاوت که در حجةالبلاغ که البته بیشتر به حجةالوداع شهرت یافته، آنچه حضرت رسول(ص) در منطقه غدیر موردتاکید قرار دادند همه آن چیزی است که در طول 23 سال رسالت و دعوت بیان کردند تا عصاره آنچه که امت باید به آن باور داشته باشند، تبیین و ابلاغ شود.
با توجه به اینکه حضرت رسول(ص) فرموده بودند این حج، حجةالوداع است انسان های بسیاری در آن شرکت کردند تا جایی که حضور بالغ بر 100 تا 120 هزار نفر جمعیت در آن واقعه گزارش شده است که در آن شرایط زمانی بسیار بالا بوده است! این یعنی مقرر بود پیامبر خاتم(ص) نکاتی را مطرح کنند که برای تاریخ و بشریت سرنوشت ساز است ازجمله حاکمیت صالحان بر جهان که در خطبه غدیر به آن اشاره شده است.
غدیر و تعیین خلیفه الهی در زمین و ارتباط آن با حکومت جهانی امام مهدی(عج) پرده از چه واقعیاتی برمی دارد؟
غدیر مسئله ولایت و حاکمیت بعد از رسول گرامی اسلام(ص) را تبیین می کند؛ برخلاف آنها که سیاست را از دیانت جدا می دانند، غدیر ثابت کرد که نمی توان بین دیانت و سیاست افتراق قائل شد چنان که حضرت رسول(ص)، اکمال دین را با فراز ولایت و امامت تکمیل کردند.
یعنی اگر غدیر رخ نمی داد با آنکه پیامبر اکرم(ص) بارها به مسئله ولایت و امامت اشاره و تصریح کرده بودند، اما دین اسلام تکمیل نمی شد چنان که خدا در این روز فرمود: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي».
به عبارت دیگر، این معرفی جانشین نبوی از سوی خدا، به عبادات و معنویت انسان ها اصالت می بخشد؛ این مهم در مهدویت هم به روشنی و وضوح دیده می شود، چنان که حضرت رسول(ص) تاکید می کنند: اگر می خواهید عبادات شما به امضاء و تایید خدا برسد باید به پیروی از وصی نبی(ص) تا آخرین آنها (حضرت مهدی(عج)) بپردازید. این یعنی حتی تهجد شبانهروزی بدون ولایت، بهره ای برای انسان نخواهد داشت.
یعنی غدیر و ولایت امیرمومنان(ع) تا وصی دوازدهم، حضرت مهدی(عج) شرط عبودیت و بندگی است؟
در روایات تصریح شده که خدای متعال می فرماید: من از جایی که امر می کنم، اطاعت می شوم. برای همین بود که شیطان هزار سال عبادت کرد و در لحظه ای که باید، عبودیت را ترک کرد و از درگاه الهی رانده شد.
از این رو، حاکمیت مهم است، آنها که می گویند حاکمیت از دینداری جدا است از اساس اشتباه کرده اند. حضرت امیر(ع) زمانی که مردم مقبولیت نشان دادند، حاکمیت را در دست گرفتند یکی از مهمترین شرایط ظهور امام عصر(عج) مقبولیت و پذیرش مردم است.
آنجایی که پیامبر(ص) درصدد زدن مُهر پایانی بر رسالت خود برآمدند، ابلاغ ولایت را انجام دادند در عصر ظهور امام مهدی(عج) این حاکمیت و ولایت به منصه ظهور می رسد.
در غدیر مردم با امیرمومنان(ع) بیعت بستند اما به فاصله کوتاهی از رحلت حضرت رسول(ص) بیعت ها را شکستند و مولای متقیان(ع) را خانه نشین کردند، برای آنکه انتظارهای ما برای ظهور امام زمان(عج) به چنین بیعت شکنیای دچار نشود، چه باید کرد؟
در غدیر پیامبر اکرم(ص) از انسان ها برای ولایت امیرمومنان(ع) بیعت گرفتند، اما افرادی سستعنصر بعد از غدیر به فرمان و ابلاغ نبوی پشت پا زدند، حضرت مهدی(عج) هم بعد از ظهور برای التزام به فرامین الهی از انسان ها بیعت می گیرند اما یک تفاوت اساسی وجود دارد که برخلاف آنچه بعد از غدیر و رحلت نبوی رخ داد، در عصر ظهور به دلیل آنکه بیعت کنندگان، اولیاءالله هستند هرگز به این بیعت و میثاق پشت پا نمی زنند.
تفاوتی که اساساً میان حکومت امیرالمومنین(ع) و امام مهدی(عج) وجود دارد این است که حضرت امیر(ع) در غدیر خم دست در دست پیامبر(ص) بر بلندی رفتند و بیش از 100 هزار نفر این صحنه را از نزدیک دیدند و بعد ایشان را به مظلومانه ترین شیوه منزوی و خانه نشین کردند اما امام مهدی(عج) به یاری یاران و اصحاب خالص حکومت جهانی را برپا می کنند و سیاست و دیانت را در هم می آمیزند چراکه جدایی این دو سستی و خمودگی و انحراف می آورد.
جامعه تحت ولایت امیرمومنان(ع) با جامعه ای که توسط دولت کریمه امام مهدی(عج) طراحی و برپا می شود، چه تفاوت هایی دارد؟
حضرت مهدی(عج) بر اساس توصیه حضرت رسول(ص) در غدیر، آمیختگی عبادت و حاکمیت را به منصه ظهور می رسانند و اینچنین سعادت انسان ها تامین می شود لذا جامعه مهدوی، جامعه شایستگان با مقصد سعادت است.
مشابهت های بین غدیر و ظهور قابل تامل است. مظلومیت امیرمومنان(ع) بعد از غدیر بی مثال بود اما حضرت مهدی(عج) بعد از تحقق دولت کریمه، دیگر در خانه نشینی و عزلت قرار نمی گیرند. بر اساس آموزه های دینی اسلامی اطمینان داریم که حاکمیت جهان از آن صالحان با رهبری امام مهدی(عج) است.
همه اهداف الهی در آخرالزمان به دست منجی موعود(عج) محقق می شود، هزاران سال بخش قابل توجهی از بشریت سر نافرمانی با آموزه های وحیانی داشته اند اما به تصریح آموزه های دینی روایی حضرت مهدی(عج) تکمیل کننده همه آن چیزهایی است که انبیای الهی نتوانستند تکمیل کنند.
وقتی امام مهدی(عج) بقیه الله و خاتم الاوصیاء(عج) خوانده می شوند یعنی خدایی که هدف آفرینش انسان را عبادت معرفی کرده، زمینه تحقق غایی این هدف را هم فراهم می کند.
اگرچه انسان هایی در طول تاریخ دیندار بوده و به عبادت واقعی اهتمام داشته اند اما آنچه به معنای واقعی عبادت خدا و عبودیت است، در عصر ظهور منجی آخرالزمان(عج) رخ می دهد چون ایشان ذخیره خدا برای پایان تاریخ است که در حاکمیت جهانی ایشان خدا با اخلاص و واقعی پرستش و عبادت می شود.
برای تعظیم و گرامیداشت غدیر در شرایط کرونایی کشور و محدودیت های ناشی از آن، چه توصیه ای دارید؟
تقاضا می شود به هر نحو ممکن در احیای این واقعه تلاش شود به ویژه امسال که به دلیل محدودیت های کرونایی مجالس و شادی های غدیر هم محدود شده است. با مراسم های غدیری در منازل و انجام شادی های خانگی این ایام را گرامی بداریم.
هر اقدامی در فضای واقعی و مجازی بتواند به تعظیم این شعائر الهی کمک کند، می تواند مورد عنایت و لطف خدا قرار بگیرد.
منبع:
خبرگزاری شبستان
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
فرقهها در سیاست استعماری، نامسئلهها را برای ما مسئله جلوه میدهند
هم اندیشی علمی مهدویت به مثابه راهبرد برای مقاومت در گذر از پیچ تاریخی برگزار می شود
پنجمین شماره دوفصلنامه علمی ـ ترویجی جامعه مهدوی
واقعیت جریان احمد الحسن از زبان یکی از مستبصران حوزوی
آیتالله صافی ۷۰ سال توفیق پاسخ به استفتاء داشت
آیا انقلاب اسلامی زمینهساز ظهور است؟
انتظار در اندیشه آیتالله صافی گلپایگانی بیعملی نیست
آسیبهای برون مذهبی و درون مذهبی مهدویت
انتصاب سرپرست گروه جریان شناسی مهدویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
الزامات مهدیپژوهی در گام دوم انقلاب
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
99
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما