عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: ظهور، هدف غدیر برای آمیختگی دین و سیاست را محقق می‌کند حجت‌الاسلام سلیمیان گفت: برخلاف آنچه بعد از غدیر رخ داد، در عصر ظهور به دلیل آنکه بیعت کنندگان، اولیاءالله هستند هرگز به این بیعت و میثاق پشت پا نمی‌زنند. با ظهور هدف غدیر یعنی درهم آمیختن دیانت و سیاست محقق می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا ( پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل از  خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن دهه امامت و ولایت و به منظور بررسی رابطه غدیر و مهدویت با حجت الاسلام «خدامراد سلیمیان»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:
 آیا بین غدیر به عنوان تعیین شاهراه سعادت ابدی بشریت تا به ابد با مهدویت و ظهور به عنوان نقطه آرمانی پایان تاریخ، ارتباط معنادار وجود دارد؟
یکی از مهمترین فرازهای تاریخ بعثت رسول گرامی اسلام(ص)، واقعه غدیر خم است به عبارت بهتر، در طول 23 سال رسالت نبوی(ص)، واقعه ای به عظمت غدیر یا نیست یا به ندرت داریم واقعه ای چنین رقم بخورد که مکمل رسالت همه انبیای الهی به ویژه نبی اعظم اسلام(ص) باشد.
لذا از زوایای مختلف می توان غدیر را بررسی کرد. در ارتباط غدیر و مهدویت باید ارتباط این واقعه با امام مهدی(عج) و ظهور و دولت کریمه ارزیابی شود.
غدیر در پس یک اتفاق مستمر و مکرر تحت عنوان مناسک حج رخ داد با این تفاوت که در حجةالبلاغ که البته بیشتر به حجة‌الوداع شهرت یافته، آنچه حضرت رسول(ص) در منطقه غدیر موردتاکید قرار دادند همه آن چیزی است که در طول 23 سال رسالت و دعوت بیان کردند تا عصاره آنچه که امت باید به آن باور داشته باشند، تبیین  و ابلاغ شود.
با توجه به اینکه حضرت رسول(ص) فرموده بودند این حج، حجةالوداع است انسان های بسیاری در آن شرکت کردند تا جایی که حضور بالغ بر 100 تا 120 هزار نفر جمعیت در آن واقعه گزارش شده است که در آن شرایط زمانی بسیار بالا بوده است! این یعنی مقرر بود پیامبر خاتم(ص) نکاتی را مطرح کنند که برای تاریخ و بشریت سرنوشت ساز است ازجمله حاکمیت صالحان بر جهان که در خطبه غدیر به آن اشاره شده است.

غدیر و تعیین خلیفه الهی در زمین و ارتباط آن با حکومت جهانی امام مهدی(عج) پرده از چه واقعیاتی برمی دارد؟
غدیر مسئله ولایت و حاکمیت بعد از رسول گرامی اسلام(ص) را تبیین می کند؛ برخلاف آنها که سیاست را از دیانت جدا می دانند، غدیر ثابت کرد که نمی توان بین دیانت و سیاست افتراق قائل شد چنان که حضرت رسول(ص)، اکمال دین را با فراز ولایت و امامت تکمیل کردند.
یعنی اگر غدیر رخ نمی داد با آنکه پیامبر اکرم(ص) بارها به مسئله ولایت و امامت اشاره و تصریح کرده بودند، اما دین اسلام تکمیل نمی شد چنان که خدا در این روز فرمود: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي».
به عبارت دیگر، این معرفی جانشین نبوی از سوی خدا، به عبادات و معنویت انسان ها اصالت می بخشد؛ این مهم در مهدویت هم به روشنی و وضوح دیده می شود، چنان که حضرت رسول(ص) تاکید می کنند: اگر می خواهید عبادات شما به امضاء و تایید خدا برسد باید به پیروی از وصی نبی(ص) تا آخرین آنها (حضرت مهدی(عج)) بپردازید. این یعنی حتی تهجد شبانه‌روزی بدون ولایت، بهره ای برای انسان نخواهد داشت.

یعنی غدیر و ولایت امیرمومنان(ع) تا وصی دوازدهم، حضرت مهدی(عج) شرط عبودیت و بندگی است؟
در روایات تصریح شده که خدای متعال می فرماید: من از جایی که امر می کنم، اطاعت می شوم. برای همین بود که شیطان هزار سال عبادت کرد و در لحظه ای که باید، عبودیت را ترک کرد و از درگاه الهی رانده شد.
از این رو، حاکمیت مهم است، آنها که می گویند حاکمیت از دینداری جدا است از اساس اشتباه کرده اند. حضرت امیر(ع) زمانی که مردم مقبولیت نشان دادند، حاکمیت را در دست گرفتند یکی از مهمترین شرایط ظهور امام عصر(عج) مقبولیت و پذیرش مردم است.
آنجایی که پیامبر(ص) درصدد زدن مُهر پایانی بر رسالت خود برآمدند، ابلاغ ولایت را انجام دادند در عصر ظهور امام مهدی(عج) این حاکمیت و ولایت به منصه ظهور می رسد.

در غدیر مردم با امیرمومنان(ع) بیعت بستند اما به فاصله کوتاهی از رحلت حضرت رسول(ص) بیعت ها را شکستند و مولای متقیان(ع) را خانه نشین کردند، برای آنکه انتظارهای ما برای ظهور امام زمان(عج) به چنین بیعت شکنی‌ای دچار نشود، چه باید کرد؟
 در غدیر پیامبر اکرم(ص) از انسان ها برای ولایت امیرمومنان(ع) بیعت گرفتند، اما افرادی سست‌عنصر بعد از غدیر به فرمان و ابلاغ نبوی پشت پا زدند، حضرت مهدی(عج) هم بعد از ظهور برای التزام به فرامین الهی از انسان ها بیعت می گیرند اما یک تفاوت اساسی وجود دارد که برخلاف آنچه بعد از غدیر و رحلت نبوی رخ داد، در عصر ظهور به دلیل آنکه بیعت کنندگان، اولیاءالله هستند هرگز به این بیعت و میثاق پشت پا نمی زنند.
تفاوتی که اساساً میان حکومت امیرالمومنین(ع) و امام مهدی(عج) وجود دارد این است که حضرت امیر(ع) در غدیر خم دست در دست پیامبر(ص) بر بلندی رفتند و بیش از 100 هزار نفر این صحنه را از نزدیک دیدند و بعد ایشان را به مظلومانه ترین شیوه منزوی و خانه نشین کردند اما امام مهدی(عج) به یاری یاران و اصحاب خالص حکومت جهانی را برپا می کنند و سیاست و دیانت را در هم می آمیزند چراکه جدایی این دو سستی و خمودگی و انحراف می آورد.

 جامعه تحت ولایت امیرمومنان(ع) با جامعه ای که توسط دولت کریمه امام مهدی(عج) طراحی و برپا می شود، چه تفاوت هایی دارد؟  
 حضرت مهدی(عج) بر اساس توصیه حضرت رسول(ص) در غدیر، آمیختگی عبادت و حاکمیت را به منصه ظهور می رسانند و اینچنین سعادت انسان ها تامین می شود لذا جامعه مهدوی، جامعه شایستگان با مقصد سعادت است.
مشابهت های بین غدیر و ظهور قابل تامل است. مظلومیت امیرمومنان(ع) بعد از غدیر بی مثال بود اما حضرت مهدی(عج) بعد از تحقق دولت کریمه، دیگر در خانه نشینی و عزلت قرار نمی گیرند. بر اساس آموزه های دینی اسلامی اطمینان داریم که حاکمیت جهان از آن صالحان با رهبری امام مهدی(عج) است.
همه اهداف الهی در آخرالزمان به دست منجی موعود(عج) محقق می شود، هزاران سال بخش قابل توجهی از بشریت سر نافرمانی با آموزه های وحیانی داشته اند اما به تصریح آموزه های دینی روایی حضرت مهدی(عج) تکمیل کننده همه آن چیزهایی است که انبیای الهی نتوانستند تکمیل کنند.
وقتی امام مهدی(عج) بقیه الله و خاتم الاوصیاء(عج) خوانده می شوند یعنی خدایی که هدف آفرینش انسان را عبادت معرفی کرده، زمینه تحقق غایی این هدف را هم فراهم می کند.
اگرچه انسان هایی در طول تاریخ دیندار بوده و به عبادت واقعی اهتمام داشته اند اما آنچه به معنای واقعی عبادت خدا و عبودیت است، در عصر ظهور منجی آخرالزمان(عج) رخ می دهد چون ایشان ذخیره خدا برای پایان تاریخ است که در حاکمیت جهانی ایشان خدا با اخلاص و واقعی پرستش و عبادت می شود.

 برای تعظیم و گرامیداشت غدیر در شرایط کرونایی کشور و محدودیت های ناشی از آن، چه توصیه ای دارید؟
تقاضا می شود به هر نحو ممکن در احیای این واقعه تلاش شود به ویژه امسال که به دلیل محدودیت های کرونایی مجالس و شادی های غدیر هم محدود شده است. با مراسم های غدیری در منازل و انجام شادی های خانگی این ایام را گرامی بداریم.
هر اقدامی در فضای واقعی و مجازی بتواند به تعظیم این شعائر الهی کمک کند، می تواند مورد عنایت و لطف خدا قرار بگیرد.
منبع: خبرگزاری شبستان
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 99
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما