حجت الاسلام مطهری: توجه زیاد به نمادها موضوع سیره در زیارت اربعین را کمرنگ کرده است رییس انجمن تاریخ پژوهان حوزه با اشاره به لزوم توجه به زوایای تاریخی و سیره ای زیارت اربعین از توجه زیاد به نمادها و ظواهر در این حرکت بزرگ انتقاد کرد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی پدیدار شناسی اربعین ویژه گزارش تحلیل گروه اعزامی به راهپیمایی اربعین در سالن همایش های انجمن های علمی حوزه برگزار شد.
حجت الاسلام حمیدرضا مطهری رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست با اشاره به زاویه تاریخی اربعین یادآور شد: امروز غالبا به تاریخچه اربعین بی توجهی می‌ شود و دلیل شروع شدن و نفس پیاده روی اربعین برای مردم مشخص نشده است.
رییس انجمن تاریخ پژوهان حوزه افزود: در گزارش های مختلف خبری تمرکز روی پیاده روی اربعین است در حالی که در روایات و سیره علما و بزرگان داریم زیارت اربعین است نه پیاده روی و آن چه در پیاده روی داریم در مورد زیارت است و اگر به تاریخچه پیاده روی نگاه کنیم از اربعین نبوده است.
این پژوهشگر حوزوی عنوان کرد: به تدریج این پیاده روی به اربعین رسید و حالا این که چرا این طور شده است معلوم نیست ولی باید توجه ویژه ای به سیره و سبک زیارت معصومین بشود و همین طور توجه به نمادهای تاریخی به طور کلی در اربعین کمتر دیده می‌ شود.
حجت الاسلام مطهری با تأکید بر این که در پیاده روی اربعین نمادهایی که به کار می‌ رود عموما تاریخی و مذهبی هستند، گفت: متأسفانه باز آن چه دیده می‌ شود بی توجهی به نمادهای اصلی است اما توجه به سیره معصومین آن چنان که باید و شاید نیست.
این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: شما در چندین موکب می‌ بینید که تصویر هنرپیشه ای که در ایران نقش مختار را بازی کرده دیده می‌ شود و در عین حال سیره اهل بیت(ع) و بی توجهی به بعد معنوی به وضوح دیده می‌ شود.

وی با بیان این که نباید از محتوا و قالب اصلی درون اربعین غافل باشیم، گفت: سیره علما در مسیر اربعین باید مطالعه شود تا ببینیم چه اشکالات زیادی وجود دارد، چراکه خیلی اوقات به ظواهر توجه کرده و از محتوا و درون مطالب غافل مانده ایم
منبع: خبرگزاری رسا
کلمات کليدي
حجت الاسلام حمیدرضا مطهری, اخبار پژوهشکده تاریخ و سیره, اربعین
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 173
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما