مدیر گروه علوم قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خبر داد: تألیف کتاب «بررسی شبهه اقتباس قرآن از عهدین» مدیر گروه علوم قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از تألیف کتاب «بررسی شبهه اقتباس قرآن از عهدین» در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن این پژوهشگاه خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی محمدی در گفت و گو با خبرنگار ما با اعلام این خبر اظهار داشت: پس از ظهور اسلام و نزول قرآن، دشمنان تلاش وسیعی کردند تا رابطه قرآن را با آسمان انکار کنند و پیامبر اکرم(ص) را دروغگو جلوه دهند.

وی گفت: از جمله شبهات برای رسیدن به این هدف، شبهه اقتباس قرآن از منابع وحیانی پیشین، به‌خصوص عهدین است که بسیاری از مستشرقان و اصحاب کنیسه و کلیسا نیز آن را در قرون اخیر دنبال کرده‌اند.

مدیر گروه علوم قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: برابر بررسی ها، پاسخ‌های داده شده، افزون بر نقصان، همه جانبه و کافی تشخیص داده نشد، از این رو بازخوانی شبهه و ابعاد آن و ارائه پاسخ های مناسب تر در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: هدف از این پژوهش، دفاع از قرآن و پاک کردن غبارهای فتنه و شبهات از چهره «نور مبین» است تا مردم در اعتقاد به آن دچار تزلزل نشوند.


حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و انتقادی انجام شده و منابع آن کتابخانه‌ای است، اظهار داشت: منابع مستشرقان و نیز کتاب‌ها و مقالات ناظر بر آثار آنان مطالعه و پاسخ‌های مناسب ارائه شده است.

وی با بیان این که پژوهش حاضر شبهات مدعیان برگرفتگی قرآن از تورات و انجیل را بررسی و پاسخ داده است، گفت: پژوهش پس از مفهوم شناسی، سیر تاریخی ادعای اقتباس قرآن از عهدین را از عصر نزول تا جنگ های صلیبی و عصر حاضر را بیان کرده و نشان داده که دشمنان برای مبارزه با قرآن، با ترجمه قرآن، تحقیق در زمینه اختلاف قرائات و... آغاز کرده‌اند.

مدیر گروه علوم قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این که در این اثر، انواع مواجهه خاورشناسان با قرآن مورد بررسی قرار گرفته است، تصریح کرد: در این کتاب تلاش شده تا مشکلات اساسی مدعیان اقتباس، مانند مسئله اختلافات نسخه‌های تورات و رابطه‌اش با ادعای اقتباس، عدم دلالت تقدم عهدین و مشابهت قرآن با آن بر اقتباس، ناسازگاری اقتباس و تکفیر پیروان کتاب، سرگردانی مدعیان در مورد اوصاف و شخصیت پیامبرخاتم(ص)، و بی توجهی به ویژگی‌های قرآن و آورنده آن، بررسی و مشکلات مدعیان نشان داده شود.

وی به بررسی تلاش‌های متفاوت مستشرقان و همفکرانشان برای غیر وحیانی دادن قرآن در این اثر پرداخت و افزود: شواهد تولید قرآن از سوی محمد(ص) مانندوجود الفاظ بیگانه در قرآن؛ تدریجی بودن نزول قرآن؛ تولید مشابه قرآن؛ تعدد قرائات قرآن، بررسی و نارسایی این دلایل برای اقتباس اثبات شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی، بخش سوم این کتاب را بررسی دلایل و راه‌های ادعاییِ اقتباس قرآن از عهدین و بطلان ادله عنوان کرد و اظهار داشت: در این بخش، تشابه ‌ها و تفاوت‌های قرآن و عهدین در ابعاد مختلف بررسی و نشان داده شده که خصوصیات قرآن اقتباس را موهون می‌کند و در نهایت، هیمنه قرآن بر آسمانی کتب آسمانی پیشین و نیز اعجاز قرآن تبیین شده است.

وی گفت: این پروژه از مصوبات قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی است.


مدیر گروه علوم قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: این اثر تألیف فرج الله میرعرب «عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» در حدود ۲۲۰ صفحه و در ۴ فصل منتشر خواهد شد.
منبع: پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن, حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی محمدی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 116
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما