به مناسبت 14 خرداد سالگرد رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران دلایل لزوم آشنایی با اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) دکتر علی  اکبری معلم، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دلایل لزوم آشنایی بیشتر و مداوم با اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) را تبیین کرد. عضو هیأت علمی پژوهشگاه ضمن نکوداشت یاد و خاطره امام و سالگرد رحلت امام راحل افزود؛ آشنایی مستمر و بیشتر مردم به‌ویژه نسل جدید با اندیشه سیاسی امام به دلایل مختلف امری لازم و ضروری است.
وی برخی از دلایل را به شرح ذیل ارائه کرد:
اول این‌که نظام ولایت‌فقیه منبعث از اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، طرح جایگزین نظام شاهنشاهی بوده است؛ مردم ایران با توجه به وابستگی و ستمگری‌های رژیم پهلوی تصمیم به فروپاشی آن گرفتند و نظام ولایت‌فقیه موردنظر امام خمینی(ره) را پس از پذیرش، در قالب جمهوری اسلامی به‌جای رژیم سلطنتی مستقر نمودند.
دوم آن‌که استمرار حاکمیت جمهوری اسلامی ایران منوط به آشنایی با اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) است. جمهوری اسلامی که میراث اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) است، اگر بخواهد در چارچوب تفکر سیاسی امام راحل به راه خود ادامه دهد، چاره-ای جز آشنایی مستمر مردم به‌ویژه نسل جدید با آن اندیشه و عمل به آن ندارد؛ آشنایی و عمل بیشتر به اندیشه حضرت امام، راه را بر استمرار حاکمیت جمهوری اسلامی با مقبولیت بالا هموار می کند.
سوم این‌که اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، مبنای الگوی مردم سالاری دینی است؛ الگوی مردم سالاری دینی در جهان معاصر که از غیبت دین در عرصه اجتماع رنج می برد، نوید بخش سعادت و پیشرفت مادی و معنوی جامعه عامل به دین هست؛ یعنی اجرای قوانین و احکام الهی با رضایت مردم و به‌کارگیری عقل و وحی به‌صورت توأمان در اداره امور جامعه راه نجات و رستگاری است. از مهم ترین وجه تمایز الگوی مردم سالاری دینی با الگویی‌های دیگر اداره امور جامعه مثل لیبرال-دموکراسی، حضور دین در عرصه اجتماع و اجرای احکام الهی است.
چهارم این‌که اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) از معیارهای ارزیابی عملکرد جمهوری اسلامی و بررسی دستاوردها و تحقق اهداف انقلاب اسلامی است؛ به این منظور، آشنایی مستمر با اندیشه امام لازم است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم  و فرهنگ اسلامی، در پایان اظهار امیدواری کرد که با انجام جامعه‌پذیری مستمر و یکپارچه و به‌کارگیری همه عوامل آن برای ترویج و انتقال اندیشه  سیاسی امام خمینی(ره)، شاهد حفظ و استمرار آن اندیشه تابان در جمهوری اسلامی و گسترش روزافزون آن در جهان معاصر باشیم.   
منبع: اخبار اداره منابع انسانی و پشتيباني
کلمات کليدي
اداره منابع انسانی, اخبار معاونت منابع انسانی, دکتر علی اکبری معلم
 
امتیاز دهی
 
 

[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 403
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما