معرفی اداره فناوری اطلاعات
با پیشرفت فناوری اطلاعات و نفوذ آن در سازمان‌ها، اغلب شرکت‌ها، نهادها و سازمان‌های بزرگ فعالیت‌های خود را بر این اساس استوار کرده‌اند. رشد و پیشرفت هر مجموعه‌ای، به پیشرفت آن در حوزه فناوری اطلاعات وابستگی شدید پیدا کرده است و در واقع، سازمانی در حوزه کسب و کار موفق است که از فناوری اطلاعات منعطف و پیشرو برخوردار باشد. این قاعده در حوزه پژوهش نیز مستثنا نیست و بر این اساس، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیش از صد عضو هیئت علمی و تعداد زیادی از محققان حوزه علوم اسلامی، به‌عنوان سازمانی پیشرو در حوزه علمیه، بایستی در فعالیت‌های خود از فناوری اطلاعات بهره کافی گیرد.برای پوشش این هدف، مدیریت فناوری اطلاعات در سال 1388 در پژوهشگاه تأسیس گردید.
 
اهداف و مأموریت‌ها
1. مدیریت، نظارت و پشتیبانی امور مرتبط با سخت افزار، نرم‌افزار و شبکه‌های کامپیوتری پژوهشگاه؛
2. شناسایی و به کارگیری سرویس‌های نوین فناوری اطلاعات در حوزه پژوهش؛
3. طراحی و مطالعه فرآیندهای جاری و لازم در بخش‌های مختلف و ارائه پیشنهادهای مبتنی بر تکنولوژی فناوری اطلاعات برای بهینه‌سازی این فرآیندها به منظور رسیدن به اهداف سازمانی؛
4. یکپارچه‌سازی اطلاعاتی پژوهشگاه و ارائه هویت واحد از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در محیط مجازی؛
5. سیاستگذاری و ارائه استانداردهای حوزه فناوری اطلاعات پژوهشگاه.
 
طرح‏های انجام شده
  • طراحی و پیاده‌سازی پایگاه شخصی اعضاء هیئت علمی پژوهشگاه؛
  • طراحی و پیاده‌سازی سایت‏های پژوهشگاه و مراکز وابسته؛
  • طراحی و پیاده‌سازی فروشگاه الکترونیکی کتب و آثار پژوهشگاه؛
  • دریافت مجوز نشر دیجیتال پژوهشگاه؛
  • طراحی و پیاده‌سازی نرم افزار مدیریت و ساخت منابع دیجیتال پژوهان؛
  • پیاده‌سازی نرم‌افزارهای مدیریت پژوهشی و قراردادها.
 
طرح‏های در حال انجام
  • راه‌اندازی و توسعه پرتال جامع قرآن کریم؛
  • طراحی و پیاده‌سازی پایگاه دانشنامه اهلبیت(ع)؛
  • طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزار ماخذشناسی جامع فقه اسلامی؛
  • توسعه نرم‌افزار کتابخانه همراه پژوهان و ارائه کلیه آثار و کتب پژوهشگاه به صورت الکترونیک.
شرح وظایف اداره فناوری اطلاعات
1.    رئیس اداره
 (مهندس محمد پهلوانی قمی)
1.1.    آگاهی از اهداف، خط‌مشی‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های دفتر و پژوهشگاه؛
1.2.    اطلاع و اجرای قوانین و مقررات، آیین‏ نامه ‏ها‏، دستورالعمل‏ ها و فرایندهای مربوط؛
1.3.    مدیریت و نظارت بر فعالیت‌های فناوری اطلاعات معاونت پژوهشی و پژوهشگاه در دو حوزه ارایه خدمات و تولید محصولات؛
1.4.    مدیریت فرایند تبدیل و تولید محتوای علمی فعالیت‌های پژوهشگاه به محصولات و خدمات حوزه فناوری اطلاعات؛
1.5.    برنامه‌ریزی و نظارت در ارتقای کیفی و کمی محصولات فناوری اطلاعات پژوهشگاه؛
1.6.    برنامه‌ریزی و نظارت در ارتقای کیفی و کمی خدمات فناوری اطلاعات به اعضای هیأت علمی و پژوهشگران؛
1.7.    برنامه‌ریزی و نظارت در تأمین نیازهای سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و شبکه‌ای پژوهشگاه؛
1.8.    ارایه مشاوره در امور فناوری اطلاعات به معاونت‏ها، پژوهشکده‏ ها، مراکز و ادارات پژوهشگاه؛
1.9.    نظارت بر اجرای قراردادهای مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات پژوهشگاه؛ 
1.10.    نظارت بر حسن انجام فعالیت‌های فناوری اطلاعات پژوهشگاه؛
1.11.    دبیری جلسات شورای فناوری اطلاعات پژوهشگاه از قبیل تدوین صورت‏جلسه و پیگیری اجرای مصوبات؛
1.12.    نظارت و تأیید خریدهای نرم‏افزاری و تجهیزات سخت ‏افزاری مورد نیاز پژوهشگاه؛
1.13.     تعامل با سایر واحدها و مراکز فناوری اطلاعات خارج از پژوهشگاه؛
1.14.    برنامه‏ ریزی و نظارت بر حضور پژوهشگاه در نمایشگاه‏های ملی و بین ‏المللی در حوزه فناوری اطلاعات؛
1.15.    تدوین برنامه سالانه برابر شرح وظایف، سیاست‏ها و اولویت‏های پژوهشگاه؛
1.16.    حفظ محرمانه‏ بودن داده‏ها و تهیه پشتیبان از اطلاعات مربوط به صورت مستمر و ذخیره ‏سازی در محل مناسب با نظر مقام مافوق؛
1.17.    تهیه پیش‏ نویس‎های لازم جهت پاسخ نامه‎ها؛
1.18.    تهیه گزارش‎های آماری-تحلیلی در امور مربوط و ارایه به مقام مافوق؛
1.19.    انجام سایر امور محوله مرتبط با پست سازمانی.


1.    كارشناس نرم‌افزار
( مهندس علی میر عرب)
2.1.    آگاهي از اهداف، خط‏مشي‌ها ،سياست‌ها و برنامه‌هاي دفتر و پژوهشگاه؛
2.2.    اطلاع و اجرای قوانین و مقررات، آیین‏نامه‏ها‏، دستورالعمل‏ها و فرایندهای مربوط؛
2.3.    نظارت بر انجام مراحل فني و پشتيباني توليد نرم‌افزار در پژوهشگاه؛
2.4.    نظارت بر قراردادهاي نرم‌افزاري و ارایه گزارشات لازم در این خصوص؛
2.5.    ارایه خدمات مشاوره در حوزه تحليل، طراحي و پياده‌سازي نرم‌افزار؛
2.6.    کارشناسی جهت شناسایی، تهیه و استقرار سامانه‌های نرم ‏افزاری مطابق با استانداردهای تعریف شده؛
2.7.    تهیه و ارایه مستندات فنی و آموزشی مربوط به نرم ‏افزارها و سامانه‏ های پژوهشگاه؛
2.8.    بررسی صحت کارکرد نرم‌افزارها و سامانه‌های پژوهشگاه از لحاظ عملکرد، امنیت و منابع زیرساختی؛
2.9.    بررسی و ارزیابی دوره‌ای عملکردی و امنیتی نرم‌افزارها و سامانه‌های پژوهشگاه و ارایه گزارش به مقام مافوق؛
2.10.     دریافت و بررسی خطاها، اشکالات و نیازهای کاربران سامانه‏ ها و تلاش جهت رفع اشکالات؛
2.11.     پشتيباني فني سامانه‌های نرم‌افزاری پژوهشگاه؛
2.12.     ارایه گزارش كار دوره‌اي حوزه فعاليتي خود به مقام مافوق؛
2.13.    تدوین برنامه سالانه برابر شرح وظایف، سیاست‏ها و اولویت‏ های پژوهشگاه؛
2.14.     حفظ محرمانه‏ بودن داده‏ها و تهیه پشتیبان از اطلاعات مربوط به صورت مستمر و ذخیره‏ سازی در محل مناسب با نظر مقام مافوق؛
2.15.    تهیه پیش ‏نویس‎های لازم جهت پاسخ نامه‎ها؛
2.16.    تهیه گزارش‎های آماری-تحلیلی در امور مربوط و ارایه به مقام مافوق؛
2.17.     انجام سایر امور محوله مرتبط با پست سازمانی.

3.    کارشناس فنی سایت و پورتال ( آقای حسن جوزدانی)
3.1.    آگاهي از اهداف، خط‏مشي‌ها، سياست‌ها و برنامه‌هاي دفتر و پژوهشگاه؛
3.2.    اطلاع و اجرای از قوانين و مقررات، آئين‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و فرایندهای مربوط؛
3.3.    طراحي، پياده‌سازي و به‏ روزرساني فني سايت‌هاي پژوهشگاه، پژوهشکده‌ها، مراکز و ادارات؛
3.4.    طراحی‌ و پیاده‌سازی فنی سامانه‌های تحت وب پژوهشگاه؛
3.5.    برنامه‏ ریزی و مديريت فني سايت اصلی پژوهشگاه و پورتال پژوهشی؛
3.6.    طراحي و پشتيباني پورتال داخلي پژوهشگاه؛
3.7.    مطالعه و استخراج شيوه‌هاي نوين امنيتي جهت جلوگيري از نفوذ به سايت‌ها؛
3.8.    اطلاع‌یابی از شيوه‌هاي نوين فناوري اطلاعات در بسترWeb جهت پياده‌سازي در سايت‌ها وبه روزرسانی آن‏ها؛
3.9.    عيب‌ يابي، پاسخگويي ورفع مشكلات سايت‌ها؛
3.10.    ارایه خدمات فني و مشاوره‌اي به مسئولان فني سايت‌ها؛
3.11.    ارایه خدمات آموزشی و برگزاری کارگاه‏های آموزشی و بهره‌برداری از پورتال و سایت‌های پژوهشگاه به کاربران و راهبران محتوایی سایت‌ها؛
3.12.    بررسي و نظارت بر وضعيت سايت‌هاي وابسته به پژوهشگاه؛
3.13.    نظارت فنی بر قراردادهاي حوزه سايت و پورتال؛
3.14.    تدوین برنامه سالانه برابر شرح وظایف، سیاست‏ها و اولویت‏های پژوهشگاه؛
3.15.    حفظ محرمانه‏بودن داده‏ها و تهیه پشتیبان از اطلاعات مربوط به صورت مستمر و ذخیره ‏سازی در محل مناسب با نظر مقام مافوق؛
3.16.    تهیه پیش ‏نویس‎های لازم جهت پاسخ نامه‎ها؛
3.17.    تهیه گزارش‎های آماری-تحلیلی در امور مربوط و ارایه به مقام مافوق؛
3.18.    انجام سایر امور محوله مرتبط با پست سازمانی.


4.    کارشناس پیگیری فناوری اطلاعات ( آقای حسن بختیاری)
4.1.    آگاهي از اهداف، خط‏مشي‌ها ،سياست‌ها و برنامه‌هاي دفتر و پژوهشگاه؛
4.2.    اطلاع و اجرای قوانين، مقررات، آئين‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و فرایندهای مربوط؛
4.3.    تنظیم جلسات مقام مافوق و دیگر کارشناسان فناوری اطلاعات و پیگیری مصوبات جلسات؛
4.4.    پيگيري نامه‌هاي وارده به بخش فناوری اطلاعات و انجام امور اداري نامه‌هاي صادرشده از فناوری اطلاعات؛
4.5.    ثبت و پیگیری انجام امور مربوط به قراردادهای حوزه فناوری اطلاعات؛
4.6.    پیگیری انجام امور مربوط به شرکت در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها؛
4.7.    پیگیری انجام امور اداری، مالی و پشتیبانی مربوط؛
4.8.    رعایت جهات محرمانه ‏بودن امور مربوط؛
4.9.    پیگیری امور مربوط به پرداخت‌ها و هزینه‌های اداره فناوری اطلاعات؛
4.10.    نظارت بر نحوه نگهداری و بایگانی کردن پرونده ‏ها، نامه‏ها، گزارش‏ها و سایر اسناد و مدارک؛
4.11.    مطالعه دقیق نامه ‏ها و مکاتبات صادره و حصول اطمینان از رعایت آیین نگارش و اصول مکاتبات اداری و نظارت بر ثبت اطلاعات نامه‏ های وارده و صادره؛
4.12.    تدوین برنامه سالانه برابر شرح وظایف، سیاست‏ها و اولویت‏های پژوهشگاه؛
4.13.    حفظ محرمانه ‏بودن داده‏ ها و تهیه پشتیبان از اطلاعات مربوط به صورت مستمر و ذخیره‏ سازی در محل مناسب با نظر مقام مافوق؛
4.14.     تهیه پیش ‏نویس‎های لازم جهت پاسخ نامه‎ها؛
4.15.    تهیه گزارش‎های آماری-تحلیلی در امور مربوط و ارایه به مقام مافوق؛
4.16.    انجام سایر امور محوله مرتبط با پست سازمانی.

5.    کارشناس سایت انگلیسی  (آقای محمدرضا عموحسینی)
5.1.    آگاهی از اهداف، خط ‌مشی‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های دفتر و پژوهشگاه؛
5.2.    اطلاع و اجرای قوانین و مقررات، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و فرایندهای مربوط؛
5.3.    پشتیبانی محتوایی از سایت‏های زبان انگلیسی پژوهشگاه مثل سایت اصلی، پژوهان و...؛
5.4.    ترجمه بروشورهای معرفی پژوهشگاه به زبان انگلیسی؛
5.5.    پشتیبانی محتوایی از فعالیت‏های پژوهشگاه به زبان انگلیسی در فضای مجازی و شبکه‏ های اجتماعی از قبیل: اینستاگرام، توییتر، فیس‏بوک و ...؛
5.6.    نظارت و مدیریت بر ترجمه محتوای سامانه‏ها و اپلیکیشن‎های تولیدی به زبان انگلیسی؛
5.7.    پشتیبانی محتوایی از سایت اسلام پورتال به زبان انگلیسی؛
5.8.    همکاری در امور مربوط به تهیه و تنظیم بودجه سالانه اداره؛
5.9.    تهیه گزارش‏های آماری- تحلیلی در امور مربوط به مقام مافوق؛
5.10.    تدوین برنامه سالانه برابر شرح وظایف، سیاست‏ها و اولویت‏های پژوهشگاه؛
5.11.    حفظ محرمانه‏ بودن داده‏ ها و تهیه پشتیبان از اطلاعات مربوط به صورت مستمر و ذخیره ‏سازی در محل مناسب با نظر مقام مافوق؛
5.12.    تهیه پیش‏نویس‎های لازم جهت پاسخ نامه‎ها؛
5.13.    انجام سایر امور محوله مرتبط با پست سازمانی از قبیل ترجمة نامه ‏ها، معرفی‏نامه‏ها، بروشورها، چکیده‏ ها، رزومه‏ ها، کارت ویزیت و... .


6.    کارشناس نشر دیجیتال (آقای مهدی دانش پژوه)

6.1.    آگاهي از اهداف، خط‏مشي‌ها، سياست‌ها و برنامه‌هاي دفتر و پژوهشگاه ؛
6.2.    اطلاع و اجرای قوانين، مقررات، آئين‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و فرایندهای مربوط؛
6.3.    نظارت و پیگیری امور اجرایی سامانه‌های حوزه نشر دیجیتال پژوهشگاه؛
6.4.    پشتیبانی و نگهداری سامانه نشر دیجیتال (پژوهان)؛
6.5.    برنامه‏ریزی و نظارت بر آماده‌سازی کتاب، مجلات و سایر آثار پژوهشگاه جهت انتشار دیجیتال؛
6.6.    پاسخگویی به کاربران سامانه نشر دیجیتال و رفع مشکلات آنان؛
6.7.    شناسایی و ایجاد ارتباط با ناشران دیجیتال به منظور تبادل اطلاعات به آن‏ها؛
6.8.    ارتباط و تعامل با سازمان‌ها، ناشران و مؤلفان جهت دریافت سفارشات و انجام امور مربوط به تولید و انتشار دیجیتال آثار؛
6.9.    کنترل و بارگذاری نسخه‏ های دیجیتال کتب و نشریات؛
6.10.    تهیه گزارش از فهرست و وضعیت انتشار و فروش کتب و نشریات پژوهشگاه؛
6.11.    شرکت در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مرتبط با نشر دیجیتال؛
6.12.    فعالیت و گسترش در حوزه‎ بازاریابی نشر دیجیتال؛
6.13.    پیگیری‏ جهت صدور مجوزهای لازم برای فعالیت در حوزه نشر دیجیتال؛
6.14.    تهیه گزارش‏های آماری- تحلیلی در امور مربوط و ارایه به مقام مافوق؛
6.15.    تدوین برنامه سالانه برابر شرح وظایف، سیاست‏ها و اولویت‏های پژوهشگاه؛
6.16.    حفظ محرمانه ‏بودن داده‏ ها و تهیه پشتیبان از اطلاعات مربوط به صورت مستمر و ذخیره‏سازی در محل مناسب با نظر مقام مافوق؛
6.17.    تهیه پیش ‏نویس‎های لازم جهت پاسخ نامه‎ها؛
6.18.    انجام سایر امور محوله مرتبط با پست سازمانی.

7.    كارشناس فنی سامانه‌هاي پژوهشي

7.1.    آگاهي از اهداف،خط‏مشي‌ها، سياست‌ها و برنامه‌هاي دفتر و پژوهشگاه؛
7.2.    اطلاع و اجرای قوانين و مقررات، آئين‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و فرایندهای مربوط؛
7.3.    برنامه‌ریزی، کنترل و نظارت بر سامانه ‏های پژوهشی از قبیل سیستم‌های مدیریت فرآیندهای پژوهشی، طرح‌های پژوهشی، قراردادهای پژوهشی، فعالیت‌های اعضای هیات علمی و ...؛
7.4.    شناسایی فرآیندهای پژوهشی پژوهشگاه جهت پیاده ‏سازی در سامانه جامع پژوهش؛
7.5.    نظارت بر مراحل فني، پیاده‌سازی و پشتيباني سامانه‏های پژوهشی؛
7.6.    راهبری، گسترش و پشتيباني از فعالیت‌های سامانه‏ های پژوهشی؛
7.7.    نظارت بر سامانه‏ های پژوهشی پژوهشگاه از قبیل پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی، ویکی علوم اسلامی و... ؛
7.8.    نظارت بر قراردادهاي سامانه ‏های پژوهشی؛
7.9.    بررسی و ارزیابی دوره‌ای عملکردی و امنیتی سامانه‌های پژوهشی پژوهشگاه؛
7.10.    تهیه و ارایه مستندات فنی و آموزشی مربوط به نرم افزارها و سامانه‌های پژوهشگاه؛
7.11.    اطلاع‌يابي از شيوه‌هاي نوين فناوري اطلاعات جهت پياده‌سازي در سامانه ‏های پژوهشی؛
7.12.    بررسی جهت خرید محصولات سامانه‌های پژوهشی مطابق با استانداردهای تعریف شده؛
7.13.    تدوین برنامه سالانه برابر شرح وظایف، سیاست‏ها و اولویت‏ های پژوهشگاه؛
7.14.    حفظ محرمانه ‏بودن داده‏ ها و تهیه پشتیبان از اطلاعات مربوط به صورت مستمر و ذخیره ‏سازی در محل مناسب با نظر مقام مافوق؛
7.15.    تهیه پیش‏نویس‎های لازم جهت پاسخ نامه‎ها؛
7.16.    تهیه گزارش‎های آماری-تحلیلی در امور مربوط و ارایه به مقام مافوق؛
7.17.    انجام سایر امور محوله مرتبط با پست سازمانی.

تاریخ به روز رسانی  بیستم فروردین ماه 1398
ساختار اداره فناوری اطلاعات

نام و نام خانوادگی

سمت

مدرک تحصیلی

رشته تحصیلی

پست الکترونیک

تلفن دفتر

داخلی

محمد پهلوانی قمی

رئیس اداره فناوری اطلاعات

دانشجوی دکتری

 نرم افزار

Pahlevani@isca.ac.ir

025-37835550

2646

حسن بختیاری

کارشناس پیگیری

کارشناسی

روابط عمومی

1353

مهدی دانش پژوه

کارشناس نشر دیجیتال

کارشناسی

نرم افزار

daneshpajouh@isca.ac.ir

025-31151343

1343

محمد رضا عموحسینی

کارشناس سایت انگلیسی

کارشناسی ارشد

آموزش زبان انگلیسی

amohosseini@isca.ac.ir

025-31151345

1345

حسن جوزدانی

کارشناس سایت و پرتال

کارشناسی

تکنولوژی نرم افزار

jozdani@isca.ac.ir

025-31151346

1346

منبع: اداره فناوری اطلاعات
کلمات کليدي
معرفی, اداره فناوری اطلاعات
 
امتیاز دهی
 
 

[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 11061
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما