اداره کتابخانه ها و اسناد اداره کتابخانه ها و اسناد 
یکی از ادارات تابعه معاونت پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اداره کتابخانه‌ها و اسناد است. این اداره دارای بخش سازماندهی و مجموعه سازی و بخش کتابدارها و سالن های مطالعه است. مخزن کتابخانه مرکزی، مخزن کتابخانه‌ عمومی و امانی، تالارهای پیامبر اعظم، شیخ طوسی، شیخ صدوق و فضاهای متنوع زیر پوشش مدیریتی اداره کتابخانه ها و اسناد است. تعداد 17 نفر پرسنل در کتابخانه‌ها خدمت رسانی می‌کنند و اکثریت آنان دارای مدرک کارشناسی ارشد به بالا هستند.
رسالت کتابخانه پشتیبانی اعضای هیات علمی، محققان، کارشناسان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و عموم روحانیان و دانشگاهیان در حوزه منابع مکتوب و دیجیتال است. 
تاریخ تاسیس این کتابخانه به پیش از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل(قده) می رسد؛ اما پس از انقلاب به شکوفایی رسید و  تالارهای مطالعه و  مخازن کتاب آن چندین برابر شد. 
کتابخانه های زیر پوشش در رشته های دانشی تفسیر و علوم قرآنی، فقه و حقوق، فلسفه و کلام، علوم و اندیشه سیاسی، تاریخ و سیره، مهدویت و آینده پژوهی، اخلاق و تربیت، اقتصاد و جامعه‌شناسی، غرب‌شناسی منابع معتبر و روزآمدی را جمع‌ آوری نموده است. تعداد منابع موجود در این کتابخانه بیش از 120.000 عنوان و بیش از 250.000 جلد است. همچنین منابع لاتین آن 5.200 عنوان در 8.000 جلد است. این کتابخانه از آرشیو مطبوعات و تعداد قابل توجهی نسخه خطی و سنگی برخوردار است.

نرم افزار کتابخانه
نرم افزار کتابشناختی و نرم افزار کتابخانه دیجیتال «سیمرغ» بر پایه (WEB) در این اداره بکار گرفته شده است. 
رده¬بندی کنگره (LC) مبنای سازماندهی اطلاعات در مجموعه کتابخانه های زیر پوشش مدیریتی این اداره است و تا کنون بیش از 250.000 کتاب فهرست نویسی و در نرم افزار کتابشناختی سیمرغ ورود اطلاعات شده است. 

پایگاه اطلاع رسانی و دسترسی آزاد به اطلاعات
دسترسی به اطلاعات کتابشناختی از درگاه زیر برای همگان آزاد است. تالار شیخ صدوق و مخزن کتابخانه های عمومی و امانی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برای حمایت از کتابخوانی تالار مطالعه شیخ صدوق را برای استفاده عموم دانشگاهیان و روحانیان اختصاص داده است. این تالار از ساعت 7 صبح تا 21 آماده خدمات رسانی به دوستداران کتاب است. همچنین برای کتاب دوستانی که نیاز به امانت کتاب دارند. این کتابخانه آماده تحویل کتاب امانی است.
تالار پیامبر اعظم
اعضای هیات علمی و محققان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تالارهای پیامبر اعظم استقرار یافته و از خدمات متنوع برای مطالعه و تولید علم برخودارند. امکاناتی اختصاصی از قبیل میز ، رایانه، اینترنت، نرم افزاهای شبکه‌ای نور و دیگر ابزارهایی که نیاز پژوهشی آنان را بر طرف سازد.
تالار شیخ طوسی 
از کتابخانه های مهم در حوزه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی کتابخانه تخصصی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است. بیش از 25.000 عنوان در 50.000 جلد کتاب در این کتابخانه وجود دارد. به 60 زبان مختلف ترجمه قرآنی در تالار شیخ صدوق وجود دارد. همچنین 770 پایان نامه قرآنی برای استفاده پژوهشگران قرآنی در این تالار وجود دارد. بیشترین منابع این کتابخانه به زبان عربی است. 
اداره کتابخانه‌ها و اسناد در حال حاضر متشکل از رئیس، مسئول کتابدارها و سالن های مطالعه، مسئول سازماندهی و مجموعه سازی کتابخانه ها و 14 کارشناس می‌باشد.

1. رئیس اداره؛
2.مسئول کتابدارها و سالن های مطالعه؛
3. مسئول سازماندهی و مجموعه سازی کتابخانه ها؛
4. کارشناس کتابداری (شناسایی تأمین و ثبت منابع)؛
5. کارشناس فهرست‌نویسی(1 کارشناس)؛
6. کارشناس کتابداری   (12)

شرح وظایف ریاست و همکاران اداره کتابخانه ها و اسناد
          رئیس اداره : صادق آزرم    
 

1.    آگاهی از اهداف، خط‌مشی‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های دفتر و پژوهشگاه؛
2.    اطلاع و اجرای قوانین و مقررات، آیین ‏نامه ‏ها‏، دستورالعمل‏ ها و فرایندهای مربوط؛
3.    بررسی و نظارت بر شرایط فیزیکی کتابخانه از نظر نظم قفسه‌ها، کتب، نشریات، میزهای مطالعه، نور، نظافت و سایر امور؛ 
4.    انجام اقدامات لازم در تهیه آرشیو کتب و مجلات و تأمین فضا و امکانات لازم برای ارایه خدمات بهتر و بیشتر؛
5.    مطالعه و بررسی پیشنهادها و انتقادهای اعضای هیأت علمی، محققان و تمامی اعضای کتابخانه‌های پژوهشگاه؛
6.    نظارت و کنترل بر سفارشات خرید کتاب و نشریات و تلاش برای به‌روزکردن منابع کتابخانه‌ها؛
7.    برنامه ‎ریزی و مشارکت در نمایشگاه ‏های مرتبط با امور کتابخانه ‏ای؛
8.    نظارت بر سیستم‌های رایانه‌ای موجود در کتابخانه و روزآمدسازی نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای و بانک‌های اطلاعاتی مرتبط با آن؛
9.    پاسخ به پرسش‏ها و راهنمایی اعضای هیأت علمی و محققان و اعضای کتابخانه ‏ها برابر مقررات و وظایف مربوط؛
10.    برآورد نیازهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و برنامه‌ریزی و پیشنهاد تأمین آن‏ها؛
11.    پیشنهاد بودجه‌های سالیانه سرمایه‌ای، مصرفی و برنامه‌ای و پی‌گیری آنها؛
12.    ارتباط و تعامل با مؤسسات فرهنگی، پژوهشی، دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها جهت مبادله تجارب و اطلاعات و تکمیل منابع کتابخانه‌ای؛
13.    نظارت بر امحای اوراق زاید آرشیوی پژوهشگاه و دریافت اسناد آرشیوی ضروری جهت تنظیم سازماندهی و اشاعه اطلاعات؛
14.    برنامه‏ریزی جهت انجام امور مربوط به فهرست ‏نویسی توصیفی و تحلیلی اسناد و مرمت آن‏ها از لحاظ آسیب‏های فیزیکی و شیمیایی؛ 
15.    برنامه‏ریزی، فراهم ‏آوری و تنظیم اسناد بایگانی بر اساس مدل‏های شناخته‏ شده ملی و بین‏ المللی مانند کتابخانه ملی ایران؛
16.    تدوین برنامه سالانه برابر شرح وظایف، سیاست‏ها و اولویت‏های پژوهشگاه؛
17.    حفظ محرمانه ‏بودن داده ‏ها و تهیه پشتیبان از اطلاعات مربوط به صورت مستمر و ذخیره ‏سازی در محل مناسب با نظر مقام مافوق؛
18.    تهیه پیش‏نویس‎های لازم جهت پاسخ نامه ‎ها؛
19.    تهیه گزارش‎های آماری-تحلیلی در امور مربوط و ارایه به مقام مافوق؛
20.    انجام سایر امور محوله  مرتبط با پست سازمانی.

مسئول سازماندهی و مجموعه سازی کتابخانه ها
رسول سعادت
1.    آگاهی از اهداف، خط‌مشی‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های دفتر و پژوهشگاه؛
2.    اطلاع و اجرای قوانین و مقررات، آیین ‏نامه‏ ها‏، دستورالعمل‏ها و فرایندهای مربوط؛
3.    سازماندهی منابع بر اساس استانداردهای مدیریت اطلاعات و دانش‏ شناسی؛
4.    مجموعه‌سازی بر مبنای مأموریت‏ها و برنامه‌ها و نیازهای پژوهشگاه؛
5.    راهبری سیستم های نرم‌افزاری کتاب‏‏شناختی مورد نیاز؛
6.    نظارت بر فرایند ورود اطلاعات در نرم‌افزارهای مرتبط؛
7.    مدیریت کتابخانه دیجیتال، پورتال و اطلاع رسانی؛
8.    مشاوره و ارایه نظر کارشناسی در حوزه مأموریت؛
9.    نظارت و برنامه‏ریزی و کنترل اجرای وجین در منابع دیجیتال؛
10.    نظارت بر سازماندهی و آماده سازی کتب، نشریات، پایان نامه‏ها و طرح پژوهشی؛
11.    شرکت فعال در نمایشگاه‏ های مرتبط با امور کتابخانه‏ای جهت شناسایی با منابع نیازها و پیشنهاد خرید به مقام مافوق؛
12.    سازماندهی و درج اطلاعات منابع وجینی در نرم ‏افزارهای کتابخانه مربوط؛
13.    بررسی و پاسخگویی پیشنهادها و انتقادهای کاربران نرم‌افزاها و اصلاح نواقص؛
14.    پیگیری ارتقای سیستم‌ها و نرم‌افزارها برابر با نیازها وضرورت‏ها؛
15.    تهیه برنامه ساماندهی و بودجه پیشنهادی سالیانه به مقام مافوق؛
16.    نیازسنجی و ارایه برنامه به مقام مافوق جهت طرح در شورای کتابخانه ‏ها و اسناد پژوهشگاه؛
17.    مدیریت سامانه تجمیع ‏شده نرم ‏افزار کتاب‏شناختی دفتر؛
18.    پیگیری برگزاری کارگاه آموزشی در حوزه‏ سازماندهی و مجموعه ‏سازی؛
19.    تهیه برنامه ساماندهی و بودجه پیسشنهادی سالیانه به مقام مافوق؛
20.    مشارکت در رف‏خوانی و وجین منابع کتابخانه ‏های پژوهشگاه؛
21.    دریافت، تجمیع و بررسی گزارش‌ از کتابدارها و ارایه به مقام مافوق؛
22.    گزارش وجود نقص فنی و محتوایی در سیستم‏های کتابخانه‏ای به مقام مافوق؛
23.    تدوین برنامه سالانه برابر شرح وظایف، سیاست‏ها و اولویت‏های پژوهشگاه؛
24.    حفظ محرمانه ‏بودن داده‏ ها و تهیه پشتیبان از اطلاعات مربوط به صورت مستمر و ذخیره ‏سازی در محل مناسب با نظر مقام مافوق؛
25.    تهیه پیش‏ نویس‎های لازم جهت پاسخ نامه ‎ها؛
26.    تهیه گزارش‎ های آماری-تحلیلی در امور مربوط و ارایه به مقام مافوق؛
27.    انجام سایر امور محوله مرتبط با پست سازمانی.
مسئول کتابدارها و سالن های مطالعه
سعید شمشیری

1.    آگاهی از اهداف، خط‌مشی‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های دفتر و پژوهشگاه؛
2.    اطلاع و اجرای قوانین و مقررات، آیین‏ نامه ‏ها‏، دستورالعمل‏ها و فرایندهای مربوط؛
3.    پاسخ به تقاضای عضویت برای  استفاده از خدمات حضوری و امانی کتابخانه ‏ها،
4.    مدیریت ارایه خدمات به مراجعان تالارها و مخازن؛
5.    مدیریت تالارها و مخازن و نظارت بر آن‏ها از نظر نظم قفسه‏ها، کتب، میزهای مطالعه، نور، نظافت و...؛
6.    ایجاد هماهنگی لازم بین کتابدارها در خصوص ارایه خدمات به متقاضیان؛
7.    نظارت بر فرایند ارایه خدمات به متقاضیان و به‏روزرسانی آن؛
8.    بررسی و پاسخگویی پیشنهادها و انتقادهای مراجعان به تالارها و مخازن؛
9.    پیگیری درخواست‌های مربوط به کتابدارها؛
10.    پیشنهاد خرید منابع مورد نیاز تالارها و مخازن به ویژه استخراج کسری‌های کتب دوره‌ای و ارسال تقاضا به مقام مافوق؛
11.    تهیه برنامه و بودجه پیشنهادی سالیانه و ارسال آن به مقام مافوق؛
12.    گرفتن گزارش مرتب و مداوم از کتابدارها و ارایه آن به مقام مافوق؛
13.    تدوین آیین‏نامه‏های لازم و پیشنهاد آن به مقام مافوق برای تصویب‏خواهی؛
14.    مشارکت در رف‏خوانی و وجین منابع کتابخانه‏های پژوهشگاه؛
15.    گزارش وجود نقص فنی و محتوایی در سیستم‏های کتابخانه‏ای به مقام مافوق؛
16.    تدوین برنامه سالانه برابر شرح وظایف، سیاست‏ها و اولویت‏های پژوهشگاه؛
17.    حفظ محرمانه‏بودن داده‏ها و تهیه پشتیبان از اطلاعات مربوط به صورت مستمر و ذخیره‏سازی در محل مناسب با نظر مقام مافوق؛
18.    تهیه پیش‏نویس‎های لازم جهت پاسخ نامه‎ ها؛
19.    تهیه گزارش‎های آماری-تحلیلی در امور مربوط و ارایه به مقام مافوق؛
20.    سازماندهی و کنترل مبادله یا اهدای منابع وجینی؛
21.    انجام سایر امور محوله مرتبط با پست سازمان

کارشناس کتابداری (شناسایی ،تامین و ثبت منابع)
حسین ضیایی دشتی

1.    آگاهی از اهداف، خط‌مشی‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های دفتر و پژوهشگاه؛
2.    اطلاع و اجرای قوانین و مقررات، آیین‏نامه ‏ها‏، دستورالعمل‏ها و فرایندهای مربوط؛
3.    بررسی درخواست‏ها و نیازهای کتابخانه از نظر کتب، نشریات و منابع دیجیتال و پیشنهاد خرید به مقام مافوق؛
4.    انجام اقدامات لازم برای روزآمدی آرشیو منابع کتابخانه‏ها متناسب با فضا و امکانات؛
5.    شرکت فعال در نمایشگاه ‏های مرتبط با امور کتابخانه ‏ای جهت شناسایی نیازها و تأمین آن با تأیید مقام مافوق؛
6.    بررسی و پاسخگویی پیشنهادها و انتقادهای مراجعان در حوزه تأمین و ثبت منابع؛
7.    تطبیق درخواست‌ها با موجودی کتابخانه‌ها و خرید منابع مورد نیاز؛
8.    مشارکت در رف‏خوانی و وجین منابع کتابخانه ‏های پژوهشگاه؛
9.    تهیه و تأمین کتب سفارشی جدید و انجام فرایند ورود و شماره‌گذاری و ممهورکردن آن‏ها؛
10.    برنامه ‏ریزی برای تهیه، سفارش و خرید منابع از داخل یا خارج کشور؛
11.    ارتباط و تعامل با مؤسسات فرهنگی، پژوهشی، دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها جهت مبادله تجارب و اطلاعات  در حوزه‏ی تأمین و ثبت منابع؛
12.    تدوین برنامه سالانه برابر شرح وظایف، سیاست‏ها و اولویت‏های پژوهشگاه؛
13.    حفظ محرمانه‏بودن داده‏ها و تهیه پشتیبان از اطلاعات مربوط به صورت مستمر و ذخیره‏سازی در محل مناسب با نظر مقام مافوق؛.
14.    اطلاع و اجرای قوانین و مقررات، آیین‏ نامه ‏ها‏، دستورالعمل‏ها و فرایندهای مربوط؛
15.    شناسایی منابع(فارسی، عربی، انگلیسی و ...) مورد نیاز کتابخانه‌های تخصصی و عمومی پژوهشگاه و پیشنهاد خرید به مقام مافوق؛
16.    اطلاع‌رسانی از تازه‌های نشر در حوزه ماموریت پژوهشگاه، برای اعضای هیات علمی، محققان و کارمندان؛
17.    ارتباط و تعامل با مؤسسات فرهنگی، پژوهشی، دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها جهت مبادله تجارب و اطلاعات در حوزه شناسایی منابع؛
18.    تطبیق موجودی فیزیکی منابع با اطلاعات پایگاه کتاب‏شناختی؛
19.    تدوین برنامه سالانه برابر شرح وظایف، سیاست‏ها و اولویت‏های پژوهشگاه؛
20.    تهیه پیش‏نویس‎های لازم جهت پاسخ نامه‎ها؛
21.    تهیه گزارش‎های آماری-تحلیلی در امور مربوط و ارایه به مقام مافوق

کارشناس فهرست نویسی
سعید جعفری

 1.    آگاهی از اهداف، خط‌مشی‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های دفتر و پژوهشگاه؛
2.    اطلاع و اجرای قوانین و مقررات، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و فرایندهای مربوط؛
3.    بررسی شیوه‏ های فهرست ‎نویسی و سازماندهی منابع مورد نیاز پژوهشگاه جهت ارتقای کمی و کیفی فعالیت‏ها و ارایه پیشنهاد به مقام مافوق ؛
4.    فهرست‏نویسی بنیادی، ایزوئی منابع فارسی، عربی و لاتین؛
5.    ایجاد هماهنگی بین فهرست‏ های همة پایگاه ‏های کتاب‏شناختی پژوهشگاه؛
6.    مشارکت در رف‏خوانی و وجین منابع کتابخانه ‏های پژوهشگاه؛
7.    بازبینی، اصلاح و پیشنهاد آیین‌نامه‌ها و ضوابط فهرست نویسی و کتابداری مطابق نیازها؛
8.    نظارت بر فرآیند فهرست‌نویسی کتب و نشریات و ارایه گزارشات لازم به مقام مافوق؛
9.    گزارش وجود نقص فنی و محتوایی در سیستم‏های کتابخانه‏ای به مقام مافوق؛
10.    تدوین برنامه سالانه برابر شرح وظایف، سیاست‏ها و اولویت‏های پژوهشگاه؛
11.    حفظ محرمانه ‏بودن داده‏ها و تهیه پشتیبان از اطلاعات مربوط به صورت مستمر و ذخیره‏سازی در محل مناسب با نظر مقام مافوق؛
12.    تهیه پیش ‏نویس‎های لازم جهت پاسخ نامه ‎ها؛
13.    تهیه گزارش‎های آماری-تحلیلی در امور مربوط و ارایه به مقام مافوق؛
14.    انجام سایر امور محوله مرتبط با پست سازمانی.

کارشناسان کتابداری
  جواد تکیه‌ای     
سید مصطفی صفوی     
محمد فاضل زارعی     
اسد الله فطرس     
محمد رضا شمسی     
محمد علی هاشم زاده     
سید عباس طباطبایی     
محمد رضا معلم     
علی اصغر بذر افشان     
احمد غریبی     
 مجتبی فتحی     
محمد ابراهیم پیر نظریان     

شرح وظایف کارشناسان کتابداری
1.    آگاهی از اهداف، خط‌مشی‌ها، سیاست‌ها، برنامه‌های دفتر و پژوهشگاه؛
2.    اطلاع و اجرای قوانین و مقررات، آیین‏نامه‏ها‏، دستورالعمل‏ها و فرایندهای مربوط؛
3.    تنظیم منابع در قفسه‌ها و نوشتن راهنمای شماره آن‎ها بر روی قفسه‌ها برای دسترسی سریع مراجعان؛
4.    رف‌خوانی منظم و دوره‌ای منابع تالارها و مخازن؛
5.    امانت منبع به متقاضی، پس‌گرفتن آن‌ها در زمان مقرر، پیگیری منابع تأخیری؛ 
6.    تهیه گزارش از امانت و استفاده منابع بر اساس مقدار تراکنش؛
7.    واردکردن اطلاعات مربوط به کتب و نشریات به سیستم رایانه‌ای کتابخانه و جستجوی رایانه‌ای از طریق اینترنت، سی‌دی کتاب‌شناسی و نمایه برای مراجعان؛
8.    ارایه خدمت به مراجعان مخزن تالارها و مخازن منابع و ارایه خدمات مشاوره‌ای به اعضای کتابخانه‏ها جهت دسترسی سریع و آسان به منابع؛
9.    وجین منابع تالارها و مخازن با هماهنگی مقام مافوق؛
10.    مشارکت در رف‏خوانی و وجین منابع کتابخانه‏های پژوهشگاه؛
11.    تهیه و تنظیم فهرست منابع وجینی و ارایه به مقام مافوق؛
12.    بررسی و پیشنهاد خرید منابع مورد نیازها تالارها و مخازن به ویژه استخراج کسری‌ها کتب دوره‌ای و درخواست خرید؛
13.    تطبیق موجودی فیزیکی منابع با اطلاعات پایگاه و شناسایی منابع مفقودی؛
14.    گزارش وجود نقص فنی و محتوایی در سیستم‏های کتابخانه‏ای به مقام مافوق؛
15.    تدوین برنامه سالانه برابر شرح وظایف، سیاست‏ها و اولویت‏های پژوهشگاه؛
16.    حفظ محرمانه ‏بودن داده‏ ها و تهیه پشتیبان از اطلاعات مربوط به صورت مستمر و ذخیره‏ سازی در محل مناسب با نظر مقام مافوق؛
17.    تهیه پیش ‏نویس‎های لازم جهت پاسخ نامه ها؛
18.    تهیه گزارش‎ های  آماری-تحلیلی در امور مربوط و ارایه به مقام مافوق؛
19.    انجام سایر امور محوله مرتبط با پست سازمانی.

 برای دریافت اطلاعات تفصیلی فایل پیوست را مطالعه کنید.

منبع: تولید محتوای معاونت پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
فايلها
معرفي اداره کتايخانه و اسناد آذر ماه 1400.pdf 637.511 KB
کلمات کليدي
اداره, کتابخانه ها و اسناد
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 9416
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما