در راستای برنامهریزی برای رسیدن به چشمانداز طراحیشده دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در سال 1380 معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی به بازنگری و اصلاح ساختار، اهداف و خط مشی های خود پرداخت و سرانجام چشم انداز و سیاست های خود را تنظیم و بازتدوین کرد. هدف اصلی در این مرحله، ساماندهی مجموعه ظرفیت های پژوهشی دفتر در قالب یک پژوهشگاه بزرگ اسلامی بود.
پس از چند سال پیگیری، سرانجام با تصویب چهار پژوهشکده در شورای عالی گسترش، مجوز قطعی تأسیس «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گرفته شد و هم اکنون علاوه بر پژوهشکدههای فلسفه و کلام اسلامی، فقه و حقوق، تاریخ و سیره اهل بیت (ع)، علوم و اندیشه سیاسی، و مهدویت و آیندهپژوهی، با چند مرکز و گروه تحقیقاتی، از جمله «مرکز فرهنگ و معارف قرآن»، «مرکز مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی» «مرکزاخلاق و تربیت» و «مرکز احیای آثار اسلامی» مشغول به فعالیت است.
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به «تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی» و «تبیین باور، بینش و ارزشهای اسلامی و انقلابی» اهتمام می ورزد و با بهره مندی از استادان حوزه و دانشگاه و محققان فاضل و نواندیش حوزه علمیه، می کوشد به عنوان «نماد روشنفکری حوزه» به تولید اندیشه مترقی دینی و پشتیبانی نظری از اندیشه و فرهنگ دینی و نظام اسلامی بپردازد.
یکی از ویژگی های مهم پژوهشگاه، در کنار اجرای دیگر طرحهای علمی و پژوهشی خرد، اجرای پروژه های کلان و ملی، ازجمله: دایرةالمعارف بزرگ قرآن کریم، فرهنگ قرآن، تاریخ اندیشه سیاسی متفکران اسلامی، فرهنگنامه مؤلفان اسلامی، اصطلاحنامه علوم اسلامی (تزاروس)، دایرۀالمعارف فلسفه دین، دانشنامه اهل بیت(ع)، دانشنامه متکلمان شیعه، دانشنامه اصولیان شیعه، احیای مجموعه آثار اندیشمندان شیعه و... است که «نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» افتخار آمادهسازی و نشر آنها را داشته و دارد.
«نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی»، از زیرمجموعههای موفق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که عوامل چندی سبب شکلگیری و تأسیس آن از زمستان 1384 شده است؛ از آن جمله میتوان به فراوانی آثار تولیدشده، ضرورت عرضه هر چه سریعتر و تأکید بر کیفیت متناسب آثار و سرعت بخشیدن به انتشار و عرضه آثار پژوهشکدهها و واحدهای پژوهشی اشاره کرد.
این نشر تا به امروز موفق به انتشار 433 پژوهش (که مجموعا در 543 مجلد و 701 مسلسل) ارزنده و دریافت 105 جایزه و رتبه ملی و بینالمللی شده است که از آن جمله، میتوان به: برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران (1387و1393و1394)، ناشر برگزیده و نمونه کتاب سال حوزه (1386، 1389، 1391، 1392 و 1393) برگزیده متعدد کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران (1387ـ1393) و برگزیدگی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با عنوان «مؤسسه پژوهشی برتر» در جشنواره بینالمللی فارابی (1389) اشاره کرد.
آنچه در کتابچه پیشرو پیشکش شده است، فهرست موضوعی و کامل نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که برای آگاهی و راحتی گزینش شما فرهیخته گرامی تدوین و تنظیم شده است. امید که به کار آید.
شرح وظایف همکاران اداره نشر
1. رییس اداره ( محمدباقر انصاری)
آگاهی از اهداف، خطمشیها، سیاستها و برنامههای آموزشی و فرهنگی دفتر و اتخاذ سیاستهای اجرایی هماهنگ با آن؛
آگاهی از قوانین و مقررات، آییننامهها و دستورالعملهای چاپ و نشر؛
ایجاد هماهنگی و ارتباط با گروههای آموزشی و پژوهشی و جمعآوری آمار و اطلاعات آثار آماده چاپ؛
ایجاد هماهنگی و ارتباط با مراکز انتشاراتی و جمعآوری اطلاعات لازم در زمینه انتشار آثار؛
برآورد میزان و نوع لوازم مورد نیاز جهت انتشار محصولات پژوهشی؛
انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه امور انتشارات؛
برنامهریزی جهت پشتیبانی فنی و محتوایی محصولات آماده چاپ؛
نظارت بر ویرایش کتب و مجلات آماده چاپ؛
انجام سایر امور محوله مرتبط با پست سازمانی.
2. متصدی امور دفتری( شکرالله آقانژاد)
آگاهی از اهداف، خطمشیها، سیاستها و برنامههای اداری و مالی دفتر؛
اطلاع از قوانین و مقررات، آییننامهها و دستورالعملهای اداری؛
انجام امور مربوط به جلسات و یادداشت خلاصه مذاکرات و تنظیم صورتجلسه؛
دعوت از مسئولین و مقامات ذیربط جهت شرکت در جلسات برابر دستورات مافوق؛
ارجاع نتایج صورتجلسه به مبادی ذیربط؛
پیگیری اجرای تصمیمات جلسات و اقدامات محولشده به سایر واحدها؛
انجام پیگیری لازم در مورد اقدامات اداری تا حصول نتیجه؛
بررسی و تنظیم آمار و اطلاعات جمعآوریشده و تهیه گزارشات لازم در مورد آنها؛
تهیه نمودارها و جداول مورد نیاز؛
تهیه پیشنویسهای لازم و حک و اصلاح آنها؛
انجام سایر امور محوله مرتبط با پست سازمانی.
3. کارشناس مسئول ویراستاری (عباس جباری مقدم)
آگاهی از اهداف، خطمشیها، سیاستها و برنامههای مطبوعاتی دفتر؛
اطلاع از قوانین و مقررات، آییننامهها و دستورالعملهای پژوهشی و ویرایشی؛
شناسایی و بهکارگیری ویراستارهای مجرب به منظور انجام امور ویرایشی آثار پژوهشگاه؛
بررسی آثار پژوهشی به منظور تعیین سطح و نوع ویراستاری مورد نیاز؛
تعیین ویراستار مناسب برای آثار و عقد قرارداد به منظور انجام ویرایش؛
نظارت بر روند ویراستاری کلیه آثار پژوهشی؛
ارزیابی اثرهای ویرایششده و تأیید آن برای چاپ اثر؛
تهیه بانک اطلاعاتی از ویراستارها؛
انجام سایر امور محوله مرتبط با پست سازمانی.
4. کارشناس امور مجلات پژوهشگاه( محسن پارسایی اصل)
مدیریت امور اداری و مالی مجله تحت نظارت مدیر مسئول؛
برنامهریزی و هدایت امور اجرایی مجله؛
ایجاد هماهنگیهای لازم بین سردبیر، مدیر مسئول و اعضا هیأت تحریریه؛
هماهنگی و برگزاری جلسات هیأت تحریریه؛
ایجاد هماهنگیهای لازم بر فرایند سفارش مقاله و گزارش علمی؛
مدیریت امور تایپ، صفحهآرایی و طراحی جلد مجله؛
برنامهریزی جهت ساماندهی فرایند توزیع نشریات؛
تشکیل بانک اطلاعات تخصصی در حوزه نشریات؛
تدوین برنامه تفصیلی و عملیاتی مجله؛
انجام سایر امور محوله مرتبط با پست سازمانی.
5. کارشناس فنی چاپ ( محمد حسین علی رشیدی)
آگاهی از اهداف، خطمشیها، سیاستها و برنامههای پژوهشی دفتر؛
اطلاع از قوانین، مقررات، آییننامهها و دستورالعملهای فنی چاپ؛
همکاری در ارزیابی و بررسی فرآیند چاپ و نحوه فعالیت چاپخانه؛
تهیه و ارایه طرحهای پیشنهادی به منظور بهبود روشهای چاپ؛
استفاده از اطلاعات و منابع فنی در مورد مشخصات و ویژگیهای کلی و جزیی امور چاپی؛
برقراری ارتباط با مراکز چاپ و لیتوگرافی و کسب تجارب لازم؛
نظارت کامل بر مراحل مختلف چاپ آثار پژوهشی؛
کنترل زینگهای گرفته شده از لحاظ نوع زینگ و مرغوبیت؛
کنترل چاپ در هنگام انجام و بررسی کیفیت چاپ و اجازه برای ادامه کار؛
کنترل تای کتاب با توجه به شمیز یا گالینگور کتاب؛
نظارت بر اولین نمونه ترتیبشده کار قبل از صحافی و کنترل اولین نمونه طلاکوبشده و تأیید آن؛
کنترل هنگام صحافی و نظارت بر برش طبق استاندارد؛
سفارش بستن اورژینال طرح و کنترل مونتارهای آن؛
انجام سایر امور محوله مرتبط با پست سازمانی.
6. کارشناس مسئول بازرگانی و مالی( پرویز خادم)
آگاهی از اهداف، خطمشیها، سیاستها و برنامههای اداری مالی دفتر؛
اطلاع از قوانین، مقررات، آییننامهها و دستورالعملهای حسابداری و بازرگانی؛
ارتباط با مراکز پخش کتاب جهت ارایه آثار پژوهشگاه؛
معرفی آثار پژوهشکدهها در جشنواره، همایشها و مراکز فرهنگی، هنری؛
ارتباط مستمر با مراکز و سازمانهای فرهنگی جهت برقراری ارتباط با آنها؛
برنامهریزی مناسب جهت معرفی و فروش آثار منتشر شده پژوهشگاه در قالبهای مختلف تبلیغاتی؛
پیگیری درخواستها برای خرید آثار؛
پیگیری امور مالی مربوطه به نظارت بر آن؛
ارتباط و نظارت بر فروشگاههای قم و تهران؛
پیگیری و نظارت بر فرایند صدور حواله و قبض انبار کتابهای درخواستی مراکز خرید و سازمانها؛
ثبت و پیگیری قرارداد افرادی که با اداره نشر همکاری دارند.
7. کارشناس حسابداری( مهدی بهرام زاده )
آگاهی از اهداف، خطمشیها، سیاستها و برنامههای اداری مالی دفتر؛
اطلاع از قوانین، مقررات، آییننامهها و دستورالعملهای حسابدرای؛
انجام ثبت امور مربوط به دریافتها و پرداختها پس از اخذ دستورات از مقام مافوق؛
کنترل موجودی بانک و تهیه صورت مغایرت بانکی و صورتحسابهای درخواستی؛
نگهداری کلیه حسابهای بانکی و تنظیم آنها در دفاتر قانونی؛
پیگیری وصول مطالبات و صدور اعلامیه حسابداری؛
صدور اسناد دریافت، پرداخت و هزینه و ثبت در دفاتر مربوط؛
ثبت اعتبارات اسنادی و سایر پیشپرداختها در دفاتر مربوط؛
تهیه فهرست اعتبارات مصوب و هزینههای انجام شده؛
انجام امور مربوط به تشخیص و تعیین سرفصل حسابها، تهیه تراز عملیات، تهیه و تنظیم حساب ماهانه در موعد مقرر و بررسی مغایرت آنها؛
تلفیق، تجزیه و تحلیل و ارایه خلاصه اطلاعات مالی به مقام مافوق؛
رسیدگی به پیش پرداختها، علیالحسابها و اسناد و مدارک دریافت، پرداخت و هزینه از نظر رعایت و اجرای قوانین و مقررات مالی؛
رسیدگی به وجوه برگشتی از محل علیالحسابها و پیشپرداختها و اعتبارات اسنادی؛
نظارت (سوپروایزری) برنامه قلم؛
پیگیریهای مربوط به بودجه و ارسال مستندات تا زمان دریافت بودجه؛
انجام سایر امور محوله مربتط با پست سازمانی.
8. کارشناس ارتباطات و نمایشگاهها( شکرالله آقانژاد )
آگاهی از اهداف، خط مشیها، سیاستها و برنامههای روابط عمومی دفتر؛
اطلاع از قوانین و مقررات، آییننامهها و دستورالعملها ی روابط عمومی؛
اطلاع از برنامهها همایشها و نمایشگاههای سالانه؛
تهیه و تنظیم برنامههای برگزاری مراسمها و سمینارهای تخصصی؛
گردآوری و تنظیم اطلاعات مربوط به همایشها، مراسم و سمینارهای علمی واحدهای پژوهشگاه؛
پیشبینی ملزومات اداری و مالی برگزاری نمایشگاهها، سمینارها و مکاتبه با مبادی ذیربط به منظور تأمین آن؛
نظارت بر امور اجرایی و برگزاری مراسمها، همایشها و سمینارها و رفع نارساییها؛
مطالعه در مورد معیارها و موزین و ضوابط برگزاری نمایشگاهها، همایشها و سمینارها؛
آگاهی از روشهای اجرایی، نحوه برگزاری،فنون و مهارتهای لازم و مقررات حاکم بر روابط نمایشگاهها، همایشها و سمینارها؛
طرحریزی و برنامهریزی و تهیه برنامه های رادیویی و تلویزیونی از سمینارها، مراسم و نمایشگاهها؛
طراحی و تولید هدایای تبلیغاتی برای اهدا به مخاطبان؛
پیشبینی اعتبارات مورد نیاز اجرای همایشها و نمایشگاهها و مکاتبه با مبادی ذیربط به منظور دریافت آن؛
پشتیبانی نرمافزاری و سختافزاری از همایشها و نمایشگاهها؛
ارتباط مستمر با سازمانها، وزارتخانهها و سازمان صدا و سیما جهت ایجاد هماهنگی در برگزاری همایشها و سمینارهای تخصصی؛
انجام سایر امور محوله مرتبط با پست سازمانی.
9. کارشناس فنی آمادهسازی نشر( فرید بختیاری زاده)
برقراری ارتباط با مؤلفان، دریافت سافرشات و انجام امور چاپ و نشر؛
همکاری با مراکز چاپ و نشر در جهت بهبود امور چاپ و نشر و انجام پشتیبانیهای لازم؛
کنترل و نظارت بر محتوایی مطالب و آمادهسازی آن جهت چاپ و نشر؛
پیگیری امو مربوط به چاپ و نشر مجلات و کتب دفتر؛
تهیه آمار و اطلاعات از مراکز انتشاراتی طرف قرارداد دفتر؛
ارزیابی و تجزیه و تحلیل فعالیتها و عملکرد مراکز انتشاراتی بهمنظور انعقاد قرارداد؛
نظارت بر عملکرد و فرآیند نشر محصولات پژوهشی دفتر و انجام اقدامات اصلاحی؛
ارزیابی محتوایی و کیفی متون چاپ شده با همکاری بخشها و شورای تخصصی؛
انجام امور مربوط به قراردادهای تألیف، ترجمه، داوری، ویرایش، تایپ و صفحهآرایی؛
انجام امور قراردادهای چاپ، تهیه فیلم، زینگ، لیتوگرافی، طرح جلد و صحافی؛
انجام امور مربوط به خانه کتاب، شابک، اخذ فیپا از کتابخانه ملی؛
انجام سایر امور محوله مرتبط با پست سازمانی.
10. کارشناس امور توزیع( محمد مهدی شریعتی )
بررسی و ارزیابی کمی و کیفی کتابها و نشریات چاپ شده؛
تهیه و تدوین آرشیو کاملی از مشخصات ناشران بهمنظور ایجاد روابط در امر توزیع؛
تدوین فهرست کتب و نشریات جدید الانتشار و مناسب برای توزیع؛
تهیه گزارشات فصلی و سالانه از وضعیت کتب و نشریات منتشره و توزیع آنها؛
تهیه و تنظیم اعتبارات مورد نیاز برای تأمین آثار مورد نیاز برای توزیع؛
همکاری در امر سفارش تحقیقاتی جهت بهبود بخشیدن وضعیت کتاب و نشریات دفتر؛
شرکت مستمر در جلسات و انجمنهای مربوط به نشر و توزیع کتاب و نشریات و ارایه گزارش لازم؛
تهیه، ارایه، اجرا و پیشنهاد شیوهنامههای مربوط به امر توزیع و اجرای آنها به همکاری مشترکین؛
نظارت بر تحویل و بستهبندی و حمل و توزیع منظم و سریع کتب و نشریات به مشترکین؛
بررسی نیاز فرهنگی، ملی، قومی و مذهبی جامعه و ارایه گزارشهای لازم جهت تولید کتب و نشریات متناسب با نیازها؛
انجام سایر امور محوله مرتبط با پست سازمانی.
11. متصدی انبار( محمد فرضی )
آگاهی از اهداف، خطمشیها، سیاستها و برنامههای اداری مالی دفتر؛
اطلاع از قوانین و مقررات، آییننامهها و دستورالعملهای انبارداری؛
شناخت سیستمها و روشهای طبقهبندی و کدگذاری و طرح استقرار کالا و مواد در انبار؛
طبقهبندی ابزار آلات و دستگاههای مختلف فنی و نگهداری آنها؛
تحویل و کنترل کالاهای وارده و ثبت و امضای فرمهای مربوط؛
تطبیق کالاهای خریداریشده با نمونه اصلی و تحویل به انبار؛
تحویل کالاها و مواد مصرفی به واحدها طبق ضوابط؛
رسیدگی و صورتبرداری از موجودی اموال؛
حفظ و نگهداری اموال و کالاها از خطر فاسدشدن، شکستگی و سایر خطرات احتمالی؛
صورتبرداری از موجودی اموال در فواصل معین و دقت در شمارش، بستهبندی و حمل کالاها؛
انجام سایر امور محوله مرتبط با پست سازمانی.
آثار نشر یافته دفتر تبلیغات اسلامی هفته پژوهش 1397 تا هفته پژوهش 1398
به روزشده در سایت پژوهشگاه در تاریخ: 27 دی ماه 1398