معاون پژوهشی دفتر تبیلغات اسلامی مطرح کرد؛

رویکردهای امام موسی صدر در تمدن سازی اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی امام موسی صدر را جدا کننده چهار لایه مهم در فهم دین دانست و گفت: سیاست های کلان، سیاست های بخشی، آموزه های تاکتیکی و تکنیکی از جمله آن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکا، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی در مراسم رونمایی از «پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام موسی صدر» که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهارداشت: امام موسی صدر یک رهبر اقتدار آفرین است و نگاهش به اسلام و رهبری و امت اسلامی و دولت اسلامی اقتدار آفرین است.
وی افزود: ایشان وقتی هم به لبنان می‌ روند و وضعیت شیعیان را می‌ بینند آرام و قرار ندارند تا وضع آنها را اصلاح کنند و موجب عزت شیعه در لبنان شدند و در حقیقت عزت آفرین شدند؛ نگاهی که بیش از هر زمانی امروز به آن نیاز داریم.
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز داشت: امروز نسبت به چهل سال قبل خیلی جلوتر آمده ایم و اگر پیروان اهل بیت(ع) در دنیا اقتدار و عزت دارند محصول فعالیت های رهبران اقتدار آفرینی همچون امام خمینی(ره) و امام موسی صدر و دیگر علما و بزرگان و امروز رهبر معظم انقلاب است.
وی با بیان این که نوع نگاه به آموزه های اسلامی می‌ تواند ذلیلانه یا مقتدرانه باشد، گفت: وقتی خداوند در قرآن می‌ فرماید: «برای کافران علیه مؤمنین بزرگی نیست» برخی گفته اند این مربوط به روز قیامت است در حالی که نفی سبیل و سلطه کفار بر مسلمانان در همه شؤون دنیوی وجود دارد.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی امام موسی صدر را جدا کننده چهار لایه مهم در فهم دین دانست و اظهار کرد: یکی لایه سیاست های کلان بود که از جمله آن نفی سبیل، عدالت، قدرت نظامی بالا و تعاون بر تقوی است، حوزه دوم عرصه سیاست های بخشی است مثل آموزه های مربوط به سیاست، اقتصاد، خانواده و فرهنگ؛ ایشان از معدود متفکران اسلامی است که وقتی اجزاء دین را بیان می‌ کند می‌ گوید دین شامل چهار بخش اصول، فروع، اخلاق و فرهنگ می‌ شود از جمله ایشان در بخش اقتصاد به تولید و مهارت افزایی فکر می‌ کند.
وی خاطرنشان ساخت: بخش سوم در نظر ایشان آموزه های دینی تاکتیکی است تا شما سیاست های کلان و سیاست های بخشی را محقق کنید، از جمله تقیه یک امر تاکتیکی است و برای این که شما به هدف دین برسید در برخی موارد با مشکل مواجه می‌ شوید به شما اجازه می‌ دهند که تقیه خوفی یا مداراتی کنید و اجازه بازگشت از مسیر را ندارید.
 معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی با تأکید بر این که آخرین بخش در نظر امام موسی صدر بخش تکنیکی است، گفت: این بخش به خود رزمنده مربوط می‌ شود که در صحنه می‌ خواهد اقدام کند یعنی بخش چهارم کاملا فردی و شخصی است و شما در زندگی خود امام موسی صدر می‌ توانید این تکنیک ها را ملاحظه کنید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نمود روشن همگرایی، هماهنگی، همکاری، همبستگی و پیوستگی در اندیشه امام موسی صدر خاطرنشان کرد: این اصطلاحات برای امروز جامعه ما نیز اهمیت زیادی دارد و ما را به تمدن و امت سازی می‌ رساند.
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اضافه کرد: همگرایی در برابر واگرایی است به همین جهت است که ایشان اقدام به ساختن مسجد اهل سنت می‌ کند که در بمباران تخریب شده یا به کلیسا می‌ رود و با مسیحیان همراه می‌ شود چون ایشان در سیاست های کلان قائل به اصلی به نام همگرایی هست و آن را هم از قرآن کریم گرفته است.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی یادآور شد: هماهنگی در برابر تعارض قرار دارد، یکی این که خود نظر و عمل امام موسی صدر با هم هماهنگی دارد و دیگر این که در درون خانواده شیعی هماهنگی ایجاد می‌ کند که این کار را با فعالیت هایی از جمله مجلس اعلای لبنان انجام داد.
وی با اشاره به این که همکاری در برابر تنازع قرار دارد، گفت: یعنی به جای این که با هم دعوا کنیم که امکانات و منابع را به هدر می‌ دهد با هم تعاون و تبادل و همکاری داشته باشیم که این مسأله نیز در زندگی ایشان نمود ویژه ای دارد.
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همبستگی را در برابر وابستگی قرار داد و اضافه کرد: تمایز تفکر اسلامی از نظام سلطه این است که نظام سلطه همیشه به دنبال وابستگی هستند و می‌ خواهند جهان به بلوک شرق و غرب تبدیل شود ولی ما در الگوی همبستگی به دنبال انسجام هستیم برای تحقق اهداف متعالی که داریم؛ امام موسی صدر دنبال همبستگی است.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی ابراز داشت: همه این اندیشه ها در مسیر عدالت و ارزش های توحیدی است و الهی است ولی وقتی به رژیم صهیونیستی می‌ رسد محکم و قاطع می‌ ایستد و واژه شر مطلق را استفاده می‌ کند.
وی با بیان این که پیوستگی در برابر ادغام قرار دارد، عنوان کرد: امام موسی صدر می‌ گوید ما یک گونه نمی توانیم باشیم ولی یگانه می‌ توانیم باشیم، ما نمی توانیم در هم ادغام شویم ولی می‌ توانیم پیوسته باشیم.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: ارتباط واژه ها و مفاهیم با یکدیگر و همچنین چینش درست واژگان در اندیشه امام موسی صدر از جمله مباحثی است که در این پایگاه تخصصی مورد توجه قرار گرفته ولی این که تا چه میزان موفق بوده به نظر جامعه علمی بستگی دارد
منبع:اختصاصی/ایسکا
عكس هاي مرتبط :
كلمات كليدي : امام موسی صدر , پایگاه بازنمایی آثار امام موسی صدر , اخبار پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

تاریخ خبر: 1398/7/10 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 602 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 603
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما