به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی:

برگزاری کرسی ترویجی «فقه سیاسی و سازمانهای بین المللی» در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی

کرسی ترویجی «فقه سیاسی و سازمانهای بین المللی» با موضوع اصلی اصول و قواعد پاسخ‌دهی به مسائل و موضوعات مربوط به ارتباط سازمان‌های بین‌المللی با کشور اسلامی با ارائه حجة الاسلام والمسلمین روح الله شریعتی و نقد حجت الاسلام و المسلمین سید سجاد ایزدهی و جناب آقای دکتر علیرضا نائیج در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،سازمان‌های بین‌المللی امروزه از جمله نهادها و تشکیلات بین‌المللی است که در سطح خرد و کلان بین‌الملل بسیار تأثیرگذارند، سازمان‌ها علاوه بر این که در بهبود روابط کشورها تأثیر به سزایی دارند، بسیاری از رفتارها و عملکردهای بین‌المللی در عرصه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و غیره را مستقیماً برعهده دارند و از فعال‌ترین نهادهای بین‌المللی به شمار می‌روند.



امروزه سخن از صلح و امنیت جهانی، روابط بین‌املل، ارتباطات کشورها، معاهدات کلان جمعی، امور عام‌المنفعه، کمک به آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی و جنگ، آموزش‌های عمومی، و صدها موضوع دیگر بدون دخالت مستقیم یا غیرمستقیم سازمان‌ها معنا ندارد. به‌ طور کلی سازمان‌ها اهرم‌هایی قدرتمند در فعالیت‌های جهانی، منطقه‌ای و یا فعالیت در موضوعی خاص می‌باشند. سازمان‌ها گرچه به دولتی و غیر دولتی تقسیم می‌شوند ولی به دلیل حجم بالای سازمان‌های غیر دولتی و این که فقه سیاسی در سطح بین‌الملل بیشتر با روابط دولت‌ها مرتبط است تا NGO ها؛ لذا به بحث سازمان‌های دولتی بین‌المللی پرداخته خواهد شد.
امروزه پیوستن کشورهای اسلامی به برخی از سازمان‌های بین‌المللی امری اجتناب‌ناپذیر است؛ بدین جهت لازم است دیدگاه فقه در مسائل و موضوعات مختلفی که در رابطه با سازمان‌ها وجود دادر روشن شود، در این راستا بهترین راه، کشف قواعد و اصولی فقهی است که ما را در راه‌یابی به مسایل و موضوعات سازمان‌ها از نگاه فقه امداد می‌نماید.
در ادامه به این سؤال اصلی پرداخته شد که از نگاه فقه چه اصول و قواعدی برای پاسخ‌دهی به مسائل و موضوعات مربوط به ارتباط سازمان‌های بین‌المللی با کشور اسلامی وجود دارد؟

جلسه با پاسخ به موارد مطرح شده توسط ناقدین حاضر در جلسه به پایان رسید.


 
منبع:پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
كلمات كليدي : اخبار پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی

تاریخ خبر: 1401/4/11 شنبه
تعداد بازدید کل: 203 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 204
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما