به همت پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار گردید:

سمینار علمی «بررسی جامعه‌شناختی عوامل ضعف صداقت براساس آموزه‌های قرآن»

سمینار پایانی پروژه موظفی دکتر سیدعلی نقی ایازی با عنوان «بررسی جامعه‌شناختی عوامل ضعف صداقت براساس آموزه‌های قرآن»  به همت گروه پژوهشی قرآن و مطالعات اجتماعی روز چهارشنبه 10 دی ماه از ساعت 12 همزمان به صورت حضوری در اتاق جلسات تخصصی پژوهشکده اسلام تمدنی و مجازی در قالب وبینار برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) در این جلسه دکتر سیدعلی نقی ایازی مجری پروژه، دکتر محمدباقر آخوندی ناظر علمی پروژه، آقای دکتر سیدمصطفی احمدزاده رئیس پژوهشکده و سرپرست گروه قرآن و مطالعات اجتماعی، آقایان محمد بهرامی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد خامه‌گر، دکتر سیدمحسن میرسندسی اعضای هیئت علمی گروه پژوهشی قرآن و مطالعات اجتماعی، و  آقای مجتبی فانی رئیس ادارۀ امور پژوهشی پژوهشکدۀ اسلام تمدنی حضور یافتند.
در ابتدا آقای اویس استادی کارشناس امور پژوهشی، گزارشی دربارۀ فرآیند انجام پروژه و مراحل نظارت ارائه دادند.

سپس مجری پروژه آقای دکتر ایازی استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گزارشی از محتوای ارائه شده در این پروژه را ارائه کرد. وی اظهار داشت : ضعف صداقت و کم رنگ شدن اعتماد، سرمایه اجتماعی را از بین برده و کل نظام اجتماعی را مختل کرده، به شکلی که سیستم نمی تواند به خوبی به کار خود ادامه دهد ، این مساله ادامه حیات را براي نظام اجتماعی مشکل می کند. متأسفانه در جامعه امروز ایران، نه تنها عدم صداقت در غالب سطوح جامعه به وفور یافت می شود که رفته رفته به یک هنجار و به نوعی ، از لوازم گریزناپذیر زندگی تبدیل شده است. قرآن به عنوان فرهنگ مکتوب جامعه مسلمین،می تواند در جهت شناسایی، عوامل و ریشه ها و آثار و تبعاتی که این نارسایی ایجاد می کند ارائه طریق نموده و راه حل ها و پیشنهاداتی به منظور ارتقاي صداقت عرضه نماید. پرسش اصلی تحقیق این است که علل اجتماعی ، زمینه‌ ها و شرایط و آثار وقوع ضعف صداقت در آموزه هاي قرآن چیست؟ 
عضو هیئت علمی گروه قرآن و مطالعات اجتماعی در ادامه پیرامون روش پژوهش نیز ابراز کرد: روش مورد استفاده در این تحقیق،کیفی بوده که به تناسب مسئله تحقیق ، تجربة  پژوهشگر و دیگر جوانب در فرایند پژوهش از آن استفاده شده است. نظریه زمینه ای Grounded theoryیکی از روش های تحقیق کیفی است که به طور مشخص مورد استفاده قرار گرفته است. به دليل عدم استخراج الگویی از تعامل دلایل ضعف صداقت در منابع دینی، به نظر می رسد بتوان با استفاده از روش پژوهش کیفی و بالاخص بهره مندی از تکنیک نظریه زمینه ای الگوی دلایل ضعف صداقت را از منابع دینی استحصال کرد. 
وی افزود: نحوۀ کاربست این روش در موضوع تحقیق نیز بدین شرح بوده است: ابتدا آیاتی که در خصوص عوامل، شرایط، زمینه ها، پیامد و آثار، آسیب شناسی و..... ضعف صداقت مطالبی ارائه کرده اند، شناسایی شد.  با توجه به مفهوم ظاهری این دسته از آیات عملیات کدگذاری باز دربارة آن ها انجام شد. بدین معنا که کدی متناسب با سیاق آیه به آن می دهیم، در ادامه چنانچه سیاق ظاهری پذیرنده کد نباشد، یعنی مفهوم ظاهری دلالت روشن و واضحی از آن استنباط نشود، به آن دسته از تفاسیری که در بیان معنوی مفاهیم آیه دلالت روشن تری می کند مراجعه کرده و کد انتسابی را بر اساس آن گزاره تفسیری ارائه می کنیم. (کد گذاری باز آیات) در مرحلۀ بعد محتوا  و ابعاد هر یک از مقولات و مفاهیم ترسیم می شود و نهایتا الگوی ارتباطی محتوا و بعد ناظر به آن ، تحلیل می شود (کدگذاری محوری آیات) در نهایت کدگذاری گزینشی آیات مبتنی بر یکپارجه سازی تعاملی است که میان تحلیلگر و داده ها رخ می‌دهد.
پس از توضیحات مجری محترم، ناظر علمی پروژه آقای دکتر محمد باقر آخوندی عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند که به صورت برخط و در قالب وبینار در جلسه حضور یافت، ضمن قدردانی از تلاش های مجری محترم ، عنوان کرد: اصولاً انجام پژوهش های جامعه شناختی در موضوعات قرآنی امری بسیار مهم است ک حتماً باید تحسین و تمجید شود چون امروز این گونه آثار در حوزۀ قرآن به دلایل مختلف بسیار کم انجام می شود، بنابراین باید از آنها پشتیبانی کرد. سپس ایشان از مجری محترم به سبب تلاش های فراوان تشکر کرده و ابراز داشتند که آیات بسیار زیادی در موضوع مورد بحث در این پژوهش بررسی شده اند و محقق محترم به تفاسیر مهمی نیز مراجعه کرده اند که این دو نکته از نقاط قوت کار ایشان می باشد. در نهایت، ناظر محترم اذعان داشتند خروجی فعلی از نظر ایشان کامل بوده و پس از طی مراحل ارزیابی مطابق با ضوابط پژوهشگاه قابل انتشار خواهد بود. 

پس از اتمام بیانات ناظر علمی پروژه، دکتر احمدزاده سرپرست گروه قرآن و مطالعات اجتماعی نیز از زحمات عضو هیئت علمی گروه و ناظر علمی پروژه تشکر کرد و گفت: اگرچه کار بسیار ارزشمندی است، اما دو نکته باید لحاظ شود نخست اینکه اثر نیاز به ویرایش جدی دارد و دیگر اینکه در پایان کار باید مدلی افزوده شود که جمع بندی نتایج ارائه شده باشد.
در ادامه اعضای هیئت علمی گروه قرآن و مطالعات اجتماعی و همچنین آقای فانی نماینده محترم پژوهشکده در سمینار پژوهشی نیز نظرات خود را ابراز داشتند. در نهایت اتمام مراحل نظارت علمی پروژه اعلام شد و با اعلام ارزیابان پیشنهادی از سوی اعضای محترم هئیت علمی گروه، مقرر شد بر اساس مصوبه شورای پژوهشی پژوهشکده، اثر برای داوری در اختیار اساتید ارزیاب قرار گیرد.


 
منبع:پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
كلمات كليدي : اخبار پژوهشکده اسلام تمدنی , سمینار پروژه

تاریخ خبر: 1399/10/17 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 146 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 147
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما