حجت الاسلام رحیم کارگر مطرح کرد:

آینده‌پژوهی خانواده در ایران با تأکید بر سیاست‌های فرهنگی تحکیم آن

به گزارش خبرنگار ایسکا حجت الاسلام رحیم کارگر عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کتاب آینده‌پژوهی خانواده در ایران با تأکید بر سیاست‌های فرهنگی تحکیم آن که از پروزه های قطبی می باشد می گوید:


کتاب «آینده‌پژوهی خانواده در ایران با تأکید بر سیاست‌های فرهنگی تحکیم آن» در 600 صفحه ، توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر رحیم کارگر تالیف شده و از سوی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،  چاپ و منتشر شده است.
این کتاب یکی از پژوهشهای گسترده و کاربردی در زمینه آینده پژوهی خانواده در ایران و بررسی مسائل و مشکلات آن در آینده است که خانواده را از ابعاد مختلف و جامع مورد بررسی و پژوهش قرار داده است. این کتاب می‌کوشد با مطالعه روشمند آینده‌پژوهانه، تحولات و تغییرات و مسائل و چالش‌های آینده خانواده را شناسایی کند و برای حل مسئله‌های اولویت‌دار، سیاست‌های مناسب فرهنگی را پیشنهاد نماید.
در این راستا به مطالعه و بررسی روند تغییرات ارزشی خانواده  و نیز بررسی روندهای تغيير در  اطلاعات خانواده ؛ روندهای تغيير درکارکردهای خانواده ؛ روندهای تغییردر ساختار خانواده  و روندهای تغییر در ارتباطات (روابط) خانواده پرداخته  و نیروهای  پیشران موثر بر خانواده را در ابعاد مختلف آن ( پیشران های اجتماعی ،  فرهنگی ، فناورانه ، اقتصادی و حاکمیتی ) شناسایی نموده است.
سپس به  شناخت مسائل تحکیم خانواده مبادرت ورزیده و پیامدهای روند تغییرات در ارزش ها ، بینش و اطلاعات ، کارکردها  ، ساختار و ارتباطات خانواده بررسی و تبیین نموده است. در نهایت با توجه به مسائل پیش روی خانواده و اولویت بندی این مسائل به ارائه سیاست های فرهنگی تحکیم خانواده مبادرت ورزیده است.
در این راستا با بهره‌مندی از آموزه‌های مهدویت، ضمن پرداختن به وضعیت خانواده در آخرالزمان و عصر ظهور، به ترسیم چشم‌انداز مطلوب خانواده برای جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد. در واقع به كمك روش‏ها و ابزار آينده پژوهى، دورنماى وضعيت خانواده را در آينده به دست آورده و بر اساس احتمالات و سناريوهاى مختلف مسائل و مشکلات اصلی را شناسایی نموده و سياست‏هاى اجرايى مناسبى را جهت  تدوين، تصويب و اجرا توصیه می کند.
یکی از مشکلات اساسی در مورد خانواده، نبود چشم انداز روشن از خانواده مطلوب و آرمانی در ایران و عدم توجه به الگوی آرمانی دین (بخصوص آرمانشهر مهدوی) در این زمینه است  که پژوهش حاضر با مراجعه به روایات مهدویت و شناخت مولفه های اصلی خانوده در اسلام به این امر مهم می پردازد.

 
منبع:پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
عكس هاي مرتبط :
كلمات كليدي : اخبارپژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه , حجت الاسلام رحیم کارگر , معرفی کتاب آینده‌پژوهی خانواده در ایران با تأکید بر سیاست‌های فرهنگی تحکیم آن

تاریخ خبر: 1398/1/27 سه‌شنبه
تعداد بازدید کل: 494 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 495
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما