گزارش کامل نوبت صبح همایش علمی سیره امام رضا علیه السلام؛ آموزه ها و کارکردها



مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی خبر داد؛ رونمایی از هشت کتاب اثر فاخر با محوریت سیره امام رضا(علیه السلام) در دهۀ کرامت رضوی
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از رونمایی هشت اثر فاخر با محوریت سیره امام رضا(علیه السلام) در دهۀ کرامت رضوی، خبر داد.


حجت‌الاسلام دکتر سید محمود مرویان حسینی، فرصت دهۀ کرامت را زمینه‌ای برای فعالیت‌ها و خدمات گوناگون پژوهشی دانست و عنوان کرد: خوشبختانه امروز در حوزه‌های مختلف پژوهشی شاهد پیشرفت‌‌ هستیم و کارهای تحقیقاتی در نظام اسلامی آهنگ جدی به خود گرفته است؛ در این بین بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نیز با تلاش پژوهشگران خود که از استادان و فارغ التحصیلان سطوح عالی حوزه و دانشگاه هستند، آثار فاخری تولید کرده است.

دکتر مرویان حسینی ادامه داد: امسال همزمان با ایام دهه کرامت رضوی، رونمایی و معرفی آثار برتر رضوی منتشر شده با موضوع امام رضا(علیه السلام) را در دستور کار داریم.

وی تصریح کرد: کتاب‌های «تزئینات معماری بارگاه حضرت رضا(علیه السلام)»، «گزیده‌نامۀ حکمت رضوی» به زبان انگلیسی، «اطلس تاریخی سادات»، «زیارت و زندگی» و ... از جمله این آثار است.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: کتاب «تزئینات معماری بارگاه حضرت رضا(علیه السلام)» مجموعه‌ ارزشمندی است که هدف از آماده‌سازی آن، پر کردن بخشی از خلاءهای موجود در حوزۀ مطالعات هنر و معماری حرم مطهر رضوی و بر طرف کردن نیازهای پژوهشی محققان در این زمینه است.

وی تصریح کرد: کتاب «امام رضا(علیه السلام) دانای خاندان محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)» نیز که به همت گروه فرهنگ و سیرۀ رضوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نگاشته شده، به بیان شخصیت علمی آن امام همام همراه با جستاری دربارۀ زیارت پرداخته است.

دکتر سید محمود مرویان حسینی همچنین، کتاب «اطلس تاریخی سادات» را از دیگر آثار تازه منتشر شده این مرکز برشمرد و تصریح کرد: این اثر مجموعه هفت جلدی است که نخستین جلد آن در مورد سادات منطقه زنجان و ابهر است.

وی با بیان اینکه این کتاب‌ها به‌‌همت استادان دانشگاهی و  فرهیختگان حوزوی، از سراسر کشور تهیه می‌شود، افزود: تاکنون افزون بر 210 اثر با عنوان فرهنگ رضوی با موضوعات زیست‌نامه حضرت رضا(علیه السلام)، خصائل امام، آستان قدس رضوی، اماکن متبرکه و زیارت‌ در بنیاد پژوهش‌های اسلامی به زیور طبع آراسته شده است.




مسئول نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم: سیره پژوهی بین حوزویان به دغدغه تبدیل نشده است.
مسئول نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم با بیان اینکه سیره پژوهی بین ما به یک دغدغه تبدیل نشده است، از پژوهشگران حوزوی خواست نسبت به سیره پژوهی اهتمام بیشتری داشته باشند.


به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، حجت الاسلام راد، صبح یکشنبه در همایش علمی سیره امام رضا(علیه السلام)، آموزه ها و کارکردها که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، هدف از برگزاری این همایش را احیای امر اهل بیت(علیهم السلام) دانست و ابراز داشت: این همایش به بررسی آموزه های سیرۀ امام رضا(علیه السلام) می پردازد و به دنبال ترویج و تثبیت گفتمان سیره پژوهی در بین نخبگان حوزوی است.

او با ذکر این مطلب که سیره پژوهی بین ما به یک دغدغه تبدیل نشده است، تاکید کرد: لازم است نخبگان حوزوی و پژوهشگران به تحقیق و تتبع در باب سیره ائمه معصومین(علیهم السلام) بپردازند.

مسئول نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم  افزود: وجه تمایز این همایش از سایر برنامه های جشنواره دهه کرامت، رویکرد پژوهشی و علمی آن است.

راد با بیان اینکه هدف نهایی این همایش تکریم دهه کرامت است، گفت: دهه کرامت به دهه معرفت و جشن تبدیل شده و امیدواریم بتوانیم آموزه های امام رضا(علیه السلام) را از سیره ایشان استخراج و در زندگی استفاده کنیم.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرسول مهاجری دبیر انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم، ضمن تبریک دهه کرامت سالروز میلاد کریمه اهل بیت(سلام الله علیها) گفت: دهه کرامت امسال برای انجمن های علمی حوزه دهه دیگری است و برپایی مشترک این همایش همزمان با سالروز میلاد کریمه اهل بیت(علیهم السلام) بخشی از برنامه های این دهه است.

دبیر انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم تصریح کرد: همایش تخصصی سیره امام رضا(علیه السلام) اولین همکاری مشترک و تخصصی انجمن های علمی حوزه و بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی است.

او افزود: همچنان که مهر و ماه را نمی توان در هیچ سرزمینی حبس کرد لذا تابش معرفت رضوی را باید در مقیاس فرا ملی و بین المللی رقم زد و بر این اساس شاید این اولین همکاری مشترک بین دو نهاد علمی باشد اما آخرین نیست و تازه آغاز راه است.

مهاجری گفت: تشکیل دبیر خانه مشترک همکاری و برگزاری مشترک همایش های تخصصی در خصوص امام رضا(علیه السلام)، برگزاری منظم کرسی های علمی و هم اندیشی در مراکز عالی استان ها در طول سال، طرح گفتمان انقلاب، راه  اندازی ستاد سراسری خادمان حوزه و انقلاب اسلامی از جمله ده ها طرح است اجرا خواهد شد.

او ابراز داشت: این همایش به شکل کارگاه یک روزه امام شناسی برگزار می شود و به شرکت کنندکان گواهی علمی از سوی بنیاد علمی پژوهش های اسلامی اعطا می شود

دبیر انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم  افزود: در برنامه صبح همایش اساتید برجسته حوزه به مباحث قرآنی و کلامی زندگی امام رضا(علیه السلام) می پردازند و در نوبت عصر به مباحث تاریخی و سیاسی نیز پرداخته می شود.


حجت الاسلام دکتر مهدوی راد: روایات در سنجش با قرآن کریم مبیّن هستند.
استاد حوزه علمیه قم گفت: روایات در سنجش با قرآن مبین هستند و قرآن به ما هم در کشف صدور و هم در فهم ابعاد یاری می رساند.


به گزارش شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی راد ظهر یکشنبه در همایش علمی سیرۀ امام رضا(علیه السلام)، آموزه‌ها و کارکردها که با همکاری نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم، در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد در پنل قرآنی کلامی به سنجش روایات با قرآن در میراث امام رضا(علیه السلام) پرداخت و اظهار داشت: تأکید بر مرجعیت قرآن در همه معارف و در کنار میراث علوی در نگاه عالمان ما با زاویه های دید مختلفی چون تمدنی، انسانی و معرفتی همراه بوده است.

او با اشاره به دو حدیث از امام رضا(علیه السلام) در خصوص روزآمدی قرآن کریم افزود: روایات ائمه(علیهم السلام) در سنجش با قرآن برای ما دو سویه است و برخورد ما با اینها هم چند سویه می باشد، گاهی ائمه مستقیم آیه را تفسیر کردند و گاهی به گونه ای تفسیر کردند که ما یاد بگیریم چگونه باید خود تفسیر کنیم.

این پژوهشگر حوزوی توضیح داد: اگر روایات را با قرآن بسنجیم و بخواهیم به هدایت اهل بیت دست پیدا کنیم یک مسئله نقل است که در مطالعات دینی غالبا جایگاه سنت را در تفسیر، تبیین و مسیری را باز می کنند برای این که آیات را بفهمیم، وقتی این دو گوهر گران بها را هم سو می دانیم آن پرتو افکنی که روایت برای فهم آیات دارد را خواهیم دید اما به این نکته توجه چندانی نمی شود.

او در خصوص مرجعیت قرآن کریم گفت: روایات در سنجش با قرآن مبین هستند و قرآن به ما هم در کشف صدور و هم در فهم ابعاد یاری می رساند.

در ادامه، حجت الاسلام علی نصیری در این پنل اظهار داشت: حجم روایات ما به سوی روایات فقهی رفته است؛ مسئله آیات متشابه بسیار مهم است و خاستگاه بسیاری از انحرافات فرقه ای در جهان اسلام همین می باشد.

رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد به استفاده از برهان عقلی اشاره کرد و افزود: اهل بیت بارها به این اشاره کردند و عقل بسیار مود توجه امام رضا(علیه السلام) بود. وقتی از امام سؤال می شود که مگر خدا در حجاب می رود فرمود: خدا توصیف در مکان نمی شود و این پایه عقل است.

او در پایان بر روش بیانی قرآن، استناد به نزول تفسیری آیات، استفاده از روایات نبوی، استفاده از تاریخ صحیح و استفاده از ادبیات قرآنی تاکید نمود.


حجت الاسلام برنجکار: عقل و وحی ملازم یکدیگرند.
مسئول انجمن کلام حوزه ضمن ردّ هر نوع تفکیکی بین عقل و وحی گفت: هم وحی منبع است هم عقل و هر دوی اینها به هم نیاز دارند و بدون هرکدام از این دو گنجینه هایی که در این منبع است شناخته نمی شوند.


به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، حجت الاسلام رضا برنجکار ظهر یکشنبه در همایش علمی سیره امام رضا(علیه السلام)، آموزه‌ها و کارکردها که با همکاری نمایندگی قم بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد در پنل قرآنی کلامی، با بیان اینکه ما منابع دین را سه دسته می دانیم گفت: یکی از آن منابع، عقل است و آن را کاشف هم می دانیم علاوه بر آن این که گفته شد فضای عقل و وحی جدا است ما معتقدیم تفکیکی وجود ندارد بین عقل و وحی بلکه هرجایی وحی ورود کند عقل نیز حضور دارد.

رئیس پنجمین دوره انجمن کلام اسلامی حوزه با بیان اینکه تلقی رایج این است که عقل تا جایی ما را می برد و بعد از آن وحی کار خود را شروع می کند، افزود: معتقدیم این تلقی درست نیست و هرجا که عقل ورود می کند وحی هم می تواند ورود کند و بالعکس اما نحوه ورودها در حوزه های مختلف متفاوت است.

برنجکار گفت: ما معتقدیم اگر عقل و وحی باهم تعامل کنند می توانیم به معرفت دینی دست پیدا کنیم؛ وحی معلم عقل است و عقل مدرک وحی لذا کسی که خود را از عقل محروم کند از وحی محروم کرده و کسی که خود را از وحی محروم کند از عقل محروم کرده است و این نگاه در بین اصحاب امامیه تا قرن ۴ نگاه رایجی بوده است.

او ابراز کرد: ابن سکیت به امام رضا(علیه السلام) عرض کرد: امروز حجت بر مردم چیست؟ امام علیه السلام فرمود: همان خرد باشد که انسان به وسیله آن، راستگوی بر خدا را می شناسد و او را تصدیق می کند و از دروغ پرداز بر خدا آگاهی می یابد و او را تکذیب می کند، پس ابن سکیت گفت: به خدا سوگند که این همان پاسخ درست است.

عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران افزود: عقل وحیانی یعنی عقلی که تحت تعلیم اهل بیت قرار بگیرد برای این که گنجینه های خودش را متوجه شود و معتقدیم عقل فطری ماده اولیه است و باید ارتقا یابد و این عقل در محضر وحی و اهل بیت رشد پیدا می کند نه در محضر ارسطو و دیگران.

او تصریح کرد: در مورد ضرورت وجود امام و اینکه چرا وجود امام لازم است حضرت می فرماید: انسان ها کامل نیستند و خدا فقط کامل است پس عقل به وحی و امام نیاز دارد با این وجود، عقل نیاز به معلم دارد همانگونه که انسان های عاقل در تعلم ریاضیات و حل معادلات که امور عقلی است نیاز به معلم دارند و عقلی بودن مطلب دلیل بر بی نیازی معلم نیست.

برنجکار گفت: امام رضا(علیه السلام) در حوزه های مختلف خداشناسی که مباحث عقلی اند هم با منکران وارد بحث شدند و هم اصحاب را در این زمینه آموزش دادند.

او در پایان تأکید کرد: هم وحی منبع است هم عقل و هر دوی اینها به هم نیاز دارند و بدون هرکدام از این دو گنجینه هایی که در این منبع است شناخته نمی شوند.


مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی: امروز بیش از هر زمانی نیازمند رفتار کریمانه گروه های مختلف جامعه هستیم.
امروز بیش از هر زمانی نیاز به رفتارهای کریمانه گروه های مختلف داریم و بخش زیادی از آسیب های اجتماعی به علت کم توجهی به این امر در نظام اجتماعی ماست.


به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، حجت‌الاسلام سید محمود مرویان ظهر یکشنبه در همایش علمی سیره امام رضا(علیه السلام)، آموزه‌ها و کارکردها که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد،  با بیان اینکه بنیان رفیع فرهنگ و معارف  اسلامی بر پایه هایی استوار است که یکی از آن پایه ها مفهوم کرامت است، گفت: خدای متعال ربوبیت خویش را همراه با کرامت نموده است و اگر بخواهد تربیت و هدایت اتفاق افتد کرامت باید این مسیر را پشتیبانی کند همانگونه پیامبر اسلام هم رسالت را با کرامت طی نمود.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: قرآنی که اساس هدایت است خود کتاب کرامت است و خدای متعال انسان ها را با کرامت در این عالم خلق کرد که بخشی از آن کرامت تکوینی است و بخشی اکتسابی.

او به وجه تسمیه حضرت معصومه اشاره و تصریح کرد: اگر حضرت معصومه(سلام الله علیها) بانوی کریمه نام نهاده شده است این بی جهت نیست چون در سایه سار کرامت حضرت است که اولیای ما و حوزه علمیه قم رشد و نمو گرفت که امروز آثار و برکاتش سرتاسر عالم اسلام را در بر می گیرد.

مرویان با اشاره به اینکه کرامت امام رضا(علیه السلام) است که او را ولی نعمت مادی، معنوی و معرفتی مردم ایران قرار داده است، افزود: مفهوم کرامت مفهوم فردی و اخلاقی نیست بلکه مفهوم مهم اجتماعی در نظام سازی ارتباطات دنیای معاصر است.

او با بیان اینکه هرچه پیش می رویم جایگاه کرامت را در نظام ارتباطات انسانی جدی تر و بیش تر احساس می کنیم، گفت: کسی که احساس کرامت نفس بکند گذر از بحران های اخلاقی مقابله با شهوات نفسانی نیز برایش آسان می شود.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ابراز کرد: امروز بیش از هر زمانی نیاز به رفتارهای کریمانه گروه های مختلف داریم و بخش زیادی از آسیب های اجتماعی به علت کم توجهی به این امر در نظام اجتماعی ماست.

او خواستار توجه بیشتر به سیره علمی و رفتاری ائمه(علیهم السلام) شد و گفت: با توجه علمی و تخصصی به سیره های رفتاری اهل بیت به ویژه امام رضا(علیه السلام) فرهنگ زندگی و زیست انسانی دنیای معاصر در گروه معارف اهل بیت بیش از پیش باید فراهم شود.



 
منبع:سایت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
عكس هاي مرتبط :
كلمات كليدي : اخبار

تاریخ خبر: 1397/4/25 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 977 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 978
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما