در اولین روز از پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی؛

نشست بیان دستاوردهای پژوهشی پژوهشکده فقه و حقوق برگزار شد

نشست بیان دستاوردهای پژوهشی پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تشریح فعالیت های این پژوهشکده از سوی رییس و مدیران گروه های علمی آن برگزار شد.
نشست بیان دستاوردهای پژوهشی پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تشریح فعالیت های این پژوهشکده از سوی رییس و مدیران گروه های علمی آن برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین سیف الله صرامی «رییس پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» در نشست بیان دستاوردهای پژوهشی این پژوهشکده که در حاشیه پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد، با بیان این که پژوهش های این پژوهشکده در یک سال گذشته در دو قسم انجام شده است، اظهار داشت: یکی، پژوهش های نوشتاری است که به صورت سنتی از ابتدا در این پژوهشکده جریان داشته و به صورت کتاب و مقاله انجام می شده که در یکسال اخیر نیز انجام شده است که تا به حال در ۱۱۴ عنوان منتشر شده و برخی از عناوین در چند جلد انتشار یافته است.

وی گفت: دیگر پژوهش های این پژوهشکده به صورت پژوهش های گفتاری است که در سه قسمت نشست، هم اندیشی و کرسی صورت گرفته و پژوهشکده در این پژوهش ها نسبت به سال های گذشته فعال تر بوده است.
رییس پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: نشست های این پژوهشکده به مناسبت چهل سالگی انقلاب در مسأله فقه و حقوق و نشست های مربوط به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بود که از سلسله نشست های همایش ملی «بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی» می باشد.
وی افزود: هم اندیشی ها این پژوهشکده، مربوط به یک سری موضوعاتی می شود که در پژوهشکده به نام مطالبات رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده است. بخش دوم پژوهش های گفتاری، کرسی های ترویجی و تخصصی می باشد که پژوهشکده فقه و حقوق در کرسی های تخصصی پیشتاز بوده است.

سپس، حجت الاسلام والمسلمین صالحی «مدیر گروه مسائل فقهی و حقوقی پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» اظهار داشت: دو کتاب «تأثیر دیدگاه های فقهی بر قوانین کیفری» نوشته اسماعیل آقابابایی و «قراردادهای الکترونیکی از دیدگاه فقه و حقوق» اثر رسول مظاهری و محمدعلی خادمی کوشا در یک سال گذشته به چاپ رسیده است.
وی با اشاره به آثار در دست انتشار این گروه گفت: کتاب «حق بر توسعه» در دو جلد نوشته مهدی فیروزی، «موانع و نهادهای جایگزین اقامه حدود در عصر غیبت» تألیف سیدباقر محمدی و مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه در فقه و حقوق اثر اسماعیل آقابابایی در دست انتشار است.
مدیر گروه مسائل فقهی و حقوقی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: کتاب «موضوعات مستحدثه فقهی در خصوص دروغ» و «بررسی فقهی و حقوقی مشاور خانواده» از جمله آثار در دست تدوین در این گروه است.
وی افزود: بخش عمده کار این گروه در سال گذشته، کارهای مربوط به مناظرات و نشست های علمی است که بخشی از این ها مربوط به مطالبات رهبری است که در این خصوص سه نشست علمی برگزار کردیم.
حجت الاسلام والمسلمین صالحی اظهار داشت: بحث دیگر در خصوص مطالبات رهبری، خلق پول است که این مسأله آثار و مشکلات عدیده ای را در جامعه به وجود می آورد که مهم ترین اثر آن، ایجاد تورم است؛ خلق پول به این صورت است که بانک ها برای افراد یک سقف اعتباری در نظر می گیرند، بدون این که به افراد پولی را از طریق پول صوری و اعتباری انتقال کنند و پول به صورت فیزیکی منتقل شود و این مسأله مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. همچنین، «فقه و رانت و رابطه آن با عدالت» در نشستی بررسی شد.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبریان «مدیر گروه فلسفه فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» گفت: کتاب «احتیاط و رگه ها و ریشه ها» نوشته سعید ضیایی فر مجموعه گفتگوها است که حدود ۸۰۰ صفحه حجم دارد که به احتیاط به عنوان یکی از چالش های احکام شرعی در رساله ها پرداخته است که فراز و فرود هایی در طول تاریخ داشته است.
وی گفت: کتاب ترجمه مقدمه های ناظر مجموعه گفتگوهای ما است که مسئولیت پژوهشکده در این زمینه انجام شده و با همکاری بخش لبنانی مرتبط با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در حال انجام است که در سال آینده منتشر می شود.
مدیر گروه فلسفه فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: از کتاب های در دست تحقیق که در شرف اتمام است، مجموعه گفتگوهایی با عنوان حجیت و کارآمدی است که مشتمل بر چند مقاله و نشست است که با تکمیل آن، در سال آینده به پایان می رسد.
وی افزود: «روش های بهره گیری از اهداف دین در اجتهاد» مجموعه نشست و مقاله است که در سال آینده منتشر می شود؛ «ساختار مطلوب علم فقه» نوشته سید محمدرضی آصف آگاه است که در پایان سال به شورای پژوهشی تحویل داده می شود.
حجت الاسلام والمسلمین علی اکبریان اظهار داشت: کتاب «مبانی انسان شناختی علم فقه» نوشته سعید ضیایی فر از دیگر آثار این گروه است که در حال تدوین بوده و در دو سال آینده منتشر خواهد شد.
وی گفت: «جایگاه مبانی کرامت انسان» از مجموعه کرسی های ترویجی و مقالاتی است که در سال گذشته یک مقاله آن به پایان رسید و در حال انجام مراحل خود بوده و «تأثیر اندیشه اخباری بر فقه امامیه» از دیگر آثار این گروه می باشد که در حال انجام مراحل پایانی است.
مدیر گروه فلسفه فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: «تعامل فقه در موضوع شناسی»، «امور مربوط به طراحی و تدوین مسائل فقه هنر»، «روش شناسی و ظرفیت شناسی فقه امامیه» و... در حال انجام مراحل مربوط به قرارداد است.

همچنین، حجت الاسلام والمسلمین خادمی کوشا «مدیر دانش های وابسته به فقه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» اظهار داشت: قواعد استظهار از عرصه هایی می باشد که در فقه و اصول کمتر تلاش متمرکز فقهی و پژوهشی بر روی آن شده است که این پژوهشکده کتابی را در این زمینه با آیت الله هادوی تهرانی هماهنگ کردند و به پایان رساندند و امیدواریم که این کتاب منتشر شود و از جمله موارد نوآوری های این کتاب آن است که در خصوص قرینه شناسی تلاش متمرکزی شده است.
وی گفت: دومین فعالیت علمی این گروه در یک سال گذشته، کتاب «شمول عمومات و مطلقات نسبت به مسائل مستحدثه» است؛ در این خصوص هنوز کار روشی خاصی انجام نشده است و یک قسمت در این خصوص، روش بهره گیری از عمومات و مطلقات در مسائل مستحدثه می باشد که در قالب یک مقاله آماده شده است که دو مقاله از این مقاله برای مجلات آماده شده است؛ این پژوهش به اتمام رسیده و امیدواریم امسال مسائل تصویب و نشر آن به پایان برسد.
مدیر دانش های وابسته به فقه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: دانش قواعد فقه هنوز راه های تکمیلی زیادی دارد و از جمله مسائلی که گروه دانش های وابسته به فقه به دنبال آن است، انجام پژوهش هایی در این باره است.
وی افزود: یکی دیگر از فعالیت هایی که این گروه عهده دار آن شده، درس نامه روش تحقیق در علم و اصول است؛ هنوز کتابی در خصوص روش تحقیق در این علوم انجام نشده است؛ حجت الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی تدوین این درس نامه را بر عهده گرفت که امیدواریم که با پیگیری های گروه به نتیجه برسد.
حجت الاسلام والمسلمین خادمی کوشا اظهار داشت: یکی دیگر از تلاش های این گروه، روش شناسی علم اصول فقه است که جدای از مسأله روش تحقیق می باشد؛ طرح این مسأله دفاع شده و قرارداد آن نیز تنظیم شده است.
وی گفت: یکی از تلاش هایی که این گروه در دست اقدام دارد و هنوز به فرجام نرسیده، همایش «ظرفیت شناسی اصول فقه در مسائل مستحدثه» است؛ همایش مذکور با این هدف که بتواند هم روش هایی را در حل مسائل مستحدثه و عرصه هایی نو از اصول فقه در این مسائل به جامعه علمی معرفی کند، در حال پیگیری است.
* برگزاری ۱۹ کرسی هم‌اندیشی و نشست در پژوهشکده فقه و حقوق

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول نادری «رئیس اداره امور پژوهشی پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» با اشاره به اینکه این اداره فعالیت‌های اصلی خود را در قالب گروه‌ها دنبال می‌کند، تصریح کرد: در این مجموعه تلاش کرده‌ایم تا از توان پژوهشگران و اساتید به شیوه مطلوب بهره‌مند شویم.
وی با بیان به اینکه اهم فعالیت‌های پژوهشی پژوهشکده به پنج دسته تقسیم‌بندی شده است، افزود: نخستین دستاورد پژوهشکده ۶ اثر در دست نشر است و دستاورد دوم ۶۰ پروژه علمی می باشد که بیش از ۶۰ درصد این پروژه‌ها، قطبی و راهبردی هستند.
رئیس اداره پژوهش پژوهشکده فقه و حقوق اظهار داشت: سومین دستاورد پژوهشکده مقالات است که در سال گذشته ۳۰ مقاله در مجلات علمی و پژوهشی توسط اعضای هیأت علمی این پژوهشکده در موضوعات فقهی و حقوقی چاپ شده و چهارمین دستاورد نیز برگزاری کرسی‌ها و نشست‌های پژوهشکده است.
وی گفت: پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در راستای برگزاری نشست‌ها و به تعبیری فعالیت‌های شفاهی پژوهشی خود جهش چشمگیری داشته است؛ در سال گذشته، سه پیش اجلاسیه برای کرسی‌های تخصصی، یک کرسی تخصصی تأیید شده، سه کرسی ترویجی و چهار نشست هم‌اندیشی با موضوع مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی را برکزار کرده‌ایم.
حجت الاسلام والمسلمین نادری تصریح کرد: برگزاری ۹ نشست علمی با موضوع «چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی» و پیش نشست همایش «بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی» که به همت دفتر تبلیغات اسلامی در بهمن ماه برگزار می‌شود، از دیگر فعالیت‌های پژوهشکده فقه و حقوق بوده است.
وی با بیان اینکه در مجموع ۱۹ کرسی هم‌اندیشی و نشست در این پژوهشکده برگزار شده است، خاطرنشان کرد: پنجمین دستاورد، فضای مجازی و سایت پژوهشکده است که اطلاع‌رسانی و گزارش علمی سایر این نشست‌ها در سایت بارگزاری شده و تلاش کرده‌ایم تا اطلاعات این سایت بروز باشد و همه اطلاعات پژوهشکده به صورت جزئی در سایت منتشر شود.
منبع:اخبار پژوهشکده فقه و حقوق

15:571398/9/23
تعداد بازدید: 271
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 272
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما