اهمیت واقعه مباهله
  • 1396/6/24 جمعه یادداشت رضا اسلامی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اهمیت واقعه مباهله
    پس از فتح مكه در سال هشتم هجرى و درخشش قدرت اسلام در جزیرةالعرب، پیروان دیگر ادیان و مذاهب و رهبران و رجال سیاسى و مذهبى توجه خاصى به اسلام و مسلمانان و به كانون این قدرت عظیم یعنى مدینةالرسول پیدا كردند. این امر زمینه مناسبى را براى نشر و گسترش شعاع اسلام تا اقصى نقاط حجاز و حتى خارج از آن فراهم آورد و پیامبر اسلام توانست از این فرصت بخوبى استفاده كند و با ارسال نامه‏ها و نمایندگان ویژه به رؤساى بلاد و زمامداران كشورها آنها را به پذیرش اسلام و یا به رسمیت شناختن دولت اسلامى و التزام به مقررات آن فرا خواند.
کتاب چکیده مقالات کنفرانس بین المللی گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت
ویژه نامه شماره یک کنفرانس بین المللی گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب
رواج «معنویت»؛ روی‌گردانی از دین یا بازگشت به دین؟ / احمد شاکرنژاد
طبقه‏‌بندى علوم از دیدگاه صدرالمتألهین و امام خمینى(ره) / نجف لک زایی
مردم سالاری اسلامی: «حسبه» به مثابه زمینه اجتماعی مردم سالاری در اسلام ارایه شده به همایش اسلام و دموکراسی دانشگاه ساکاریا / محمد پزشگی
حقوق اقلیت¬ها در مردم سالاری دینی با تأکید بر دیدگاه امام خمینی ارایه شده به همایش اسلام و دموکراسی دانشگاه ساکاریا/ شریف لک زایی
 الگوی شهروندی در جمهوری اسلامی ایران ارایه شده به همایش اسلام و دموکراسی دانشگاه ساکاریا/ رضا عیسی نیا
مردم سالاری دینی از دیدگاه علامه طباطبایی ارایه شده به همایش اسلام و دموکراسی دانشگاه ساکاریا/ احمدرضا یزدانی مقدم
  • 1395/4/30 چهارشنبه مردم سالاری دینی از دیدگاه علامه طباطبایی ارایه شده به همایش اسلام و دموکراسی دانشگاه ساکاریا/ احمدرضا یزدانی مقدم
    چکیده: فیلسوف مسلمان معاصر، علامه طباطبایی، چه نظری درباره مردم سالاری دینی دارد؟ آیا با آن موافق است یا آن را رد می‌کند؟ در هر صورت آیا برای پذیرش یا ردّ آن تحلیلی فلسفی ارائه می‌کند یا نه؟ این مقاله با تحلیل مقایسه­ای آثار فلسفی و قرآنی علامه طباطبایی نشان می­دهد که گرچه وی از دو مفهوم دمکراسی و یا دمکراسی اسلامی انتقاد می­کند؛ در عین حال مفاهیمی چون مُلک اجتماعی، حکومت اجتماعی، تفکر اجتماعی، شورا را به کار می­گیرد و، به­ ویژه با توجه به رئالیسم خاص وی که می­توان آن را رئالیسم تعاملی نامید، شکلی از حکومت را طراحی می­کند که در آن حق فرمانروایی از آن اجتماع است و حکومت ماهیت اجتماعی دارد و تصمیم­گیری­ با استفاده از اندیشه و نظر اجتماع است. بنابراین گرچه فیلسوف معاصر، علامه طباطبایی، با به کارگیری تعبیر و ترکیب دمکراسی اسلامی موافق نیست اما تحلیلی که از ماهیت مُلک و فرمانروایی به طور عام و حکومت اسلامی به طور خاص ارائه می‌کند؛ تحلیلی مردم سالارانه است. واژه‌های کلیدی: ادراکات اعتباری، مُلک اجتماعی، حکومت اجتماعی دینی، تفکر اجتماعی، شورا، رئالیسم تعاملی، مردم سالاری دینی.
نظام مردم سالاری اسلامی از دیدگاه امام خمینی ارایه شده به همایش اسلام و دموکراسی دانشگاه ساکاریا/ نجف لک زایی
  • 1395/4/30 چهارشنبه نظام مردم سالاری اسلامی از دیدگاه امام خمینی ارایه شده به همایش اسلام و دموکراسی دانشگاه ساکاریا/ نجف لک زایی
    چکیده: مقاله حاضر به بررسی نظام سیاسی اسلام از دیدگاه امام خمینی می پردازد. مدعای مقاله این است که مردم سالاری اسلامی نظام سیاسی مورد نظر ایشان است. برای بررسی دیدگاه امام خمینی از روش سیستمی استفاده شده است.براساس تحلیل سیستمی هر نظام سیاسی از دو بخش تشکیل می‏شود: بخش اول ساختار نظام سیاسی و بخش دوم کار ویژه‏های نظام سیاسی است. در بحث ساختار نظام سیاسی مباحث ذیل مطرح می‏شود: دلایل ضرورت تأسیس نظام سیاسی اسلامی، مرزهای نظام سیاسی اسلامی، عناصر نظام سیاسی اسلامی و شبکه قدرت. در بحث کارویژه‏های نظام سیاسی مباحث ذیل مطرح می‏شود: مرکز تصمیم گیری در نظام سیاسی اسلامی،حدود قلمرو و اختیارات دولت اسلامی، جریان قدرت در نظام سیاسی اسلامی و بازخوردها. کلیدواژه ها: مردم سالاری، مردم سالاری دینی، امام خمینی و نظام سیاسی اسلام.
عوامل اسلامی‌شدن سبک زندگی
تحلیل فضای مفهومی سازه سرمایه اجتماعی در کلام امام علی(ع)
درآمدی بر همنوایی اجتماعی از منظر قرآن کریم
سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» با اقتصاد مقاومتی می‌توان به جنگ بیکاری و رکود رفت
پیام تبریک ریاست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
  • 1395/1/1 يكشنبه به مناسبت آغاز سال 1395: پیام تبریک ریاست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
    پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): «یا مقلّب القلوب والأبصار، یا مدبّر اللّیل والنّهار، یا محوّل الحول والأحوال،حوّل حالنا إلی أحسن الحال» همکاران عزیز و گران‌قدر، سال جدید و بهار پرطراوت را با نام پروردگار جهانیان آغاز می‌کنیم و خاضعانه از درگاه او، احسن‌الحال را برای همه آرزومندیم.
ادیان در خدمت انسان
  • 1394/11/28 چهارشنبه متن سخنرانی امام موسی صدر ادیان در خدمت انسان
    متن سخنرانى امام موسى صدر، در تاریخ 19 فوریه 1975 (30 بهمن 1353)، در قالب خطبۀ موعظۀ آغاز روزه، در کلیساى کبوشیین بیروت. در این مراسم، بزرگان مسیحیت لبنان در آن شرکت داشتند و از امام صدر در بالاترین سطوح سیاسى و دینىِ فرقه‌های مسیحى، و به مثابۀ نماد «گفت‌وگو و همزیستی» تجلیل به عمل آمد. شارل حلو، رئیس‌جمهور اسبق لبنان، در این‌باره مى‏گوید: «نخستین بار در تاریخ مسیحیت یک روحانى غیرکاتولیک در یک کلیساى کاتولیک و براى جمعى از مؤمنان در جایگاه موعظه سخن مى‏راند. این اتفاق نه‏تنها اعجاب‏انگیز بلکه موجب تأمل و تفکر عمیق و دیرپاست.»
نقد و برسی دیدگاه هفتم صفر درباره شهادت امام مجتبی علیه السلام
 بررسی تاریخ ولادت امام کاظم علیه السلام
  • 1394/8/28 پنجشنبه پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت(ع) بررسی تاریخ ولادت امام کاظم علیه السلام
    چکیده بررسی گزارش‌های متفاوت در باره تولد امام کاظم‏ علیه السلام و دستیابی به سخن مستند در این باره می تواند کمکی به پژوهشگران سیره و فقه باشد؛ تا بهتر بتوانند زمان صدور روایت و فعل آن گرامی را بررسی کنند. گزارش‌های متفاوتی در این خصوص ارائه شده است که هفتم ماه صفر سال128ق، برای تولد مستندات بیشتر و قدیمی تر از سایر گزارش‌ها دارد.
نوید فروپاشی حکومت سعودی
حسین ع، وارث انبیا
1 2 3
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما