نوبختیان
در بخش فلسفه، کلام، اخلاق، عرفان، و مذاهب اسلامی ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهشهای برتر؛ شایسته تقدیر شدن کتاب نوبختیان ابوسهل و ابومحمد پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): در ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهشهای برتر، که صبح روز چهارشنبه هشتم دی ماه در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، در بخش فلسفه، کلام، اخلاق، عرفان، و مذاهب اسلامی،کتاب نوبختیان ابوسهل و ابومحمد، تالیف سیدعلی حسینی‌زاده خضرآباد از آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شایسته تقدیر شناخته شد.
در مجموع پنج هزار و ۹۶۹ عنوان کتاب در ۱۰ گروه با محورهای «علوم قرآن و حدیث»، «اصول، فقه و حقوق اسلامی»، «فلسفه، کلام، عرفان، اخلاق و مذاهب اسلامی»، «تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی»، «ادبیات‌ داستانی و رمان»، «کودک و نوجوان»، «علوم اجتماعی»، «علوم اقتصادی و مدیریت اسلامی»، «علوم تربیتی، روانشناسی و علوم رفتاری»، «علوم سیاسی، انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)» در ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت که:
در بخش فلسفه، کلام، اخلاق، عرفان، و مذاهب اسلامی، سیدعلی حسینی‌زاده خضرآباد(نوبختیان ابوسهل و ابومحمد) و نصرالله پورجوادی(عهد الست) شایسته تقدیر شدند.
یادآور می‌شود، جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر به منظور تجلیل از پژوهشگران، اندیشمندان و اهل قلم هر دو سال یک بار توسط معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.


معرفی اجمالی کتاب نوبختیان ابوسهل و ابومحمد:

کتاب به قلم فاضل ارجمند آقای سیدعلی حسینی زاده خضرآباد در ۳۰۴ صفحه و در پنج فصل به نگارش درآمده است. نویسنده تلاش نموده با تکیه بر گزارش های پراکندۀ برجای مانده از اندیشه های نوبختیان در منابع و با توجه به عناوین آثار آنان که در اختیار نیست تا حد امکان مجموعه ای از اندیشه ها و آرای کلامی آنان را بازیابی نماید و نسبتِ آن اندیشه ها را با مدرسۀ کلامیِ کوفه و مدرسة کلامیِ معتزله بسنجد.
ابو سهل و ابو محمد نوبختی از برجسته ترین متکلمان امامیه در عصر غیبت صغرا هستند. آنان پس از افول مدرسۀ کلامیِ کوفه، در محیط معتزلیِ بغداد، مدرسۀ کلامیِ امامیه را پایه گذاری کردند که رونق دوبارۀ کلام امامیه را در پی داشت. کلام نوبختیان در روش و محتوا تفاوت هایی با مدرسه کلامیِ کوفه داشت. آنان سر آغازی بر مدرسۀ کلامیِ امامیه در بغداد هستند که به دست شیخ مفید، شاگرد با واسطۀ آنان، و در ادامه با سید مرتضی به بلوغ کامل رسید. روش و محتوای فکری این مدرسه سال ها کلام رسمیِ امامیه را نمایندگی می کرد. از این رو، شناخت زندگی و آثار آنان در درک بهتر تاریخ کلام امامیه به خصوص در دوران غیبت صغرا یاری رسان است.
نویسنده در فصل اول خاندان نوبختی را مورد بحث و بررسی قرار داده است. فصل دوم به ابوسهل اسماعیل بن علی و فصل سوم به ابومحمد حسن بن موسی اختصاص دارد. در فصل چهارم کتاب، آراء و اندیشه های ابوسهل و ابومحمد نوبختی مورد کاوش قرار گرفته است و در نهایت فصل پنجم به رویکرد نوبختیان در مواجهه با اندیشه های متکلمان معتزلی و امامی پرداخته شده است. در انتها نیز نویسنده جمع بندی خود را ارائه نموده است.
عناوین فصل ها عبارتند از :
فصل اول: خاندان نوبختی
فصل دوم: ابوسهل اسماعیل بن علی (۲۳۷ـ۳۱۱ق.)
فصل سوم: ابومحمد حسن بن موسی
فصل چهارم: آرا و اندیشه های ابوسهل و ابومحمد نوبختی
فصل پنجم: رویکرد نوبختیان در مواجهه بااندیشه های متکلمان معتزلی و امامی
منبع: اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
اخبار, برگزیده ها
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1825
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما