سلیمیان
1391/10/3 يكشنبه باشكوه ترين نماز/حضرت مهدي(ع) مقتداي مسيح(ع) اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي: 5 دي ماه مصادف با 23 دسامبر روز ميلاد حضرت مسيح(ع) و شروع سال نو ميلادي است. به همين مناسبت يادداشتي را به قلم حجت الاسلام و المسلمين سليميان عضو هيئت علمي پژوهشكده مهدويت آماده كرده ايم كه از منظر فرهيختگان محترم مي گذرد.

باشكوه‌ترين نماز

حضرت مهدي عليه السلام، مقتداي مسيح عليه السلام

خدامراد سليميان

اجازه بدهيد فرارسيدن ميلاد حضرت مسيح عليه السلام و سال نو مسيحي را خدمت همة مسيحيان تبريك و تهنيت بگويم.

ما مسلمانان بر اين باور هستيم كه حضرت عيسي بن مريم عليهما السلام انساني والا و پيامبري از پيامبران بزرگ الهي است. او افزون بر آن كه صاحب شريعت و كتاب آسماني است. تولّدي خارق العاده داشته, بدون پدر به دنيا آمده است. و نيز معتقديم بر خلاف باور بيشتر مسيحي‌ها كه به كشته شدن حضرت مسيح معتقدند, آن پيامبر الهي را زنده مي‌دانند.

از ويژگي‌هاي مهّم اين پيامبر اولوالعزم آن است كه از پيروان فراواني برخوردار است. امت او اينك در سراسر جهان از دو ميليارد نفر مي‏گذرد كه در ميان آنان از همه قشرها و طبقات ـ از انسان‏هاي عادي گرفته تا شاهان، رؤساي جمهور و ديگر چهره‏هاي مشهور ـ هستند و قدرت بزرگ و وزنه سنگيني مي‏باشند. ميليون‏ها تمثال از آن حضرت و به نام او، در معابد، كليساها، مدارس، خانه‏ها و... نصب شده و بر سينه پيروانش آويخته است.

بنابراين به يقين مي‌توان گفت امروزه عيسي بن مريم نزد مسيحيان مقدس‏ترين موجود است و طبيعي است كه ديگر مكتب‏ها و اديان نيز براي آن پيامبر الهي احترام ويژه‌اي قائل هستند. مسلمانان نيز به پيروي از قرآن كريم او را آن گونه كه هست ـ بنده وارسته و شايسته خدا و پيامبر بزرگ او ـ مي‏شمارند و همان‌گونه كه قرآن بارها او را به پاكي، طهارت و قداست و احترام ياد مي‏كند، وي را تجليل مي‏كنند. به نظر مي‏رسد به جهت اهميّت اين موضوع و شكوه و شخصيت والاي آن حضرت است كه او ـ به اراده خدا و براي تقويت حركت جهاني و نجات بخش امام مهدي4 ـ در عصر ظهور و قيام آن حضرت، فرود مي‏آيد.

روايات فراواني از پيامبر صلي الله عليه وآله و خاندان وحي و رسالت عليهم السلام رسيده و در آن به فرود آمدن عيسي عليه السلام و اقتداي او به امام مهدي عليه السلام و تصديق و تأييد آن اصلاح‏گر بزرگ عصرها و نسل‏ها، تصريح شده است.

بنابراين فرود آمدن پيامبر بزرگ خدا, عيسي بن مريم عليهما السلام به هنگام قيام امام مهدي عجل الله فرجه، از ديدگاه همة مسلمانان ـ با وجود اختلاف در مذهب ـ يك واقعيت ثابت و از اموري است كه ترديد در آن راه ندارد. افزون بر آن, فرود آمدن حضرت عيسي، به عنوان شگفت‏انگيزترين حادثه تاريخ و مهمّ‏ترين رخداد، بزرگ‏ترين نشانه‏ و پرشكوه‏ترين دليل بر حقانيت امام مهدي عليه السلام است. آيا شگفت‏انگيز نيست كه انساني، مدتي در روي زمين زندگي كند، آن گاه رفعت يافته, هزارها سال زندگي كند، و هم گام با قيام جهاني حضرت مهدي عجل الله فرجه به خواست خدا و دستور او، فرود آيد و ضمن تصديق و اقرار به امامت آن حضرت، با او نماز بگزارد و حركت نجات‌بخش و آسماني آن حضرت را ياري كند؟

ابوبصير گويد: [به امام صادق عليه السلام ] عرض كردم: اي پسر رسول خدا! قائم شما اهل بيت كيست؟ فرمود: «اي ابوبصير! او پنجمين از فرزندان پسرم موسي است. او فرزند سيّده كنيزان است و غيبتي كند كه باطل جويان در آن شك كنند. پس خداي تعالي او را آشكار كند و بر دست او شرق و غرب عالم را بگشايد و روح اللّه عيسي‌بن مريم عليهما السلام  فرود آيد و پشت سر او نماز گزارد و زمين به نور پروردگارش روشن گردد...».

شايد بتوان گفت يكي از حكمت‌هاي فرود آمدن آن حضرت در قيام امام مهدي عليه السلام، تقويت حركت جهاني آن حضرت و اعتراف و تصديق به حقانيت آن وجود گران‌مايه و امامت او است. بويژه كه حضرت عيسي عليه السلام به امام مهدي عليه السلام اقتدا نموده, به امامت او نماز مي‏گزارد و امامت جهاني و آسماني او را تصديق و تأييد مي‏كند.

از اين جهت پذيرش اين مطلب كه در دوران حكومت حضرت مهدي عليه السلام همچنان مسيحي ها حضور دارند سخني بي پايه خواهد بود چراكه مسيحي‌هاي راستين كساني خواهند بود كه از پيامبر خود پيروي خواهند كرد و كساني كه او را انكار كنند ديگر مسيحي نخواهند بود.

از حضرت عيسي عليه السلام در روايات با واژه‌هاي گوناگون مانند وزير, جانشين, مشاور, فرماندة سپاه و مسئول در حكومت حضرت مهدي عجل الله فرجه ياد شده است. بر اساس رواياتي چند, آن حضرت وزارت حكومت جهاني امام مهدي عليه السلام را بر عهده خواهد داشت؛ چنان كه از افراد ديگري نيز به عنوان وزير نام برده شده كه احتمالاً اين وزيران در رده‌هاي بعدي حكومت و سياست قرار دارند و عيسي عليه السلام در رأس آنها و به عنوان وزير و مشاور و نزديك‌ترين شخص به امام زمان و فرمانده سپاه او و دارنده مقام داوري است.

   در روايتي از پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله نقل شده است: «مهدي متوجه مي‌شود كه عيسي در «قدس» در نزديكي «منارة البيضاء» فرود مي‌آيد؛ در حالي كه دست‌هاي خود را بر بال‌هاي دو فرشته نهاده, آب از موهايش فرو مي‌چكد. پس مهدي مي‌گويد: جلو بايست و با مردم نماز بخوان! عيسي مي‌گويد: نماز براي تو اقامه شده است. پس عيسي پشت سر او نماز مي خواند و با او بيعت مي‌كند و مي‌گويد: من به عنوان وزير برانگيخته شده‌ام؛ به به عنوان امير و امام».

به اميد آنكه هر چه زودتر آن موعود منجي همة انسان‌اي آزادانديش و آزادي خواه جهان را زير پرچمي واحد در مسير يكتاپرستي خداوند گردآورد. ان شاء الله

 

انتهاي پيام/113

منبع: اختصاصي سايت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

مطالب مرتبط

تعداد بازديد اين صفحه: 2438
   
   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما