راهبرد اسلام همگرايي با مسيحيت است پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي: ايجاد وحدت و همگرايي ميان اديان مختلف مخصوصا اسلام و مسيحيت از الزامات و راهبردهاي كنوني مسلمانان جهت از بين بردن ظلم و ستم در جهان است. براي تبيين اين مسئله گفتگويي را با حجت الاسلام و المسلمين بهمني عضو هيئت علمي مركز فرهنگ و معارف قرآن انجام داده ايم كه از منظر فرهيختگان محترم مي گذرد.

به عنوان اولين سوال لطفا بفرمائيد حضرت مسيح(ع) به عنوان پيامبري كه پيروان فراواني دارد چه جايگاهي در بين مسلمانان دارد؟

ابتدا فرا رسيدن ايام كريسمس و سال نو مسيحي را به همه مسيحيان و مسلمانان تبريك مي گويم. فرا رسيدن سالروز ميلاد اين پيامبر بزرگ الهي بهانه اي است تا با همه الهيون جهان تجديد عهد كنيم. مسيح كلمه الهي و بنده شايسه خدا، پيامبري بزرگ و انساني معصوم و حجتي از حجت هاي الهي است. ما مسلمانان فرقي ميان پيامبران خدا نمي گذاريم، همه آنها نزد ما واجب التعظيم هستند و داراي احترام و منزلت. اما حضرت مسيح(ع) با توجه به نزديكي زماني نسبت به اسلام و همچنين نزديكي عاطفي چنانكه در قرآن نيز به آن اشاره شده جايگاه ويژه اي در بين مسلمانان دارد.

با توجه به اين مطلب راهبرد مسلمانان در برخورد با مسيحيان چيست؟

اين توصيه قرآن كريم است كه الهيون را به همگرايي و بندگي فرا مي خواند: « قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ»(آل عمران/64)

بگو : اى صاحبان كتاب آسمانى ، بياييد در عمل به سخنى كه ميان ما و شما يكسان است گرد آييم ، و آن اين كه جز خداى يكتا را نپرستيم و چيزى را شريك او قرار ندهيم ، و برخى از ما برخى ديگر را به جاى خدا صاحب اختيار خود نگيرد . پس اگر از اين دعوت روى برتافتند ، بگوييد : گواه باشيد كه ما مسلمانان تسليم خداييم .

به دلالت آيه ياد شده راهبرد ما جهت همگرايي با الهيون روشن و عملياتي است. ما در تعامل خود با همه الهيون نقطه ابهايي نداريم. لازم است با استفاده از اين هدايت بزرگ قرآن به بيشترين مطلوبيت در تعامل با پيروان اديان الهي برسيم.

نتيجه و هدف از ايجاد اين همگرايي بين مسلمانان و مسيحيان چيست؟

قرآن كريم در برخي آيات « إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَىٰ إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ۖ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ»(آل عمران/55) پيروان حضرت عيسي(ع) را ستوده تا آنجا كه وعده داده پيروان اين پيامبر گرامي تا قيامت بر كافران برتري خواهند داشت. بدون ترديد نمونه برتر پيروي از عيسي(ع) مكتب حيات بخش اسلام است. ولي در يك نگاه حداكثري مسيحيان و مسلمانان بر ديگران برتري خواهند داشت. اين گزاره توصيفي قرآن بيان كننده يكي از سنت هاي تبديل پذير خداي متعال است. روشن است كه اين برتري در سايه همگرايي اين دو امت پيرو عيسي (ع) تحقق خواهد يافت. و تا همگرايي نباشد دستيابي به آن امكان پذير نخواهد بود.

چگونه مي توان از ظرفيت هاي موجود در مسيحيت استفاده كرد؟

 با تكيه بر ظرفيت هاي موجود در پيروان عيسي (ع) مي توان به پيشگيري و رفع بسياري از ظلم ها و خشونت ها در جهان اميداور بود. زيرا قرآن كريم مي فرمايد «۞ لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونمائده:82
بى گمان ، سرسخت ترين مردم را در دشمنى با كسانى كه ايمان آورده اند يهوديان و مشركان خواهى يافت ، و نزديك ترين مردم را در دوستى با آنان كه ايمان آورده اند كسانى خواهى يافت كه گفتند : ما مسيحى هستيم . اين از آن روست كه برخى از آنان كشيشان و راهبانند ، و بدان سبب است كه آنان در پذيرش حق تكبر نمىورزند .

»(مائده/82)

چنانكه در صدر اسلام نيز مسيحيان بيشترين اقبال كنندگان به پيامبر اكرم (ص) و از  تعامل عاطفي مناسبتري برخوردار بودند، تا آنجا كه در واقعه مباهله برخي از سران مسيحيان با مشاهده حضور اهل بيت(ع)  در عرصه مباهله به اسلام و اهل بيت عليهم السلام گرويدند. و اكنون منطقه آنان يعني منطقه نجران يكي از مناطق شيعه نشين حجاز است.

اكنون وضعيت اين همگرايي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

به حمدالله انديشه همگرايي ميان اديان و مذاهب در فرهنگ قرآني اهل بيت عليهم السلام و ايران اسلامي ريشه دار، عميق و استوار است. و اين باعث اقبال بسياري از مسيحيان و پيروان ديگر اديان به اسلام شده است.  در حالي كه برخي با مشي ضد الهي و ضد بشري خود بر طبل تفرقه، جنگ و خون ريزي مي كوبند، ايران اسلامي پرچمدار دوستي و مودت ميان الهيون جهان است. اميد است به هر بهانه اي اين همگرايي توسعه و تعميق يافته و التيام بر ناهنجاري هاي تحميل شده از سوي جبهه كفر و استكبار باشد.

با تشكر از اينكه با ما گفتگو كرديد

 

انتهاي پيام/113

 

 

منبع: پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
 
امتیاز دهی
 
 

  • مطالب مرتبط
  • پربازدیدترین مطالب

راهبرد اسلام همگرايي با مسيحيت است
  • 1391/10/6 چهارشنبه راهبرد اسلام همگرايي با مسيحيت است
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي: ايجاد وحدت وهمگرايي ميان اديان مختلف مخصوصا اسلام و مسيحيت از الزامات و راهبردهاي كنوني مسلمانان جهت از بين بردن ظلم و ستم در جهان است. براي تبيين اين مسئله گفتگويي را با حجت الاسلام و المسلمين بهمني عضو هيئت علمي مركز فرهنگ و معارف قرآن انجام داده ايم كه از منظر فرهيختگان محترم مي گذرد.
باشكوه ترين نماز/حضرت مهدي(ع) مقتدي مسيح(ع)
  • 1391/10/3 يكشنبه باشكوه ترين نماز/حضرت مهدي(ع) مقتدي مسيح(ع)
    اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي: 5 دي ماه مصادف با 23 دسامبر روز ميلاد حضرت مسيح(ع) و شروع سال نو ميلادي است به همين مناسبت يادداشتي را به قلم حجت الاسلام و المسلمين سليميان عضو هيئت علمي پژوهشكده مهدويت آماده كرده ايم كه از منظر فرهيختگان محترم مي گذرد
باشكوه ترين نماز/حضرت مهدي(ع) مقتداي مسيح(ع)
  • 1391/10/3 يكشنبه باشكوه ترين نماز/حضرت مهدي(ع) مقتداي مسيح(ع)
    اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي: 5 دي ماه مصادف با 23 دسامبر روز ميلاد حضرت مسيح(ع) و شروع سال نو ميلادي است. به همين مناسبت يادداشتي را به قلم حجت الاسلام و المسلمين سليميان عضو هيئت علمي پژوهشكده مهدويت آماده كرده ايم كه از منظر فرهيختگان محترم مي گذرد.
وحدت طبيعي بين حوزه و دانشگاه وجود دارد/راهبرد ما افزايش سطح مطلوبيت است

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز فرهنگ و معارف قرآن
مجری سایت : شرکت سیگما