محمدی ج
نگاهی به پروژه «درآمدی بر توسعه استنباط احکام از قرآن کریم» در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین محمدی ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): حجت الاسلام و المسلمین محمدی مدیر گروه تفسیر موضوعی از آخرین وضعیت پروژه «درآمدی بر توسعه استنباط احکام از قرآن کریم» خبر داد.

به گزارش ایسکا حجت الاسلام و المسلمین محمدی با اعلام اجرای پروژه «درآمدی بر توسعه استنباط احکام از قرآن کریم» در گروه تفسیر موضوعی، اظهار داشت: «درآمدی بر توسعه استنباط احکام از قرآن کریم» عبارت است از پژوهشی نو در زمینه استفاده و استنباط بیشتر احکام شرعی از قرآن کریم با ارائه مبانی و روشهایی خاص.
عضو هیات علمی پژوهشگاه در مورد وضعیت این پروژه اظهار داشت: این پروژه که اکنون کار نگارش آن به پایان رسیده و به معاونت پژوهش ارسال شده است توسط حجت الاسلام و المسلمین سید جعفر صادقی فدکی و با نظارت حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق یوسفی مقدم انجام شده است.
وی در تبیین ضرورت انجام این پروژه نیز بیان کرد: قرآن کریم یکی از منابع استنباط احکام شرعی و بلکه اصلی ترین منبع استنباط احکام به شمار می رود که فقیهان اسلامی از صدر اول تا کنون برای برداشت احکام شرعی به این کتاب الهی مراجعه کرده اند و احکام موضوعات متعددی را از آن استخراج کرده اند؛ ولی با وجود تلاشهای ارزشمند فقیهان، تاکنون بسیاری از ظرفیت های قرآن کریم در این زمینه استفاده نشده است و آیات و موضوعات فقهی متعدد دیگری نیز وجود دارد که می توان آنها را وارد مباحث فقهی کرده و احکام بسیاری را از آنها استنباط نمود.

وی ادامه داد: از این رو برای تحقق این هدف، پژوهش حاضر ارائه گردید تا با بررسی وارائه مبانی و روشهای توسعه استنباط احکام از این کتاب الهی بتوان احکام بیشتری را از آیات قرآن استخراج نموده و بدین وسیله این کتاب الهی را بیشتر به صحنه زندگی عملی بشر وارد نمود.

مدیر گروه تفسیر موضوعی درباره پیشینه موضوع اضافه کرد: اصل موضوع توسعه استنباط احکام از قرآن کریم در منابع فقهی و آیات الاحکام شیعه و اهل سنت  به طور پراکنده و غیر منسجم مطرح بوده است و برخی از فقیهان و مفسران آیات الاحکام گاه تلاش کرده اند که از آیات یا موضوعاتی در فقه و تفسیر آیات الاحکام استفاده نمایند که دیگر فقیهان یا مفسران از این آیات یا موضوعات استفاده نکرده اند؛ ولیکن این کار به صورت منسجم و جامع و در تالیفی مستقل انجام نشده است .

وی افزود: علاوه بر این آن دسته از فقیهان و مفسرانی هم که از برخی آیات و موضوعات جدید در منابع فقهی استفاده کرده اند به صورت موردی و مصداقی اقدام به این کار کرده اند و مبانی و روشهای توسعه خود را از آیات قرآن به صورت منقح بیان نکرده اند. روی این جهت در این پژوهش تلاش شده است که این عمل به صورت منسجم و سامان یافته همراه با تنقیح مبانی و راههای توسعه استنباط انجام گیرد

 


انتهای پیام/113

منبع: ایسکا: (اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 735
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما