بهمنی
1392/3/6 دوشنبه تبیین روش شناسی قرآن کریم در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین سعید بهمنی ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): روش شناسی قرآن پروژه ای است که به همت حجت الاسلام و المسلمین سعید بهمنی مدیر گروه علوم قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در حال انجام است. برای تبیین بهتر مفهوم و عوامل روش شناسی قرآن گفتگویی را با ایشان انجام داده ایم.

به گزارش ایسکا پژوهشگر مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در تبیین مفهوم روش بیان داشت: هنگامی که از روش صحبت می کنیم مراد از آن رفتاری است که به طور معمول در ارتباط با یک پدیده انجام می شود اگر رفتاری به شکل موردی یا در دفعات اندک انجام بگیرد به آن روش گفته نمی شود بنابراین عنصر استمرار و پایداری در تعریف روش عناصر اصلی اند.

وی ادامه داد: پرسش این است که ما برای دستیابی به روش شناسی قرآن کریم نیازمند گذراندن چه مراحلی هستیم؟ لازم است قبل از ورود به بحث به این نکته توجه شود که بسیاری از مطالب و روش ها را به قرآن و خدای تعالی نسبت داده اند که این نسبت دادن ها به استناد به برخی آیات قرآن کریم شکل گرفته است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه افزود: سخن اینجا است که صرف وجود یک یا چند مستند قرآنی نمی تواند مجوز نسبت دادن یک روش به خدای تعالی یا قرآن کریم باشد. زیرا معلوم نیست ما به همه نمونه ها دست یافته باشیم تا بتوانیم یافته خود از یک یا چند آیه را به همه قرآن نسبت دهیم. غافل از اینکه ممکن است موارد نقض و استثناء فراوانی وجود داشته باشد که ما به آنها توجه نداشته ایم.

این پژوهشگر حوزه علوم قرآنی اضافه کرد: از این رو لازم است برای دستیابی به "روش شناسی قرآن بنیان" سازو کار و مدلی را طراحی کنیم که محقق بتواند با طی مراحل و فرایندی روشن و علمی، به قواعد و مستثنیات روش شناسی دست یابد. برای این منظور ده گام اساسی طراحی شده است.

1-      گردآوری مستندهای قرآنی دربردارنده عناصر روش شناسانه.

2-      تدوین و نظم موضوعی مستندها.

3-      ساخت مدل بررسی و تحلیل مستندها.

4-      تحلیل مستندها براساس مدل.

5-      فرضیه سازی.

6-      مقایسه فرضیه ها و تفکیک فرضیه های تایید شده با دیگر مستندات.

7-      نظریه  پردازی با تکیه بر فرضیه های تایید شده.

8-      بررسی و نقد نظریه ها و اعتبار بخشی با تکیه بر استقراء تام.

9-      تاسیس قواعد روش شناسی.

10-   دستیابی به استثنائات و قواعد خاص .

وی در پایان با اشاره به کارآیی این مدل از روش شناسی اظهار داشت: طی مراحل 10 گانه یاد شده، راه اطمینان بخش دستیابی به روش شناسی قرآن کریم است که پژوهشگران باید در مسیر پژوهش های قرآنی به آن توجه کنند.

 

 

انتهای پیام/113

 

منبع: ایسکا: (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

مطالب مرتبط

تعداد بازديد اين صفحه: 1373
   
   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما